Fattigdom i Nexø: Nogle snyder sig til ekstra gratis mad

Fattigdom i Nexø: Nogle snyder sig til ekstra gratis mad
Stop Spild Lokalt Nexø udleverer de fleste dage mad til mellem 60 og 70 mennesker. Nogle enkelte modtagere prøver at snyde sig til mere. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 22. JAN 2023 • 10:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
22. JAN 2023 • 10:30

For nogle få er manglen på penge så hård, at de snyder sig til mere gratis mad, end frivillige allerede giver dem. På en enkelt dag oplevede Stop Lokalt Spild Nexø det seks gange.

Seks tilfælde af forsøg på at snyde sig til mere gratis mad end den, som man allerede kan hente. Eller i hvert fald forsøg på at komme hurtigere frem i køen til maden.

Det oplevede de frivillige i organisationen Stop Spild Lokalt Nexø torsdag, hvor man som altid havde slået dørene op for, at folk med behov kan hente gratis overskudsmad fra de lokale butikker. De fleste dage bruger mellem 60 og 70 mennesker tilbuddet.

I alle seks tilfælde tog ukendte modtagere af gratis mad ikke bare maden med sig, da de havde fået den udleveret. De tog også det nummer med, der afgør deres plads i køen ved et senere besøg.

– Vi og vores frivillige betaler selv for benzinen, når de kører rundt til butikkerne og henter varer. Så de har faktisk udgifter på det. Så bliver man lidt ekstra irriteret, når der sker sådan noget som det her, fortæller Dorte Marker, daglig leder i Stop Spild Lokalt Nexø.

Modtagerne af gratis mad får et lamineret nummer, når de kommer ind hos Stop Spild Lokalt Nexø. Nummeret er tilfældigt og bliver trukket op af en pose. Først når folk har fået et nummer, går de ind i det rum, hvor maden er. Her får modtagerne med de laveste numre mad udleveret først.

– Hvis vi ikke opdager, at folk vil tage nummeret med sig, kan folk komme tilbage og få mad en gang mere. Eller hvis du nu får nummer 45 næste gang, er det bedre at have nummer 31 i lommen, for så kommer du til før, siger Dorte Marker. 

– Vi holder rimeligt godt øje med det, men vi kan heller ikke se alt. Vi har også oplevet, at nogle skifter tøj på badeværelset for at få det til at ligne, at de ikke allerede har hentet mad, så de kan få en gang mere, siger hun.

Dorte Marker fortæller, at det er nødvendigt med en form for system til at styre, hvem der først får den gratis mad udleveret.

– Hvis vi ikke giver folk et nummer, vil det være de samme, der kommer som de første hver gang. Så stiller de sig i kø i flere timer, før vi åbner, siger hun.

– Ved at bruge numre bliver maden også mere ligeligt fordelt. Vi sørger altid for, at der er noget til alle, så det er ikke sådan, at de første kan få fem blomkålshoveder, og så kan de sidste ikke få noget.

– Vi fortæller hvor meget folk må tage af de forskellige ting. Vi prøver altid at sørge for, at der er mad til alle, men det kan godt være svært at regne helt præcist ud, så der er en fordel i at være først, siger Dorte Marker.

– Når numrene forsvinder giver det os ekstra besvær. Men det handler også om mentaliteten, siger hun.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT