I oktober udkom den endelige bornholmeranalyse, som har kigget på færgebetjeningen af Bornholm. Analysen er en del af en bred aftale i Folketinget og er udarbejdet af Trafikstyrelsen, som i analysen tager et grundigt kig på ruterne til og fra Bornholm.
Noget, der bliver sat under lup, er Bornholmslinjens dynamiske prisstruktur. Den har været til debat siden indførelsen den 1. september 2018, og selv om Trafikstyrelsen generelt vurderer, at strukturen, som arbejder med et stort spænd i priserne, virker efter hensigten i den forstand, at "den bidrager til regulering af kapaciteten, samtidig med, at den sikrer lavere gennemsnitspriser for rejsende der bruger færgen løbende over året end for turister der besøger Bornholm i højsæsonen", så har styrelsen et par anbefalinger.
Prismodellen indeholder nemlig "nogle uhensigtsmæssigheder", lyder det.
Trafikstyrelsen skriver eksempelvis i Bornholmeranalysen, at den anbefaler, at det "i indeværende kontraktperiode overvejes at reducere billetprisen for gående og cyklister, da dette muligvis kan frigøre kapacitet på vogndækket i sommerperioden, samtidig med at det fremmer aktiv mobilitet."