Fra Sandvig til Allinge på det nedlagte jernbanespor

Fra Sandvig til Allinge på det nedlagte jernbanespor
Sandvig Jernbanestation fra 1913. I vore dage Pension Langebjerg. Foto Søren P. Sillehoved
DELUXE | Søndag 23. juni 2024 • 11:00
Af:
Søren P. Sillehoved
DELUXE | Søndag 23. juni 2024 • 11:00

Rettet: Der var ikke tale om 18 russere, der alle omkom efter st have drukket af flaske saltsyre. Ifølge amtmand Von Stemanns erindringer, var der tale om to saltsyredødsfald.


Årets folkemøde er overstået. Uanset forløbet, har det siden de første turister ankom til Nordbornholm i slutningen af 1800 været normalt, at man boede i Sandvig, men spiste, drak og morede sig i Allinge. Omkring 1900 havde alene Allinge over 26 steder med alkoholbevilling.

Denne vandretur mellem Sandvig og Allinge kommer ugen efter Folkemødet, ellers havde turen været en kamp mellem tusindvis af gæster. For at gøre turen mere spændende foregår den første del af turen på den nedlagte jernbanestrækning forbi helleristningerne ved Madsebakke, den russiske kirkegård, Allinge Kirke og ender ved de smukke gamle skippergårde på Kæmpestranden. Hjemturen foregår gennem byerne. En strækning på 4 km retur. Turen udgår fra parkeringspladserne ved Sandvig Strand.

Historien om Allinge og Sandvig

I middelalderen havde Nordbornholm en vigtig rolle for hansestædernes mange sildemarkeder i Østersøen. Dengang var markedspladsen på den modsatte side af Nordbornholm, der var ofte blæsende vinde fra øst, men her var altid læ.

Af samme årsag anlagde man Salomons Kapel på dette sted. Da vinden senere vendte og kom fra vestlig retning flyttede man stedet over til den modsatte side af Hammeren.

I året 1767 blev Allinge og Sandvig omtalt som to små fiskerlejer med bondegårde. Allinge fik en kirke, Sandvig ingen. Havnen i Allinge blev anlagt i 1850 og ødelagt af stormfloden i 1872.



Gamle skippergårde fra 1800 langs klippekysten i Allinge. Foto: Søren P. Sillehoved

 

Tyske turister

I slutningen af 1800-tallet opkøbte velhavende tyskere grunde til sommerhuse. På grund af et tysk ejerskab af Hammerens Granitværk opdagede tyskerne den smukke natur og badestranden mellem klipperne. Der blev bygget mange store fine hoteller i Sandvig, men efterhånden smeltede byerne sammen, så der kom bindestreg mellem de to navne.

Tyskerne var også interesseret i sundhed, de købte vand fra en kilde med radium. Der blev anlagt en lille fabrik i Sandvig med produktion af radiumvand. I dag er radium det samme som det skadelige radon, sådan skifter tiden.

Mod Langebjerg Station

Fra parkeringspladsen ved kysten følges Sandlinjen langs de gamle små stenarbejder huse. Efter Sandvig Camping og Ellas Konditori følges gaden mod højre og kort efter til venstre. Her vil en sidevej føre op mod den gamle stationsbygning fra 1913. I vore dage pension Langebjerg.

Jernbanerne på Bornholm

I 1900 anlagde De Bornholmske Jernbaner (DBJ) strækningen Rønne – Nexø. Året efter kom der en skovtursbane fra Aakirkeby til Almindingen.

Et andet selskab lavede en jernbane i 1912 der kørte Rønne, Klemensker, Kleven, Rø, Allinge og endte i Sandvig. For tyskernes skyld kaldte man endestationen Hammershus. Da banen blev nedlagt i 1953 hed den Sandvig. Gudhjem-banen blev anlagt i 1916 og nedlagt 1952. Bornholms sidste jernbane blev nedlagt 1968, det var Rønne – Nexø. Senere blev mange af jernbanernes spor omlagt til cykelveje.



Helleristningerne ved Madsebakke er ikke opmalede, her ses en flåde af skibe. Foto: Søren P. Sillehoved

 

Helleristningerne på Madsebakke

Fra den gamle stationsbygning går man mod venstre og følger en mindre sidevej til højre. Lidt længere fremme begynder cykelstien mod Allinge, der er identisk med det snorlige jernbanespor. På venstre side ses mange små sommerhuse og på højre side åbne marker med græs.

Området kaldes Madseløllen, opkaldt efter en Madtz der i 1716 ejede stedet. Kort efter ses et skilt, der henviser til helleristningerne ved Madsebakke. På de flade klipper findes Danmarks største samling af helleristninger fra bronzealderen for over 3000 år siden. Med over 11 skibe hvor nogle af dem har solen med ombord. Der er fem solkors, fire aftryk af fødder og mange små runde skåltegn. Man havde intet skriftsprog, de religiøse budskaber blev lavet med billeder.

I bronzealderen må området have haft stor betydning. For hele området er fyldt med tusindvis af helleristninger, både af skibe med mennesker og heste. Alle skibene er astronomisk orienterede, og vender stævnen mod solens opgang eller nedgang på bestemte tider af året. Der er fodtegnene også, et af dem viser solens opgang mod øst midsommer. Tidligere mente man skåltegnene var nattens stjerne. Måske er de tegnet for frugtbarhed. Livets skød.



Madsebakkes helleristninger studeres af mange turister. Foto. Søren P. Sillehoved

 

 



Den russiske kirkegård i Allinge. Søren P. Sillehoved

 

Den russiske kirkegård

Man følger fortsat cykelvejen. Efter idrætspladsen kommer Pilegade, hvor man går mod venstre til Allinge Kirkegård. Uden for den findes den russiske kirkegård med en høj obelisk af mørk granit med en forgyldt sovjetrussisk stjerne på toppen.

Bag den ses en væg med navne på 30 døde russere, ingen af dem døde i kamp, men flere af dem af trang til alkohol. Mindst to døde, da de havde drukket af en flaske saltsyre istedet for vodka. .

Efter 2. Verdenskrig bombede russerne Rønne og Nexø den 7. og 8. maj 1945. Dagen efter ankom 7000 russere og besatte øen i 11 hårde måneder med voldtægter og tyverier. Danmark turde ikke forhandle med russerne, det gjorde øens Amtmand. Hvert eneste år på samme dag som russerne rejste hjem, kommer den russiske Ambassadør fra København og lægger en plastikkrans på monumentet i Allinge.



Skulpturen af kunstnere Arne Ranslet ved kirken. Menneskets udvikling til engel. Foto: Søren P. Sillehoved

 

Mod Allinge Kirke

Herefter fortsættes ad Pilestræde til Allinge Torv med den smukke gule kirke fra 1500. Omkring 1600 blev der yderligere bygget et klokketårn. Uden for kirken ses en smuk skulptur, lavet af den bornholmske kunstner Arne Ranslet. Den kaldes for ”Metamorphose” og viser menneskets udvikling til engel.

Fra kirken følger man gaden til højre og kommer til klippekysten og Nordbornholms Silderøgeri. Hvis man følger vejen langs kysten mødes Allinges smukkeste miljø. De mange firlængede skippergårde fra 1800. Hvoraf nogle i dag er blevet hyggelige pensionater og hoteller. Kig ind gennem portene, der er meget romantisk. Vejen ender ved en lille badestrand med klipper og én cementmole. Kæmpestranden er turens endemål og der er tid til hvile.

Det kan man på bænken, eller på røgeriet inden turen gennem byerne tilbage til Sandvig og udgangspunktet Sandvig Strand.

God tur.



Allinge gule kirke fra 1500. Klokketårnet er 100 år yngre. Foto: Søren P. Sillehoved

 



FÅ ABONNEMENT