Denne fredag er der forholdsvist stille på børneafsnittet. En mor kigger forbi til kontrol med sin datter, og på en af stuerne ligger en fodboldtrøjeklædt dreng i sengen. Interviewet finder sted i legerummet, som der ikke er rift om denne formiddag. Merete Lund Jensen fortæller, at mere sjældne lidelser eller skader nogle gange sætter afdelingens personale på prøve, og hun tænker tilbage på en dreng, der var indlagt i adskillige uger med et lårbensbrud. Da han var for lille til at blive behandlet med skinner og skruer, skulle benet ligges i et lodret stræk. Denne teknik måtte sygeplejerskerne have hjælp til ovrefra, og den kom i form af tilsendte billeder og løbende sparring.
– Hvis vi har sådan et barn hvert sjette år, er det lidt svært at opretholde kompetencerne, men vi ved, hvor vi kan hente noget hjælp, siger Merete Lund Jensen.
Øvelse i de rigtige omgivelser
Scenarietræningen nærmer sig, og den tilrejste børnelæge kommer ind og spørger Merete Lund Jensen, om "hun vil lege med i dag". Det er en holdøvelse, som kræver deltagelse af både læger og sygeplejersker for at gøre den så livagtig som muligt. Hospitalet gør brug af denne slags simuleret træning på mange afdelinger, og der blev for nylig uddannet et nyt hold facilitatorer.
Vi går ind i en stue, hvor Marie-Louise von Linstow har placeret en dukke i sengen og stillet en iPad op bagved. På skærmen kan holdet følge med i puls, vejrtrækning og lignende. Det er en fordel, mener Marie-Louise von Linstow, at scenarietræningen foregår på en stue og i en seng, hvor der lige så godt kunne ligge et barn af kød og blod, og at man bruger netop de materialer, som er til rådighed på børneafsnittet. Nogle gange har øvelserne været med til at blotlægge, at der mangler noget i skabene. For eksempel fik afdelingen engang anskaffet nogle adrenalinpinde efter en fiktiv behandling af allergisk chok.