'Jeg er sikker på, at tunnellen til Sverige kommer'

'Jeg er sikker på, at tunnellen til Sverige kommer'
En tunnel til Sverige er kun første skridt, mener Foreningen Bornholmtunnel. Arkivfoto
GENERALFORSAMLING | RØNNE | ABONNENT | 10. SEP 2021 • 06:00
GENERALFORSAMLING | RØNNE | ABONNENT
10. SEP 2021 • 06:00

Medlem af Foreningen Bornholmtunnel Karsten Brodersen mener, historien vil dømme dem, som ikke ser mulighederne for Bornholm.

 

Karsten Brodersen, som er medlem af Foreningen Bornholmtunnel, er fuldstændig overbevist om, at der på et tidspunkt kommer en tunnel mellem Bornholm og Sverige.

I Kina har de inden for de senere år
åbnet fire broer på over 100 kilometer

– De, der ikke ser mulighederne i det, vil blive dømt af historien, som dem der ikke greb mulighederne, siger han til Bornholms Tidende her torsdag aften på foreningens generalforsamling.

Mener du, de er bagstræberiske?

– Nej, det ved jeg nu ikke, for det er jo ikke sikkert, at det er tilstræbt, siger han.

– Men personligt vil jeg sige, at jeg er sikker på, at tunnellen til Sverige kommer. Og jeg tror sådan set også, at vi på et tidspunkt får en forbindelse til Polen med en kombineret tunnel og bro. For hvis det kommer til EU's bevidsthed, hvad sådan en forbindelse ville betyde i forhold til opbygningen af netværk i den østlige del af EU mod Rusland, tror jeg, de vil se, at det er et must. Det er et fredeligt forsvarsværk. Bornholm kunne blive et brohoved i Østeuropa og for eksempel er frekvensen af Polens og Litauens skibstrafik i Østersøen ret lav, og de ville helt kunne frigøre sig fra den med en fast forbindelse, hvor de kunne køre frit.

– Der ville være masser af transittrafik, og det ville være en ny mulighed for Bornholm, fordi vi ville rykke tættere på Østeuropa med alt, hvad det indebærer af industri, turisme og arbejdskraft.

Og hvis nogen siger, at dét der, det vil ødelægge Bornholm fuldstændig, hvad siger du så?

– Så vil jeg sige, at Sjælland og Fyn blev ødelagt af, at der blev bygget en Storebæltsbro eller England og Frankrig blev ødelagt, fordi der blev lavet en tunnel under kanalen.

Og din pointe er, at det blev de faktisk ikke?

– Næh, det er helt andre mekanismer, der er i spil, siger Karsten Brodersen.

100 kilometer

Hvor lang ville en forbindelse til Polen blive?

– Der er knapt 100 kilometer mellem Dueodde og Polen. Og i Kina har de inden for de senere år åbnet fire broer på over 100 kilometer, siger Karsten Brodersen.

Formand i foreningen Anne Margrethe Roesen peger på, at det kunne være en god idé, hvis foreningen fik aktiveret EU-systemet.

– Det mangler vi måske. For Sverige er jo medlem af EU, Polen er og vi er, siger hun.

Er det ikke også vigtigt at få aktiveret politikerne på Bornholm, så man eventuelt kunne sige, at Bornholm stod samlet i det ønske?

– Jo, men det har vi jo prøvet, og de fleste er imod.

Karsten Brodersen:

– Men jeg tænker, at det vil være langt mere tillokkende også for lokalpolitikere at gå ind i, hvis der kommer nogen udefra og siger: Er I klar over, at Bornholm har de og de muligheder? Så kan det godt være, at vi kan vende stemningen.

Altså, hvis der kom en udmelding fra EU?

– Ja, hvor man sagde, at "vi vil gerne binde Europa sammen".