"Læsø har modtaget 2,6 millioner kroner i støtte, som har genereret 9,2 millioner kroner i ny nettoomsætning på øen. På Læsø, Samsø og Ærø pegede evalueringen ifølge Danske Rederier på, at takstnedsættelserne har budt på forbedringer for erhvervslivet på øerne. For eksempel beretter Samsø Kommune, at godsstøtteordningen har været en markant medvirkende faktor til, at der er bevaret cirka 100 helårsarbejdspladser på Samsø i landbruget og inden for produktion, forarbejdning og pakning af frugt og grønt", står der i betænkningen.
Bedste lokale løsning
Samsø har i nogle måneder oplevet op mod 30 procent flere turister, og på Fanø har det været muligt at tiltrække store idrætsarrangementer med helt op til 1.200 deltagere. Fanø og Ærø har oplevet en fremgang i bosætningen, mens det er lykkedes at stoppe faldet i befolkningstallet på Samsø. Udviklingen på Bornholm viser samme billede med vækst og beskæftigelse, fremgang og øget bosætning, fremgår det.
"De danske øer er forskellige, og der er mange individuelle hensyn at tage ved en fuld implementering af landevejsprincippet. Det er derfor V's, DF's, KF's og NB's forventning, at man tager højde for de lokale forhold og giver den enkelte ø mulighed for at være med til at finde den bedste lokale løsning, ligesom det er en forventning, at Sammenslutningen af Danske Småøer inddrages i arbejdet", skriver udvalget i sin betænkning.