Bornholm ventes at levere vindenergi fra 2027 til enormt projekt

Bornholm ventes at levere vindenergi fra 2027 til enormt projekt
Arkivfoto.
| 26. MAJ 2020 • 13:50
Af:
jakob-noermark

26. MAJ 2020 • 13:50
Mærsk, Ørsted, transportfirmaet DSV, SAS, Københavns Lufthavn og rederiet DFDS planlægger at bygge en omfattende brintfabrik i København, som i fremtiden skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi.

Fabrikken kan vise sig at blive verdens største anlæg til produktion af bæredygtige brændstoffer.

– Det er en sjælden begivenhed, at danske virksomheder finder sammen i et så stort konsortium som det her. Det er udtryk for, at der er en stor opgave, som skal løses, og det vil kræve betydelige mængder af kapital og innovation, siger Ørsteds topchef Henrik Poulsen til Berlingske.

Projektet består af tre faser, og fra fase to er en fremtidig havvindmøllepark på Bornholm og energiø-projektet et afgørende element.

"Anden fase indeholder et elektrolyseanlæg på 250 megawatt, som kan komme i drift, når den første offshore-energi fra Bornholm kan leveres fra 2027," skriver Ørsted i præsentationen af konsortiets kæmpeprojekt.

Første fase med et 10 megawatt-anlæg forventes at kunne stå klar i 2023, og planen er, at grøn brint fra anlægget skal bruges som brændstof til busser og lastbiler. Når vindenergien fra Bornholm tilføres, skal det københavnske elektrolyseanlæg desuden forsyne den maritime sektor med metanol og flyfarten med grønt jet-brændstof.

Fabrikken vil først være fuldt udbygget i 2030, hvor den vil få et elektrolysatoranlæg med en kapacitet på 1,3 gigawatt.

Det vil årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til brug i busser, lastbiler, skibe og fly.

Planen er, at fabrikken skal bygges syd for København. Det kan blive Avedøre Holme eller Amager, lyder det.