Bornholm mangler smede

Bornholm mangler smede
Uddannelsesleder Bo Steen Jensen fra Campus Bornholm bød tirsdag formiddag velkommen til branchemøde for smedeuddannelsen. Foto: Katrine Westh Sørensen
Onsdag 4. december 2024 • 05:30
Onsdag 4. december 2024 • 05:30

Der mangler elever på smedeuddannelsens grundforløb på Campus Bornholm. Snart vil manglen i endnu højere grad kunne mærkes ude hos virksomhederne, der er afhængige af de unge, som søger læreplads som smed.

I fremtiden vil mangel på smede komme til at kunne mærkes i de enkelte virksomheder på Bornholm. Værkfører på KH-maskinfabrik Merethe Sejer mener, at der mangler oplysning om uddannelsens rammer, muligheder og kreativitet.

Tirsdag formiddag inviterede Campus Bornholm derfor grundforløbselever på Metalræs, BYG og afgangselever fra 9. og 10. klasse til et branchemøde, hvor smedeuddannelsen var i fokus.

I alt var 10 forskellige virksomheder mødt op, for at fortælle om lærepladser, arbejdsmuligheder og meget mere. Fire lærlinge fra henholdsvis Jensen Danmark, Beck Pack Systems og Danish Crown stod frem og fortalte om deres oplevelser som smedelærlinge i de respektive virksomheder.



På smedeuddannelsens grundforløb på Campus Bornholm arbejder eleverne fokuseret på deres mange projekter. Foto: Katrine Westh Sørensen

 

Ønsket om flere elever på grundforløbet

Uddannelsesleder Bo Steen Jensen agerede tovholder og introducerede både smedene og virksomhederne, der stod klar med lærlingekontrakter.

Hvorfor tror du, at der mangler smedelærlinge på Bornholm?

– Det er en kombination af popularitet og det, at vi ser ind i mindre årgange fremover. Et erhvervsfag som tømrerfaget er meget populært lige nu. Derfor prøver vi at påvirke det hele lidt, så det samme kunne ske for smedefaget, siger Bo Steen Jensen.

– Det gør vi simpelthen fordi, branchen mangler smedelærlinge. Hvert år har vi faktisk ledige lærepladser, som ikke bliver besat. Og det er synd, fordi uddannelsen som smed er faktisk en rigtig god uddannelse. Der er også gode fremtidsmuligheder i faget. Man kan både læse videre og få et godt job, hvor man tjener gode penge.

Hvad tror du, at der skal til, for at gøre smedefaget lige så populært som tømrerfaget?

– Det er jo blandt andet ved at holde oplysende arrangementer som dette her. Vi forsøger at oplyse mere og får unge, som er i gang med uddannelsen til at fortælle om deres tid i lære. Noget af det som smedemestrene gør, det er blandt andet at give løn allerede på grundforløb 2 for at tiltrække flere.

– Jeg tænker, at hvis vi gør lidt allesammen, så skal vi nok nå i mål. For det er en god uddannelse.

Hvordan ser et normalt hold ud på grundforløbet?

– Hvis vi har fuldt hold, så har vi omkring 20 elever på et hold. Derfor er det også lidt noget skidt, hvis vi er nede på 10 elever på et grundforløbshold. Det påvirker virksomhederne i sidste ende.



Værkfører på KH-maskinfabrik Merethe Sejer håber på, at branchemødet vil hjælpe eleverne til en bedre forståelse af smedefagets mange muligheder. Foto: Katrine Westh Sørensen

 

'Vi skal have fat i folkeskolerne'

Værkfører på KH-maskinfabrik Merethe Sejer kan også mærke den faldende tilslutning. Hun håber på samme måde på, at øget oplysning om fagets karrieremuligheder kan gøre en forskel for, hvor mange elever, der vælger at gå smedevejen.

– Jeg kan godt mærke, at der ikke er lige så stor tilslutning til uddannelsen som der har været førhen. Det er et problem.

Hvad tror du den mindre tilslutning skyldes?

– Jeg tror, at det ligesom så meget andet går lidt op og ned. Lige nu er det tømreruddannelsen, der er dillen. Det er det folk vil. På et andet tidspunkt kan det være, at det bliver smeduddannelsen, men hvis man kunne fordele det lidt ud så der var tilslutning til alle uddannelser, ville det være ideelt. For vi kommer til at stå og mangle rigtig mange smede, men man skal heller ikke tage en uddannelse, som man ikke kan se sig selv i.

– Det vigtigste for mig er, at man er glad for det man laver, når man står op om morgenen. Uanset om det er som smed eller tømrer eller noget helt tredje. Og så tror jeg også, at oplysningen omkring uddannelsen er vigtig. Hvis man ikke er oplyst, kan det sætte en stopper for processen. Vi skal helt ned til 8. og 9. klasse med de her oplysningsarrangementer. Jeg fandt selv ud af, hvad jeg gerne ville være i 7. klasse.

– Vi skal oplyse tidligt, men vi skal ikke trække noget ned over hovederne på nogen. De skal bare vide, at man faktisk kan komme rigtig langt med en smeduddannelse, fortæller Merethe Sejer til Tidende.

Hvilke ting ved folk ikke om faget?

– Der er meget frihed under ansvar og kreativitet i faget. Kunden kommer ofte ind med en løs ide om, hvilken løsning kunden ønsker, men det er os som smede, der efterfølgende skal være kreative i, hvordan produktet ender med at se ud.

Tror du, at det er realistisk at nogen fra den store gruppe, som mødte op i dag, ender i faget?

– Det tror jeg. Jeg synes, at jeg havde øjenkontakt med flere af dem, der så ud som om de godt kunne tænkte "måske var det noget for mig".



Mark Larsen er snart udlært smed fra Jensen Danmark. Han har under sit uddannelsesforløb været rejsemontør i både Frankrig og Sverige. Foto: Katrine Westh Sørensen

 

Rejsemontør i både Frankrig og Sverige

Mark Larsen er næsten færdig med sin uddannelse som smed. De sidste par år har han være i lære hos Jensen Danmark, og står nu klar til at blive udlært i starten af det nye år.

– Jeg har været meget glad for det. Jeg var så heldig at være med Jensen ude og være rejsemontør. Jeg har både været i Frankrig og Sverige som rejsemontør. De ture har jeg været rigtig glad for at kunne få.

Kan du mærke manglen på lærlinge, der hvor du er?

– Man mærker det ikke så meget ude hos os. Det er i hvert fald mit indtryk. Men mange steder er de kun to-tre lærlinge ad gangen, så der mærkes det hurtigt. Vi er over dobbelt så mange ude hos os. Jeg valgte selv Jensen, fordi det var et stort firma, og så også fordi, at jeg fik det anbefalet af en af mine venner. Der er plads til, at man kan komme ud og prøve mange forskellige ting.

Hvorfor tror du, at der mangler tilslutning til smeduddannelsen?

– Jeg synes, tit man hører, at der ikke er nok fokus på erhvervsuddannelserne i folkeskolerne. Jeg tror godt, at der kan mangle oplysning om de andre erhvervsuddannelser. Når man tænker på erhvervsuddannelser, kommer man hurtigt til at tænke på tømrer og murer. Folk tænker ikke så meget på metalbranchen, hvor smedene arbejder. Jeg tror, at brobygning og praktik er vigtig, så eleverne kommer rundt på de forskellige erhvervsuddannelser.



På smedeuddannelsens grundforløb på Campus Bornholm arbejder eleverne fokuseret på deres mange projekter. Foto: Katrine Westh Sørensen

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT