Ingen penge til anlæg
Det store fremmøde kunne tyde på, at der igen er stor interesse og engagement. Det bliver der brug for, når der skal rejses penge til nye faciliteter/aktiviteter, for der er ingen anlægs- eller puljemidler i projektet, understregede projektleder Simon Lambrecht fra Destination Bornholm.
Destination Bornholm står i spidsen for udviklingsplanen "Bornholms turisme – hele året på hele øen". Planen går ud på at sprede turismen om sommeren og koncentrere den om vinteren.
Man fokuserer på tre områder – Hasle, Aakirkeby og Nexø. Her mener man, at der er et nyt og uopdyrket potentiale til at udvikle turisme- og oplevelsesøkonomien. Det skal lette "turistpresset" på områder som Svaneke, Gudhjem og Allinge-Sandvig.
Projektet, som løber frem til udgangen af juli 2026, er ud over Destination Bornholm og Hasle Udviklingsråd, drevet i et partnerskab med Business Center Bornholm, som tilbyder deltagende virksomheder sparring og vejledning om udvikling af nye turisme- og oplevelsestiltag. BCB skal finde 60 virksomheder til at deltage i projektet i de tre områder.