Destinationen vil styrke foråret og sensommeren – kommunen betaler

Destinationen vil styrke foråret og sensommeren – kommunen betaler
Med penge fra kommunekassen vil Destination Bornholm tiltrække flere turister fra Danmark, Sverige og Tyskland i ydersæsonerne. Arkivfoto: Berit Hvassum
| 25. APR 2021 • 14:56
Henrik Nielsen
Journalist

25. APR 2021 • 14:56

TURISME

Det lokale turisterhverv slap nådigere igennem 2020 end kollegerne og konkurrenterne på den anden side af Østersøen. Mens det øvrige Danmark registrerede en nedgang på 20 procent, var tilbagegangen kun på godt fem procent her på øen. Det var især i foråret og igen fra slutningen af september, at overnatningerne manglede på grund af diverse rejserestriktioner, og af samme grund er 2021 begyndt meget stille. Lige nu ligger foråret 20 procent under de bookinger, der var i foråret 2020.

Sådan lyder det fra Destination Bornholm i en ansøgning til regionskommunens økonomi-, erhvervs- og planudvalg, der i april sidste år reserverede 500.000 kroner i 2020 og en million kroner i 2021 til Destination Bornholms covid-19-indsats. Der er 850.000 kroner tilbage, og dem vil man gerne bruge til at få flere danske, tyske og svenske turister til Bornholm i for- og eftersæsonen.

Det ønske har udvalget efterkommet.

Fokus på naturen

Den konkrete indsats afhænger af udviklingen i covid-19, men overordnet går den ud på at slå på Bornholms styrkepositioner: natur, kultur, fødevarer og kunsthåndværk.

En halv million vil Destination Bornholm bruge på det danske marked, og det er forventningen, at kampagnen vil få 48 millioner eksponeringer.

I forhold til det tyske marked vil der primært være fokus på naturen med vandremuligheder samt kunsthåndværk. Budskabet rummer samtidig elementer, der skal sikre, at gæsterne spredes bedst muligt ud på øen. Det skal afhjælpe, at turister kan have en tendens til at samle sig om de samme attraktioner. Kampagnen vil blive målrettet Berlin-området, har et budget på 250.000 kroner og forventes at få syv millioner eksponeringer.

Det klassiske Bornholm

På det svenske marked vil det klassiske Bornholm med Hammershus, kultur og madoplevelser være i højsædet. Kampagnen vil rent geografisk være rettet mod Malmø og Helsingborg og have et budget på 100.000 kroner.

For både det svenske og tyske marked tager Destination Bornholm det forbehold, at hvis indrejserestriktionerne ikke er ophævet i forsommeren, så vil man flytte indsatsen til efterår eller vinter.

Det vil blandt andet ske ved at bakke op om Nexø Julemarked og andre vinterindsatser. Hvis det også viser sig umuligt, tænkes indsatsen flyttet til 2022.