Massiv opbakning til projekt i Hasle

Massiv opbakning til projekt i Hasle
Der var omkring 90 deltagere i stormødet, som blev holdt i salen i Hasles medborgerhus, Rådhuset. Foto: Holger Larsen
NYHED | ABONNENT | 24. NOV 2023 • 05:30
Holger Larsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
24. NOV 2023 • 05:30

Stor opbakning til starten på et nyt projekt, som skal være med til at sprede turismen ud på Bornholm.

Da der i årene 2009-2014 blev gennemført et stort projekt med områdefornyelse i Hasle, især på havnen, lykkedes det at skaffe finansiering på 30 millioner kroner fra blandt andet fonde.

– Hasle er det af alle steder på Bornholm, hvor vi har lavet sådanne projekter, hvor der har været flest penge at arbejde med, hvilket betød, at der kunne skabes flere forandringer. Det skyldtes, at projektet havde meget stor lokal interesse og engagement.

Det sagde Gugga Zakariasdottir, arkitekt i Bornholms Regionskommune og projektleder for områdefornyelsen dengang, da et nyt udviklingsprojekt i Hasle onsdag aften blev skudt i gang.

Det skete med omkring 90 fremmødte i Hasles medborgerhus, der blev etableret i byens gamle rådhus som en del af områdefornyelsen – og det har siden 2013 været et stort aktiv i Hasle.

Ingen penge til anlæg

Det store fremmøde kunne tyde på, at der igen er stor interesse og engagement. Det bliver der brug for, når der skal rejses penge til nye faciliteter/aktiviteter, for der er ingen anlægs- eller puljemidler i projektet, understregede projektleder Simon Lambrecht fra Destination Bornholm.

Destination Bornholm står i spidsen for udviklingsplanen "Bornholms turisme – hele året på hele øen". Planen går ud på at sprede turismen om sommeren og koncentrere den om vinteren.

Man fokuserer på tre områder – Hasle, Aakirkeby og Nexø. Her mener man, at der er et nyt og uopdyrket potentiale til at udvikle turisme- og oplevelsesøkonomien. Det skal lette "turistpresset" på områder som Svaneke, Gudhjem og Allinge-Sandvig.

Projektet, som løber frem til udgangen af juli 2026, er ud over Destination Bornholm og Hasle Udviklingsråd, drevet i et partnerskab med Business Center Bornholm, som tilbyder deltagende virksomheder sparring og vejledning om udvikling af nye turisme- og oplevelsestiltag. BCB skal finde 60 virksomheder til at deltage i projektet i de tre områder.

Havnen er omdrejningspunktet

Man starter med Hasle, hvor udviklingsrådet med blandt andet lokale kræfter har været i gang i et stykke tid med at udvikle ideer.

Udviklingsrådet har udpeget fem temaer, som der efter præsentation og indlæg blev arbejdet videre med i grupper på en workshop.

Omdrejningspunktet er havnen. Det blev af flere nævnt, at her findes et kæmpe potentiale for udvikling – blandt andet i at fortælle industrihistorien om den store udskibning af varer fra Hasle Klinker og Chamottestensfabrik, som en gang var en kæmpe arbejdsplads.

– Det er spændende at, hvad der kan komme ud af at forene det kulturhistoriske i Hasle med noget af det nye som outdooraktiviteter, sagde Søren Femmer Jensen, der er hyret ind fra konsulentfirmaet Co.Creative.

Hasle Kulturhavn

Niels-Jørn Jensen præsenterede det mest konkrete, der indtil videre ligger af planer, nemlig etableringen af Hasle Kulturhavn. Det går ud på at "stjæle" havnen fra kommunen og gøre det til en frihavn for historiske både.

– Vi har allerede tilsagn fra nogle, der vil ligge her, hvis vi får etableret projektet, oplyste Niels-Jørn Jensen.

Der skal etableres bedding og slæbested og opføres nye bygninger: Et maritimt værksted, som bygges sammen med bådmotormuseet, et rigger- og sejlhus og et hav- energihus.

Flere oplægsholdere kom med input til det videre arbejde med de øvrige temaer.

Arkitekt Jakob Jakobsen kom med nogle arkitektoniske betragtninger vedrørende byggeri på havnen og omtalte blandt andet muligheden for større byggerier, da byen ligger højere end havnen.

Sports- og outdoorkonsulent Tobias Woxholtt talte om udviklingsmuligheder for Hasle på det blå outdoorområde, selv om det allerede findes meget. Med henvisning til blandt andet surferbyen Klitmøller (Cold Hawaii) i Nordvestjylland omtalte han muligheden for tilflyttere og turister.


Mette Jeppesen fra Tanke-Streger tegnede et visuelt referat af stormødet i Hasle. Foto: Holger Larsen

Keramik på Freja

Centerleder Lene Havtorn Larsen fra Bornholms Center for Kunsthåndværk, Grønbechs Gård, fortalte, at man allerede er i gang med at bygge bro til havnen, idet der er planer om at en del af udstillingen European Ceramic Context 2024 skal foregå om bord på skonnerten Freja i Hasle Havn.

– Vi vil gerne være med. Værsgo, kom med jeres ideer, sagde hun.

Anne Thomas kom med et oplæg om lokale fødevarer og illustrerede blandt andet, hvor få spisesteder Hasle har i forhold til byer som Svaneke og Gudhjem.

Kaj Erik Mortensen, formand for Hasle og Omegns Byting, glædede sig over den store interesse, og han er ikke så bekymret over, at der i første omgang ikke er bevilget anlægspenge:

– Det var der heller ikke sidste gang, siger han med henvisning til områdefornyelsen.

Ønsker også boliger

Kaj Erik Mortensen og Gugga Zakariasdottir pegede på muligheder for at samle tråden op fra 2014. De nævnte blandt andet et potentiale på kanaløen og ved at skabe bedre forbindelser mellem by og havn.

– Vi skal arbejde videre med det, vi har i Hasle. Havnen blev aldrig helt færdig, så jeg håber, at man kan videreføre nogle af ideerne fra dengang, og havnefronten trænger til udvikling. Vi har mange ønsker i Hasle. Mange vil gerne bo i Hasle, men vi mangler boliger, så vi kan "fodre" institutioner og skoler, sagde Kaj Erik Mortensen.


Pengene

Projektet "Bornholms turisme – hele året på hele øen" har indtil videre knap 11 millioner kroner at gøre godt med.

5,4 millioner kroner er støtte fra Danmarks Erhvervsfremmestyrelse.

De penge skal modsvares af et tilsvarende lokalt beløb. Det bliver i form af 783.000 kroner fra kommunen, 385.000 kroner fra destinationen, mens resten er i form af arbejdstimer, som medarbejdere i Destination Bornholm, Business Center Bornholm, deltagende virksomheder, foreninger med videre lægger i projektet.

 

De fem temaer

Hasle Kulturhavn.

Outdoor og maritime oplevelser.

Events, bygninger, butikker og rum til initiativ.

Kunsthåndværk.

Lokale fødevarer og spisesteder.