– Nogle mener, at de kom fra det nuværende Iran eller Irak, det virker heller ikke usandsynligt, men de var i hvert fald lærde nok til at have forbundet julestjernen over Betlehem med den gamle profeti i Mikas Bog kapitel 5, som vi også læser i kirken. For teksten fortæller netop om, at der skal fødes en kongesøn.
Selv var de tre vise mænd måske også konger. De har i hvert fald lagt navn til ”helligtrekongersaften”, der først ligger efter nytår, da de vise mænd fra Østerland jo liiiige skulle nå frem til Jesusbarnet.
– Vi siger, de er konger, det ved vi jo dybest set ikke, men de tre vise mænd kommer i hvert fald med kongelige gaver. Og de tror nok også, at de skal finde en jordisk konge. De lægger derfor først vejen forbi kong Herodes. Jeg gad nok vide, hvad de har tænkt, da de får at vide, det ikke er der, og så må rejse videre - formentlig på deres kameler - for til sidst at havne i en lille ussel by, som Betlehem var på den tid, og finde ind i en stald! siger Peter Hauge Madsen og smiler ved tanken om, hvordan den virkelighed, som møder dem, unægtelig må have overrasket, da de omsider når frem og finder ud af, at kongesønnen, de har ledt efter, ikke er at finde på et storslået slot, men i en simpel stald.
– Jeg kan godt forestille mig, at de kan have været i tvivl om, hvorvidt de var gået forkert, da de vover sig ind i stalden. Men selvfølgelig har Maria kunnet bekræfte dem i, at det barn, som de stod overfor, ikke bare var et hvilket som helst barn. Hun havde historien med sig. På den måde er de nok blevet bekræftet i, at de ikke var gået forkert med gaverne. Jesus blev jo også født under den stjerne, som de gik efter, ligesom mange i dag sætter en guldstjerne øverst på juletræet.
Det er derfor heller ikke tilfældigt, at jul og guld bliver flettet sammen i julen. Mange hænger guldstjerner, guldguirlander, guldengle og guldhjerter på juletræet, og pakker deres egen julegaver ind i guldpapir eller guldgavebånd. Sådan er guld at finde alle vegne i december. For guld er symbolet på det dyrebareste, vi har.
– I dag er det også meget almindeligt, at man siger ’mit guld derhjemme’, og så tænker man på sine børn, ’min guldklump’, i den måde man omtaler sin familie på, dem man holder rigtigt meget af. Så det er nok mest der, det skinner igennem, siger han.

På prædikestolen i Sct. Nicolai Kirke i Rønne står der blandt andet ”Den gode hyrde”. Foto: Joan Øhrstrøm
Den fødte konge
Det er heller ikke for ingenting, at man bruger guld i vielsesringe, for guld peger også på det uforgængelige og guddommelige. Måske fordi det er det reneste ædelmetal, der findes. Derfor er der også guld i mange kirker. For eksempel er korset i Sct. Nicolai Kirke i Rønne belagt med bladguld af en lokal kunsthåndværker, ligesom døbefadet i hvert fald ligner et guldfad.
– Bibelen er også fyldt med metaforer, der bruger guld som et billede på det himmelske paradis, hvor der for eksempel står, at der er guldgader. Det skal fortælle os noget om, at det her er kostbart, holdbart og ærbart, forklarer præsten, før vi vender tilbage til symbolværdien i den guldgave, som gives Jesusbarnet i krybben og peger på dets status som konge. Men hvilken slags konge er der så her tale om?