Hjemmeskolede børn på safari i vandhul

Hjemmeskolede børn på safari i vandhul
Natur Bornholm afholder vandhulssafari, hvor man kan komme ud og fange små dyr.
FAMILIE | 6. MAJ • 19:00
Frida Flinch
Journalist
FAMILIE | 6. MAJ • 19:00

De fem børn, der deltog i vandhulssafari mandag, har alle det tilfælles, at de bliver hjemmeskolet. Derfor er det vigtigt med både sociale og lærerige arrangementer, lyder det fra mødrene.

På en bro ligger Noora og Sigrid på maven og kigger ned i et vandhul, mens de ihærdigt forsøger at fange en frø eller salamander med to net.

De har fået vist af naturvejleder Fenella Overgaard, hvordan bevægelsen skal være hurtig og præcis, så dyrene ikke slipper ud af nettet igen.

Naturvejlederen har fem børn med på det, som Natur Bornholm kalder vandhulssafari, hvor der skal undersøges alle de dyr, der kan findes i vandhullet bag oplevelsescenteret.

Muligheden for den oplevelse er åben for alle, men lige i dag har alle børnene det tilfælles, at de bliver hjemmeundervist. De tre mødre, der har tilmeldt børnene vandhulssafari, står ved et bordbænkesæt med god udsigt til børnene, der står nede ved vandhullet.

– Det er nok ikke alle, der har tid til at gøre sådan noget en mandag klokken 13, konstaterer Jeannie Viskinde, der har sin datter Noora med.

De benytter sig alle tre jævnligt af lignende tilbud for at give børnene mulighed for at lege med hinanden.

Jeannie Viskinde bliver nogle gange mødt af fordommen om, at hendes datter ikke oplever nok socialt.

– Så plejer jeg at svare, at de skal prøve at komme med os i løbet af en uge.

For hende er et tilbud som vandhulssafari oplagt at tage til.

– Når der er muligheder for at lave noget, der både har et læringselement, men også noget socialt, så synes jeg, at det er fedt.

Også Kia Fofanah-Christensen er glad for de mange tilbud, der er på Bornholm. Hende og Ditte Frost, der er den tredje mor på dagens safarihold, har ugentlige aftaler, hvor de tager børnene med på udflugter.

– Det kan for eksempel være ligesom vandhulssafari her. Sidste uge var vi i Paradisbakkerne, siger Kia Fofanah-Christensen.



Naturvejleder Fenella Overgaard lærer børnene om, hvordan alle organismer indgår i en fødekæde ved hjælp af rødt garn.

 

 



På et lamineret stykke papir kan børnene finde navnene på de dyr, der er blevet fundet.

 

Havde svært ved at sove

– Jeg har fanget noget, udbryder Noora på syv år.

Hun løber fra vandhullet og op til bordbænkesættet, hvor der står plastikbøtter fyldt med vand i og putter nettets indhold ned i vandet.

Indholdet i bøtterne bliver studeret nøje med hjælp fra naturvejlederen. Hun sidder med en oversigt over de dyr, der kan leve i vandhullet, så børnene kan pege dem ud, når de spotter dem i det grumsede vand.

Da Jeannie Viskinde, Nooras mor, tilmeldte sig selv og datteren til Natur Bornholms arrangement, var hun ikke i tvivl om, at Noora ville elske det. Datterens ansigtsudtryk afslører, at hun havde ret i den påstand.

– Hun vil så gerne være sammen med andre børn, siger Jeannie Viskinde.

Noora er blevet hjemmeundervist siden starten af det nye år. Forældrene valgte at tage hende ud af skolen, fordi det var for hårdt et miljø at være i, forklarer Jeannie Viskinde.

– Der er for meget fokus på at sidde stille og holde sin kæft i stedet for at have det hyggeligt og sjovt.

Miljøet endte med at påvirke Noora for meget, forklarer hun. Det viste sig først ved, at Noora mistede lysten til at ride og lege og efterfølgende påvirkede det også hendes søvn.

– Lige så snart vi snakker skole, så kan hun ikke sove om aftenen. Det tager hende flere timer at falde i søvn, og normalt falder hun i søvn på fem minutter.

I en periode forsøgte Jeannie Viskinde at tage med datteren i skole for at se, om det kunne hjælpe noget, men hun fortsatte med at have svært ved at sove og få mareridt om natten.

Noget af det, der særligt påvirkede Noora, var den måde, hun oplevede tonen i skolen på.

– Hun synes, at de hele tiden bliver skældt ud. Og det er fælles skæld ud. Hun vil gerne gøre tingene rigtigt og høre efter, men der er så meget uro omkring hende. Der bliver hele tiden sagt, "I gør ikke, som I skal", så for hende føles det som om, at lige meget hvad hun gør, så får hun at vide, at det er forkert, siger hun.

Jeannie Viskinde og hendes mand valgte at rykke familien til Bornholm i juni 2021 på grund af de lave huspriser. På den måde kunne de have råd til at leve af én indkomst.



"Tænk aldrig at have fanget en salamander," siger Fenella Overgaard om det, som hun mener, alle bør opleve.

 

 



Ifølge naturvejleder Fenella Overgaard er det vigtigt før børn at lære, hvordan alle dyrene er afhængige af hinanden.

 

Mobning og sociale medier

Det er ikke kun Jeannie Viskinde, der er kritisk over for det danske skolesystem, også Kia Fofabah-Christensen er utilfreds med den måde, skolegangen foregår på.

Derfor hjemmeunderviser hun sine tre børn Isaac, Sigrid og Aske, der alle tre er med på dagens safaritur.

En af grundene til det er, at hun oplever en kultur på skolerne med mobning, sociale medier og idealer, som børnene føler, de skal leve op til.

– De må gerne møde det, men ikke på daglig basis og bruge det meste af deres første 10 år af livet på det.

Kia Fofabah-Christensen blev ligesom Jeannie Viskinde tiltrukket af mulighederne for hjemmeundervisning på Bornholm og valgte derfor med sin mand at rykke familien fra Sydsjælland til Bornholm.

– Vi rykkede fra Sydsjælland direkte hertil, fordi det er det sted i landet, hvor der er flest der hjemmeskoler deres børn.

– Vi skulle køre en time for at se nogen, der også hjemmeskolede deres børn, hvis vi boede på Sydsjælland. Men her er det over det hele, siger hun.

Det er nemlig ikke kun de tre mødre, der vælger at hjemmeundervise. Faktisk er de en del af en større bølge på Bornholm. En opgørelse fra kommunen fra 2024 viste, at antallet af hjemmeskolede børn voksede fra 11 i 2019 til 114 i 2024. Det voksende antal gør det altså nemmere at finde legekammerater, selvom børnene ikke er tilknyttet skolen.

– Vi skal selvfølgelig stadig aktivt søge det, men det gør det nemmere, at der er så mange, siger Kia Fofabah-Christensen.



De indfangede dyr bliver nøje undersøgt gennem lups.

 

Mere legetid

Efter en god time ved vandhullet, må børnene og naturvejlederen se i øjnene, at de ikke fanger de nærmest hoverende frøer, der bliver ved med at titte op med hovedet i midten af vandhullet.

Børnene hjælpes ad med at bære dyrene ned til vandhullet og ud i vandet igen.

Og selvom undervisning er slut, har børnene fået forhandlet sig frem til at må lege en halv time mere, inden turen går hjem igen.



"Det er vigtigt, at I lukker dyrene ud igen," lyder det fra Fenella Overgaard, da vandhulssafarien slutter.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT