'Transitkorridor gennem Sverige er helt afgørende for Bornholm'

'Transitkorridor gennem Sverige er helt afgørende for Bornholm'
– Jeg forsøger at orientere alle relevante steder om, hvad det her har af betydning, og at situationen skaber nogle uheldige efterdønninger, siger Pernille Kofod Lydolph. Arkivfoto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 12. JAN 2021 • 13:02
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
12. JAN 2021 • 13:02
RESTRIKTIONER

I årevis har turisterhvervet på Bornholm inklusive Destination Bornholm kæmpet for at løfte vinterturismen for at skabe mere aktivitet året rundt og ikke kun i sommermånederne.

Det projekt står det tungt til med for tiden, hvor svenskerne har lukket grænsen, og kun folk med hjemadresse på Bornholm kan rejse gennem Sverige.

– Vinterturismen ligger fuldstændig stille i øjeblikket, siger Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm.

Bornholms Tidende har da også forleden talt med et ægtepar fra Birkerød, som fortalte om, hvordan weekendturene til deres sommerhus på det sydlige Bornholm er blevet umuliggjort, fordi parret er nødt til at rejse over Køge og tage natfærgen til Rønne, hvor den er fremme ved sekstiden lørdag morgen. Normalt ville de rejse over via Ystad og være fremme fredag aften, så de kunne nyde weekenden på øen.

I den nuværende situation er weekendturene umuliggjort, og derfor håber ægteparret, at der snarest kommer en ordning, så det for eksempel er nok at fremvise en reservation til Bornholmslinjen over for svenskerne for at få lov til at køre til Ystad og færgen.

Og ikke kun vinterturismen rammes af den lukkede grænse.

– Hvad værre er, vil jeg næsten sige, så står markedet også lidt stille i forhold til bookinger til en periode, der ligger lidt længere fremme i tiden, siger Pernille Kofod Lydolph.

– Så situationen har også nogle afledte konsekvenser, som skyldes, at alle er usikre på, om de – hvis de booker en rejse til Bornholm – overhovedet kan forvente at komme af sted. Transitudfordringen rammer os på den måde også lidt længere ude i fremtiden. Det skaber simpelthen nogle uheldige afledte effekter, at folk lige nu ikke kan rejse gennem Sverige.

Også i forhold til sommerbookinger?

– Det er først og fremmest i de kommende måneder, hvor vi kan se, at påsken er kommet under pres. Folk er usikre på, om de rent faktisk kan rejse, siger direktøren.

Hun oplyser, at branchen forsøger at håndtere udfordringen ved blandt andet at tilbyde andre afbestillingsvilkår end de gængse.

– For på den måde at skabe et rum for, at man omkostningsfrit som forbruger kan booke en rejse til Bornholm i eksempelvis marts eller april – altså, så man kan afbestille relativt tæt på afrejsetidspunktet, siger hun.

– Men det ændrer ikke ved, at forståelsen af vores trafikale tilgængelighed er under pres. Så jeg må bare sige, at jeg har et meget stort ønske om, at vi kan få etableret en transitmulighed, som er velfungerende, og som går på tværs af alle typer af rejsende.


Mulighed for bøde

Og som man kan stole på forbliver åben, uanset hvad der ellers sker?

– Ja. Jeg ville ønske, at man arbejdede med en grundlæggende anderledes model end nu, så rejsende for eksempel kunne skrive under på, at de ikke vil forlade deres bil på turen gennem Sverige – at der altså er tale om en reel gennemrejse. Men blev man så taget i det modsatte, skulle det selvfølgelig kunne koste en bøde. Det ville, synes jeg, være en model, der var ordentlig for alle parter og fair hele vejen rundt, siger direktøren og tilføjer:

– Man kunne eksempelvis gøre det til en del af bookingflowet hos Bornholmslinjen, at man ved køb af en billet samtidig kvitterede for, at man er bevidst om de gældende regler, og at man ikke vil forlade sin bil på turen gennem Sverige.

Pernille Kofod Lydolph håber på, at man på regeringsniveau vil sætte sig sammen, Danmark og Sverige, og lave en aftale.

– Det, tror jeg, er vigtigt for, at vi kommer igennem med en anden løsning end den, der er nu, siger hun.

Kunne du forestille dig at give input til regeringen eller relevante ministre om, at det kunne være den fornuftige måde at gøre det på?

– Jeg forsøger at orientere alle relevante steder om, hvad det her har af betydning, og at situationen skaber nogle uheldige efterdønninger, siger Pernille Kofod Lydolph.

 
 

Vaccinepas kan give optimisme

– Et vaccinepas er en mulighed for så småt at få gang i økonomien igen, siger Pernille Kofod Lydolph om det vaccinepas, som regeringen arbejder på at effektuere.

– Og vi alle sammen afhængige af, at der kommer gang i økonomien. Det er ikke kun godt for den enkelte virksomhedsejer, men for hele samfundet, fordi det giver en omsætning, der genererer nogle skatter og afgifter. Vi har brug for genskabe tillid til, at vi kan gøre nogle af de ting, vi gjorde før coronasituationen, og et vaccinepas kan genskabe en mulighed for at gøre, som vi gjorde – tage ud at rejse, tage til events og så videre.

– Der er selvfølgelig mange andre faktorer end vaccinepas, der spiller ind, men jeg tror, det er vigtigt, at vi holder os for øje, at det både kan medvirke til at sætte gang i nogle ting, og at vi kan få en afledt effekt, som handler om, at vi som mennesker og forbrugere får en spirende optimisme og tro på fremtiden. Det skal man ikke underkende betydningen af, påpeger direktøren.

Det er vel også vigtigt, at forsamlingsforbuddet hæves?

– Ja, det gøres ikke alene med et vaccinepas, men passet kan været et ud af flere greb til forsigtigt og under ordentlige forhold at sætte gang i nogle tiltag igen, og det vil være godt. Ikke bare for turismen, men samfundet generelt, siger hun.