Robert Rungholm, commercial manager hos flyselskabet DAT, efterlyser klare regler for, hvilke test der er gyldige, og hvilke, der ikke er.
– Da kravet kom ud, kom der jo en pressemeddelelse (fra Transportministeriet, red.), hvori der var et enkelt citat, som vi kunne støtte os op af, der sagde, at alle skulle have en test. I løbet af weekenden kom der så en ny pressemeddelelse med nogle flere krav, men vi har ikke som operatør fået noget direkte, hvilket var frustrerende, siger Robert Rungholm og understreger, at personalet i både Bornholms Lufthavn og København har gjort meget for at implementere de nye regler på rekordtid.
Robert Rungholm oplyser, at han i forbindelse med de skærpede krav har været i dialog med Bornholmslinjen for at udveksle erfaringer, men at man som operatør kun kan forholde sig til den information, man nu engang får.
– Der står kun, at det skal være en kviktest eller en PCR-test, og vi kan jo ikke vælge og vrage mellem hvilken testleverandør, der må godtages. Hvis der står, at det er en kviktest eller en PCR-test, og den ikke ser hjemmelavet ud, så må vi jo tro på det, siger han og fortsætter:
– Hvis der kom en præcisering af reglerne og godkendte tests, så ville det være ekstremt godt, for vi vil jo gerne lave så præcis en kontrol, som myndighederne forventer, at vi gør. Men så må de jo fortælle os, hvordan vi skal gøre det. Det ville da være meget positivt, hvis de lavede en liste over godkendte testudbydere.