Digitale regler er en succes på skole

Digitale regler er en succes på skole
| ABONNENT | 1. SEP 2020 • 09:14
Af:
henrik-nielsen
| ABONNENT
1. SEP 2020 • 09:14
SKOLE

Sidste år indførte Rønne Privatskole et kodeks om digital dannelse. Det skete på baggrund af foredrag og mange drøftelser, og selvom kodekset består af tre dele, var det den del om mobilfri skole, der løb med mest opmærksomhed. Spørger man skoleleder Jesper Jørgensen har det været en succes, at alle elever får deres mobil låst inde i et skab hver morgen og først får den udleveret igen, når skoledagen er forbi.

– Selvom nogle af de ældre elever ikke var vildt begejstrede over ideen, så har det set fra min stol været en stor succes. Der er kommet langt mere ro i timerne, og eleverne er langt mere nærværende. Der ligger ikke en mobil og brænder i lommen, sagde han, da han aflagde sin beretning på Rønne Privatskoles forældrekredsmøde, der er at regne for skolens generalforsamling.

Det er ikke kun i timerne, de fraværende mobiltelefoner har haft en gavnlig effekt, mener skolelederen.

– Frikvartererne er også langt mere aktive og sociale. Mange af de store elever havde det som refleks at tage mobilen frem, når timen var forbi, fortalte han.

Den anden del af kodekset er, at skolen har udarbejdet en digital progressionsplan, så den ved, hvilke emner inden for digital dannelse eleverne har været igennem efter deres skoleforløb. Tredje og sidste del er, at skolen skal blive ved med at få besøg af eksterne eksperter, da den digitale udvikling går stærkt.

Hele planen bliver evalueret i årets løb, fortalte Jesper Jørgensen til forældrekredsen.