Mange elever giver privatskole sund økonomi og flere muligheder

Mange elever giver privatskole sund økonomi og flere muligheder
Rønne Privatskole er i godt gænge. Der er mange elever, hvilket giver en god økonomi, og det har skolen blandt andet benyttet til at bygge nye faglokaler, og den får desuden bygget en ekstra etage på administrationsbygningen. Det fortalte skoleleder Jesper Jørgensen på skoles forældrekredsmøde. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 31. AUG 2020 • 20:34
Af:
henrik-nielsen
| ABONNENT
31. AUG 2020 • 20:34
SKOLE

Skoleleder Jesper Jørgensen var en tilfreds mand, da han skulle fortælle om årets gang på Rønne Privatskole i forbindelse med skolens forældrekredsmøde, der svarer til en generalforsamling. Det var nok også svært at være andet, for der var næsten kun gode nyheder at dele med forsamlingen.

Skolen har mange elever og god økonomi, og rent fysisk vokser den i disse år, hvor bygningerne i Kandegade bliver udvidet.

– Vi har fået færdiggjort et nyt fysiklokale, til dels et nyt musiklokale, og vi har igangsat at få en ny 1. sal på administrationsbygningen. Undervejs besluttede vi desuden at lave to nye omklædningsrum, nye mødelokaler og et til dels nyt lærerværelse med nye arbejdspladser, nyt køkken, ny ventilation og nyt lys, fortalte Jesper Jørgensen.

På minussiden blev skolen undervejs ramt af massive vandskader, men takket være et godt samarbejde med hovedentreprenøren er skaderne blevet dækket, selvom de har givet meget ekstraarbejde. På plussiden har lærerne selv tegnet stueetagen, så den bliver så optimal for personalet som muligt.


Super elevtal

Rent økonomisk kom Rønne Privatskole ud af 2019 med et overskud på cirka 1,4 millioner kroner. Det betegnede Jesper Jørgensen som rigtig godt, da skolen har brug for en konsolidering til brug for det store byggeprojekt.

 
De fleste af vores klasser er fyldt op
og har lange ventelister,
og næste år ser det også godt ud

 

– Grunden til dette overskud er hovedsageligt super elevtal både i skole og sfo, og vi har i 2019 også bevaret det relativt høje statstilskud, på trods af at regeringen ellers havde mange tanker om at nedsætte dette, sagde han.

Statstilskuddet er den såkaldte koblingsprocent, der sikrer private grundskoler en procentdel af udgiften til folkeskolerne. Aktuelt er koblingsprocenten på 76.

– De fleste af vores klasser er fyldt op og har lange ventelister, og næste år ser det også godt ud. Dog har vi ikke så mange elever på grund af coronaafbud i 10. klasse og en del elever, som tager på efterskole, fortalte han forældrekredsen.

Tæt på normal

Formelt er en generalforsamling, i dette tilfælde et forældrekredsmøde, en lejlighed til at se tilbage på året, der er gået, men Jesper Jørgensen benyttede også lejligheden til at tale om fremtiden.

– 2020 vil også være et stort byggeår, hvor vi skal have de store projekter gjort færdigt, fortalte han.

Skolen har taget nogle af lokalerne i brug, men mangler de sidste tilladelser, inden den kan holde en stor åbningsfest.

Og hvad med corona? Ja, den frygtede virus dukkede også op i beretningen, selvom den først gjorde sit indtog i foråret 2020, hvor den medførte en historisk nedlukning efterfulgt af en gradvis genåbning med nødundervisning og skrappe hygiejne- og afstandskrav. Lærerne skulle undervise på en anden måde, og efter nogle ugers tilpasning fandt de et godt niveau.

– Corona vil stadig være en faktor i 2020, hvor der stadig er vejledninger til afstand og hygiejne, men vi er meget tæt på normal undervisning, og der er heller ikke mere nødundervisning. Det har været en meget hård omgang og vil fortsat være noget, vi hele tiden skal være meget opmærksomme på, lød det fra privatskolens skoleleder.

 
 

Nedslag i beretningen

I sin beretning kom skoleleder Jesper Jørgensen blandt andet ind på, at Rønne Privatskole har

• skabt et trygt og tillidsfuldt fundament blandt personale og ledelse, hvor der er taget fat på ny udvikling og læring til gavn for eleverne.

• haft en meget stabil og tilfreds medarbejderstab.

• har haft rigtig mange ture ud af huset, både på Bornholm og til USA, England, København, Barcelona og Budapest. Alle klasser kommer på en hyttetur hvert år, og 5. og 9. klasserne kommer på lejrskole til henholdsvis København og udlandet.

• haft stor succes med sine anderledes uger. Formålet med alle disse uger er at skabe andre læringssituationer og mere samarbejde, end et skema kan give.

• haft stort fokus på det kreative, som er tænkt ind i de normale timer, så lærerne ved hvert forløb skal overveje, hvordan de får det kreative med ind. Indskolingen har desuden udarbejdet et kodeks for kreativ undervisning.

• lagt stor vægt på udvikling af personalet. I 2019 skulle alle lærerne som minimum på to kurser, hvor det ene kursus skulle være med en kollega.

 

 
 

354

elever havde Rønne Privatskole, da der blev lavet en opgørelse den 5. september sidste år, fremgik det af skoleleder Jesper Jørgensens beretning på skoles forældrekredsmøde.