Mor var den, der åbnede Johannes dør til læsningens verden. Hendes første bog hed "Læsebog med 22 Billeder for Smådrenge og Småpiger". Hun holdt meget af den. Især af billederne, der var illustreret af Frølich. "Den store Bastian" skulle være opbyggelig, men Johanne syntes, den var uhyggelig. Så var det ganske anderledes med H.C. Andersens eventyr. Dem elskede hun. Johanne troede nok, "Nattergalen" er hendes foretrukne eventyr.
Senere forsvandt hun ind i Søstrene Bronté, Ingemann og mange andre. Når mørket faldt på om aftenen, kunne mor og Johanne sidde helt stille i stuen ved det runde bord med petroleumslampen og læse. En velsignet fred sænkede sig over dem.
Et hjem med klaver
Mor havde et klaver. Et tidligt opretstående Hornung og Møller i skinnende nøddetræ. Johanne holdt meget af, når hendes mor spillede, men hun havde ikke tid til at øve. Først langt senere i livet.
Johanne derimod fik tidligt klaverundervisning hjemme. Hun spillede, når lærerinden var der, og hun spillede, når hun ikke var der. "Du har gehør," sagde lærerinden. Det gav Johanne blod på tanden. Hun øvede flittigt, og da hun var omkring 16 år, underholdt hun tit og ofte, når der var selskabelighed på Johnsens Gård. Hun nød at spille og nød, når der blev klappet, og det gjorde der altid. Det rette anslag lå i hende. Hun spillede Hartmann og Gade, og der blev sunget med, når hun sluttede af med "På Sjølunds fagre Sletter," "Grøn er Vårens Hæk," eller andre af tidens populære sange.
Efterhånden tog hun livtag med Shubert, Schumann, Beethoven og til sidst Chopin, da hendes hænder var vokset helt ud. Chopin var på alle måder en udfordring. Én hindring var, at hans hænder var meget store. Det var Johannes ikke. Men det var Chopins følsomhed, der stod hende nær. Især når hun var alene, var hendes anslag smukt. Hun kunne bevæge krop og hænder frit uden at tænke på andre. Musikken åbnede en dør i hende, så sjælen kunne træde frem på forunderlig vis.