Da kommunen sidste år gennemførte samme undersøgelse igen, var billedet af uro og utilfredshed med inklusionen igen temaer, der fyldte for mange forældre, selvom den anden bornholmske undersøgelse af forældrenes tilfredshed med folkeskolen overordnet gav et lidt pænere resultat og viste fremskridt i forhold til to år forinden.
At folkeskolen har få for penge til at levere en rimelig undervisning har de bornholmske forældre indirekte peget på ved at efterlyse flere støttetimer og to lærere i flere klasser end i dag. Det skyldes økonomi, når skolerne ikke prioriterer støttetimer og tolærer-ordning i højere grad, end det sker.
– Folkeskolens forældre siger, at der er for meget uro, for høje klassekvotienter og for få penge i folkeskolen. For mange elever og uro hænger ofte sammen. Derfor er min opfordring til kommunalpolitikerne, at de sætter penge af til at få nedbragt klassekvotienterne til et rimeligt niveau. Det er det, som forældrene vil have, siger Rasmus Edelberg, formand for Skole og Forældre, i en pressemeddelelse.
– Jeg tror, at færre megaklasser kan øge kvaliteten i hverdagen for børnene i skolen, så de trives og bliver del af fællesskabet. Det kan bremse udsivningen af elever fra folkeskolen til både de private skoler og specialskolerne, siger han.