Fremgang på Læsø, hvor 2,6 millioner billetstøttekroner har øget øens omsætning med næsten det firedobbelte. Flere tilflyttere på Fanø, Ærø og Bornholm. Cirka 100 bevarede helårsarbejdspladser på Samsø. Her hos os: Øget vækst, flere i job, flere turister, flere fastboende. Billedet er det samme positive overalt.
Tror man nu, at det danske folketing ikke kan sidde hele den parade af fakta overhørig, så tager man imidlertid fejl. For forslaget stemte kun de borgerlige partier pånær Liberal Alliance. Fordi selv debatten udeblev, må man ind i sagens forarbejder for at se, at regeringen og dens støttepartier lakonisk begrundede deres nej med ét ord, nemlig "finansiering".
Ikke mange har dog noget at lade hinanden høre her. Med Venstre i regering kritiserede Socialdemokratiet i oktober 2015 regeringen for at bryde et løfte ved ikke at have indført landevejsprincippet. I februar 2017 svingede bornholmske Lea Wermelin sig op på den helt høje hest, da hun kaldte to borgerlige ministre i samråd for at høre, hvornår der kommer fuld trafikal ligestilling. Og så sent som i september forrige år lod transportordfører Lennart Damsbo-Andersen (S) sig citere af Danske Rederier for faktisk ord til andet det samme, som Venstre tidligere på ugen lagde frem til støtte for landevejsprincippet.
I alle tilfældene og flere endnu er der dog bare sket nøjagtigt det samme ingenting, når det blev tid til at lægge finansloven frem. Det er åbenbart sjovere at slå hinanden i hovedet med noget, som man både selv har gjort og sandsynligvis også vil gøre igen.