Der er aldrig vrøvl med Ole selvom han arbejder 16 timer

Der er aldrig vrøvl med Ole selvom han arbejder 16 timer
Den førerløse gaffeltruck "Ole" var en stor investering for A. Espersen A/S. Fabrikschef Stig Nielsen ser med stor tilfredshed på indsatsen fra den automatiske truck, der har været i brug siden sensommeren. Privatfoto
ERHVERV | HASLE | Tirsdag 28. december 2021 • 10:30
Jakob Marschner
Journalist
ERHVERV | HASLE | Tirsdag 28. december 2021 • 10:30

Det var svært at få truckførere, og mangel på tomme paller førte til for mange flaskehalse. A. Espersen A/S løste begge problemer med robot-trucken "Ole".

Fiskeproducenten A. Espersen A/S havde et problem. Ja, faktisk havde den to.

Dels er det svært at finde arbejdskraft, og fiskefabrikken manglede tit truckførere. Dels løb produktionslinjen for tit tør for tomme paller, fordi der ikke blev fyldt op i tide.

Begge dele er noget, der koster, når man som A. Espersen A/S alene til McDonald's leverer paneret fisk til 39 lande, og man også har andre jern i ilden. Fabrikken i Hasle har sekund-ure hængende, fordi arbejdsgangene kun skal forskyde sig med sekunder, før en flaskehals kan opstå.

Løsningen blev en ny medarbejder. Pålidelig som et urværk, klar til at arbejde 16 timer i døgnet, aldrig besværlig trods trivielle, gentagne opgaver – og bogstaveligt talt selvkørende.

I sensommeren blev den førerløse gaffeltruck "Ole" en del af fiskeforædlingsvirksomheden i Hasle. Nu er "Ole" kørt så godt ind, at fabrikschef Stig Nielsen er klar til at vise den frem og fortælle.

– At drive forretning i dag kræver de mest optimale løsninger. Jeg tror, at det er den her forandringens tid, der gør det nødvendigt at gør tingene anderledes og mere optimalt. Tidens tand gør, at vi bliver mere kreative, siger han.

Ansatte meget involveret

Ingen har mistet deres job hos Espersen, fordi "Ole" har gjort sin entre på fabrikken. I stedet er medarbejdere blevet frigjort fra monotont rutinearbejde, så de nu kan fokusere mere på arbejdsproces, der kræver mennesker.

Da Stig Nielsen i sommer meldte ud om "Ole"s ankomst, var nogle stykker først nervøse for jobbet. I stedet er medarbejderne blevet meget involveret i at køre "Ole" ind og gøre de første vigtige erfaringer med den førerløse gaffeltruck.

– Når man fortæller sådan noget, er der altid nogle, der bliver dybt imponerede og nogle, der bliver nervøse. Men den generelle holdning har været, at man er glad, fordi virksomheden udvikler sig, fortæller Stig Nielsen.

– Vores førerløse truck virker i dag, fordi vi har fundet en supergod leverandør og haft medarbejderne involveret fra start. De tekniske medarbejdere har drevet forandringen og implementeringen, og produktionsmedarbejderne er hele tiden blevet orienteret.

– Den har været som forventet, så processen har været super god. Der er mange ubekendte i vores branche. Så tingene har en procestid, og det har den her også haft. Automatisering er sjældent noget, som man bare indfører, og så virker det med det samme, siger Stig Nielsen.

Fabrikschefen i Hasle venter også, at "Ole" med tiden vil få brødre og søstre.

– I Espersen har vi planer om flere førerløse trucks. Nok ikke i Hasle lige nu, men på vores andre fabrikker, for det virker og er en succes. Vi udvikler os, og det er dejligt, siger Stig Nielsen.

– Vi er godt med. Nogle er måske lidt længere fremme, men det her virker og passer godt ind, og vi var klar til den her udvikling. Det er det vigtigste.

– Vi kan se, at det bliver sværere og sværere at få alle stillinger besat. Men så kommer der nye løsninger. De førerløse trucks har fandtes i nogle år, men nogle ting skal også have nogle år for at blive pålidelige. Så vi har fulgt det her område et stykke tid. Vi behøver heller ikke at være first movers på alt, siger Stig Nielsen.

"Ole" lader selv op

"Ole" varetager tre arbejdsopgaver. Den henter og leverer tomme paller til en palleautomat i produktionen. Den kører råvarer til proceslinjen og færdigvarer til folievikleren. Og som en bonus kører den førerløse gaffeltruck også selv hen og lader sig selv op efter behov.

Så avanceret teknik er hverken gratis eller billig, men den præcise pris vil Stig Nielsen nødigt ud med.

– Det er en investering, der er til at tage og føle på. Men hvis jeg nævner et beløb, kommer det jo også an på, om jeg tager de tilvalgsfunktioner med, som vi også har valgt. Jeg har måske valgt 10 funktioner til. For eksempel at "Ole" selv kører hen i ladeapparatet og bliver ladet op. Det er en tilvalgsfunktion, og det koster ekstra, fortæller han.

Og så er der lige navnet. Ole Espersen fra Rønne var tidligere minister og en af Bornholms stolte sønner. Men det er nu ikke ham, "Ole" på Espersen har fået navn efter.

– Navnet kom af, at jeg har en ven, der hedder Ole, som jeg har været brandmand sammen med. Han er sådan en, der altid går rundt og brokker sig lidt, fordi tingene ikke fungerer. Det driller vi ham altid med, men han er den mest fantastiske person, fortæller Stig Nielsen.

– Folk skal have et navn for at være en del af virksomheden. Når folk siger, at "Ole fungerer ikke i dag", er det noget andet end at sige "vores førerløse truck fungerer ikke i dag", siger han.

– Vi skulle også have "Ole" til at fungere, og vi vidste godt, at det ikke ville komme af sig selv. Derfor hedder den "Ole". Det hele bliver lidt nemmere, hvis man kan have det lidt sjovt med ting, der er svære.

 

A. Espersen A/S

Fiskeforædlings-virksomhed, grundlagt i 1945.

Har hovedsæde i Rønne og fabrikker i Hasle samt Litauen, Polen, Rusland og Vietnam.

Leverer blandt andet til McDonald's i 39 lande.

Har desuden kontorer i England, Frankrig, Tyskland, Sverige, Malaysia og Kina.

FÅ ABONNEMENT