Bofa betænkelig ved HCS-bud
Bofa må ifølge udbudsloven godt kontakte en budgiver efter budfristens udløb, hvis det handler om at afklare tvivl om, hvordan man skal forstå budgiverens tilbud. 23. april sidste år skrev Bofa da også til HCS, at Bofas ærinde netop var at bringe tvivlsspørgsmål ud af verden.
"Vi retter denne henvendelse for at få afklaret den rette forståelse af tilbuddet på de uklare punkter", skrev økonomichef Henrik Larsen på Bofas vegne til HCS.
Samtidig handlede Bofas tvivl på bundlinjen om, hvorvidt HCS' tilbud levede op til alle de krav, som Bofa havde stillet i udbudsmaterialet.
"Bofa er ved en gennemgang af tilbuddets dokumenter blevet opmærksom på nogle angivelser, som er egnet til at rejse tvivl om, hvorvidt jeres tilbud indeholder alle de ydelser, der er efterspurgt i udbudsmaterialet", hedder det også i Bofas mail til HCS halvanden måned efter den endelige budfrist.
Bofa mindede samtidig HCS om, at HCS i sin ansøgning ikke havde taget nogen forbehold "og dermed tilkendegivet, at tilbuddet er i fuld overensstemmelse med udbudsmaterialet".
"Noget tilsvarende har I angivet afslutningsvis i tilbudsdokumentet", skrev Bofa også.
"Vi har derfor en forventning om, at I kan bekræfte, at alle (understreget, red.) ydelser er med i tilbuddet".
– Det er lidt sjovt, at Bofa beder HCS om at "bekræfte" de her ting, når HCS nu netop havde skrevet noget modsat i deres tilbud, siger Kristoffer Nothlev, direktør for Fugato.
Find fem fejl
I alt havde Bofa fundet fem dele af HCS' tilbud, der ikke levede op til de betingelser, som Bofa havde stillet til vinderen af affaldsudbuddet.
For det første ville HCS ifølge sit bud kun samle tøjaffald ind hver tolvte uge, hvor Bofa i sit udbudsmateriale havde krævet, at det skulle ske hver fjerde uge.
"Vi beder jer om at bekræfte, at dette er et fejlskrift, og at I opfylder kravet om afhentning af tekstiler fra alle husstande mindst en gang hver fjerde uge", skrev Bofa på dette punkt til HCS.
For det andet havde HCS i sit endelige bud ikke skrevet, at selskabet også ville samle pap ind. Det bad Bofa 23. april sidste år også HCS om at "bekræfte", at HCS ville gøre.
For det tredje angav Bofas udbudsmateriale, at sommerhuse skal have hentet restaffald og plastic hver uge i juni, juli og august, men HCS' bud på opgaven nævnte med Bofas ord kun, "at der foretages tømning af den delte beholder til restaffald samt plast og komposit hver anden uge, uden en udtrykkelig angivelse af, at der foretages ugetømning i juni, juli og august for sommerhusstandene".
"Vi beder jer om at bekræfte, at der er tale om en ufuldstændig angivelse, og at jeres tilbud således omfatter ugetømning af restaffald samt plast og komposit for enligt beliggende sommerhuse i juni, juli og august", skrev Bofa nu til HCS.
På samme måde havde HCS for det fjerde ikke oplyst hvor ofte selskabet ville hente restaffald i helårshusene. Her var Bofas krav, at det mindst skulle ske hver anden uge.
"I har ikke (understreget, red.) angivet en tømningsfrekvens for restaffald. Vi beder jer om at bekræfte, at jeres tilbud omfatter tømning af restaffald fra byhuse uden indkørsel, gænge eller fortov hver 14. dag på samme ugedag (eller oftere)", fik HCS derfor at vide af Bofa.
Endelig skal affaldsøerne ifølge Bofas udbudsmateriale tømmes "efter behov, dog minimum en gang hver 14. dag, i juni, juli og august måned dog minimum en gang hver 7. dag". Men:
"I har for de nedgravede affaldsøer på side 14 i tilbudsdokumentet beskrevet, at tømning af madaffald vil ske "hver tredje uge eller efter behov – dog hver uge i juni, juli og august".
"Vi beder jer om at bekræfte, at der er tale om et fejlskrift", skrev Bofa på dette punkt til HCS den 23. april sidste år.
HCS rettede ind
Tre dage senere svarede HCS på Bofas mail. HCS fortalte, at selskabet på alle fem punkter var kommet til at skrive forkert. HCS havde til hensigt at opfylde alle Bofas krav.
"Som korrekt anført har vi i såvel tilbudsliste som tilbudsbeskrivelse angivet, at vi ikke tager forbehold for elementer i udbudsmaterialet. Jeg kan derfor i det hele bekræfte, at der er tale om fejlskrift i de oplistede tilfælde", skrev HCS' sektionsdirektør for kommunalt affald Klaus Egebo Jakobsen tilbage til Bofa.
Fik HCS på den måde reelt lejlighed til at afgive et nyt bud på et tidspunkt, hvor den endelige budfrist var overskredet? Og blev HCS på den måde positivt særbehandlet i forhold til Fugato og de to andre firmaer, der også bød på opgaven?
Det er det, som Klagenævnet for Udbud nu skal afgøre. Fugato er for sin del ikke i tvivl.
Man behandler ikke de fire tilbudsgivere lige, når man forhandler med den ene byder efter budfristens udløb, men ikke med de andre tre
Kristoffer Nothlev, direktør for Fugato
– Man behandler jo ikke de fire tilbudsgivere lige, når man forhandler med den ene byder efter budfristens udløb, men ikke med de andre tre, siger Kristoffer Nothlev, direktør for Fugato.
Fugato anerkender ifølge Kristoffer Nothlev, at HCS' bud var tæt på at leve 100 procent op til de krav, som Bofa havde stillet.
– Men for os er det her også en principsag i forhold til senere udbud i Danmark. Spørgsmålet er, om det er nok at leve 98 procent op til kravene. Og så er spørgsmålet selvfølgelig også, om Bofa har overholdt udbudsloven ved reelt at give HCS lejlighed til at komme med et nyt bud efter budfristens udløb. Den mulighed mener vi, at Bofa gav HCS, siger han.
Klage næsten færdigbehandlet
Klagenævnet for Udbud oplyser, at nævnet er færdig med at hente de oplysninger ind, som man skal bruge for at kunne afgøre sagen. Hvornår nævnet er klar med en kendelse, kan man derimod ikke sige endnu.
– Jeg kan oplyse, at den forberedende fase af sagen er overstået, og at nævnet har modtaget alle relevante oplysninger for at kunne afgøre sagen. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke præcist oplyse, hvornår nævnet forventer at kunne afgøre sagen og afsige en kendelse, siger Thomas Faust Ruborg, områdechef i Klagenævnet for Udbud.
Fugatos klagesag mod Bofa har ligget hos nævnet et par måneder længere, end det normalt tager Klagenævnet for Udbud at afgøre en sag. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ifølge Thomas Faust Ryborg fem måneder, hvor det nu er godt otte måneder siden Fugato indgav sin første klage – og syv en halv måned siden Fugato supplerede med flere klagepunkter.