KL: BOFAs forbrændingsanlæg skal lukkes i 2026

KL: BOFAs forbrændingsanlæg skal lukkes i 2026
Arkivfoto: Allan Rieck
| ABONNENT | 19. DEC 2020 • 15:21
Af:
mads-westermann
| ABONNENT
19. DEC 2020 • 15:21
Hvis det står til Kommunernes Landsforening (KL), så skal BOFAs affaldsforbrændingsanlæg i Rønne lukkes i 2026.

Det fremgår af en plan for, hvordan kapaciteten på danske affaldsforbrændingsanlæg reduceres med 30 procent inden 2030. Et mål som blev sat, da et flertal i Folketinget i juni i år vedtog "Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi".

Det er en klimaplan, der har til formål at reducere CO2-udledningen fra den danske affaldssektor.

I klimaplanen bad partierne KL om at udarbejde en plan for, hvordan kapaciteten af forbrændingsanlæggene kan reduceres, og det er den plan, der nu er blevet offentliggjort.

I planen oplistes 10 forbrændingsanlæg, som, KL mener, skal lukkes inden 2030, for at realisere klimaplanens målsætning.

Det er fem anlæg i Jylland, et på Fyn, tre på Sjælland og BOFAs forbrændingsanlæg på Torneværksvej i Rønne.

Ikke overrasket

At BOFAs anlæg foreslås lukket, overrasker ikke affaldsselskabets direktør Jens Hjul-Nielsen.

– Det har vi jo allerede besluttet, da vi sidste år vedtog affaldsvisionen for 2032, siger han til Bornholms Tidende og refererer til den bornholmske affaldsvision, "Bornholm viser vej – uden affald 2032", som blev offentliggjort i foråret 2019, og som november 2019 blev præsenteret for resten af Danmark. Det skete ved en storstilet konference på Christiansborg, som blev åbnet af miljøminister Lea Wermelin.

– Visionen er, at alt affald på Bornholm skal genbruges, og derfor er det en del af visionen, at forbrændingsanlægget skal lukkes i 2032, fortæller Jens Hjul-Nielsen og udtrykker bekymring for konsekvenserne af, allerede at skulle lukke anlægget i Rønne i 2026.

Han mener, at det både vil give en række logistiske og økonomiske udfordringer at lukke anlægget seks år tidligere end planlagt.

Må fragte affald over

– Vi kan ikke nå at lave hele omstillingen fra forbrænding til genbrug til 2026. Derfor vil der stadig være noget affald, som vi skal skaffe os af med, og hvis vi ikke kan behandle det på Bornholm, så bliver vi nødt til at transportere det over for at få det forbrændt, siger Jens Hjul-Nielsen og forudser, at det ikke vil være helt nemt.

Spørgsmålet er ifølge affaldsdirektøren blandt andet, om Bornholmslinjen kan og vil levere den nødvendige færgekapacitet til at fragte affaldet til Sjælland, og hvordan man kan håndtere de lugtgener, som det uværgeligt vil give på færgernes bildæk på varme sommerdage, hvor alle færgeafgange traditionelt er proppet med turister.

– Det har vi prøvet før, når anlægget på Torneværksvej har været midlertidigt lukket på grund af vedligeholdelse, og det var ikke altid helt let, siger Jens Hjul-Nielsen.

Manko på 20 millioner kroner

Økonomisk vil en lukning i 2026 også udgøre en udfordring for BOFA. Det skyldes, at forbrændingsanlægget til den tid endnu ikke er fuldt afskrevet, og at der derfor vil være en restgæld, som stadig skal afvikles. En gældspost, der betegnes som strandede omkostninger.

– Det svarer til, at du sender din bil til ophug, inden du har betalt det sidste afdrag på billånet. Hvis du ikke har betalt lånet ud, så vil banken stadig have sine penge, selvom du ikke bruger bilen mere, illustrerer Jens Hjul-Nielsen problemstillingen og fortæller, at en lukning i 2026 frem for i 2032 vil efterlade strandede omkostninger for 20 millioner kroner i BOFAs pengekasse.

En del af de penge kan man dog forvente at få tilbagebetalt fra statskassen. I klimaplanen, som Folketinget vedtog i juni, er der nemlig afsat 200 millioner kroner til at dække netop de strandede omkostninger for de 10 forbrændingsanlæg, som skal lukke.

Hvor stor en del af de udestående afskrivningsomkostninger BOFA kan få dækket, ved Jens Hjul-Nielsen endnu ikke, men som det ser ud nu, så er det formentlig kun en brøkdel.

KL anslår nemlig i sin plan for reduktion af forbrændingskapaciteten, at det vil koste mellem en og halvanden milliard kroner at lukke de ti anlæg – og ikke kun de 200 millioner kroner, som er afsat som en del af klimaplansforliget.

Restfinansiering

KLs plan for lukningen af BOFAs og ni andre forbrændingsanlæg blev offentliggjort torsdag, og frem til den 12. februar 2021 skal Energistyrelsen så gennemgå planen for at sikre, at den lever op til gældende lovgivning og til de øvrige krav, der er stillet i forligspartiernes klimaaftale.

Det er blandt andet, at eksisterende varme- og elforsyning ikke fjernes, uden at der er alternativer til rådighed, og at det er de mindst effektive forbrændingsanlæg, der lukkes.

Herefter skal planen endeligt godkendes af forligspartierne, og i løbet af foråret forventes det, at en endelig plan kan vedtages.

Det kommer dog ikke til at foregå helt uden sværdslag, for en af forudsætningerne for, at KLs plan kan gennemføres, er, at der er fuld statslig dækning for de strandede omkostninger, som ejerne af de forskellige anlæg brænder inde med, hvis de lukker anlæggene, før de er fuldt afskrevet.

Som forliget er strikket sammen nu, har partierne aftalt, at staten dækker op til 70 procent af omkostningerne, men hvis afviklingsplanen skal kunne gennemføres, skal de resterende 30 procent også dækkes af staten, skriver KL i sin plan.

En robust plan

Selvom en lukning før 2032 vil betyde, at en del af det bornholmske affald skal fragtes over for at blive forbrændt, så mener Jens Hjul-Nielsen ikke, at det vil være dyrere for BOFA at skaffe sig af med affaldet.

Prisen for at få forbrændt affald er nemlig billigere på de sjællandske værker, og den besparelse vil i det store og hele dække de øgede omkostninger, der vil være til transport af affaldet.

Tilsvarende vil transporten ifølge KLs plan heller ikke føre til øget CO2-udledning. Det skyldes blandt andet, at reduktionen af forbrændingskapacitet vil føre til en mere effektiv udnyttelse af de tilbageværende forbrændingsanlæg.

Således vil det eksempelvis ikke i fremtiden være nødvendigt for at importere udenlandsk affald for at sikre anlæggenes økonomi, og det vil betyde en reduktion i den samlede CO2-udledning fra anlæggene.

Og det regnestykke vil holde, også selvom transportpriserne skulle blive øget med 30 procent, viser en analyse, som KL i forbindelse med udarbejdelsen af planen har haft en ekstern konsulentvirksomhed til at foretage.

Målet bliver nået

Om KLs lukningsplan for de 10 forbrændingsanlæg bliver gennemført i den udgave, som den blev offentliggjort torsdag, stiller Jens Hjul-Nielsen sig tvivlende overfor. Men han er ikke i tvivl om, at klimaplanens deadline om en 30 procents reduktion af forbrændingskapaciteten inden 2030 bliver overholdt.

Det vil i så fald efterlade BOFA med syv millioner kroner i strandede omkostninger.

– Jeg tror, det ender med en løsning, hvor forligspartiernes tidsplan bliver overholdt. Og hvis vi skal lukke forbrændingsanlægget i 2030 i stedet for 2032, så kan vi sikkert godt finde en løsning, men at lukke allerede i 2026 det bliver svært.