Trafikstyrelsen anbefaler billigere billetter på færgen

Trafikstyrelsen anbefaler billigere billetter på færgen
Trafikstyrelsen anbefaler en reduktion i billetprisen for gående og cyklende. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 9. NOV 2023 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
NYHED | ABONNENT
9. NOV 2023 • 05:30

Trafikstyrelsen er godt tilfreds med Bornholmslinjens dynamiske prisstruktur, men kommer i Bornholmeranalysen med et par anbefalinger til forbedringer.

I oktober udkom den endelige bornholmeranalyse, som har kigget på færgebetjeningen af Bornholm. Analysen er en del af en bred aftale i Folketinget og er udarbejdet af Trafikstyrelsen, som i analysen tager et grundigt kig på ruterne til og fra Bornholm.

Noget, der bliver sat under lup, er Bornholmslinjens dynamiske prisstruktur. Den har været til debat siden indførelsen den 1. september 2018, og selv om Trafikstyrelsen generelt vurderer, at strukturen, som arbejder med et stort spænd i priserne, virker efter hensigten i den forstand, at "den bidrager til regulering af kapaciteten, samtidig med, at den sikrer lavere gennemsnitspriser for rejsende der bruger færgen løbende over året end for turister der besøger Bornholm i højsæsonen", så har styrelsen et par anbefalinger.

Prismodellen indeholder nemlig "nogle uhensigtsmæssigheder", lyder det.

Trafikstyrelsen skriver eksempelvis i Bornholmeranalysen, at den anbefaler, at det "i indeværende kontraktperiode overvejes at reducere billetprisen for gående og cyklister, da dette muligvis kan frigøre kapacitet på vogndækket i sommerperioden, samtidig med at det fremmer aktiv mobilitet."

Det slås således fast, at der ikke altid er en "entydig sammenhæng mellem den kapacitet, som et køretøj eller en passager optager målt i vægt eller kvadratmeter og billetprisen herfor", som det hedder.

– Sommetider er det billigere at medbringe bil ombord på færgen end at være gående, skriver Trafikstyrelsen, som altså anbefaler, at man kigger på det.

Bornholmslinjen har ikke i sinde selv at tage sådanne skridt. Pr- og kommunikationschef Jesper Maack skriver i en mail til Tidende, at priserne sættes i henhold til kontrakten, og at hvis der skulle opstå et ønske i Transportministeriet, så vil man kigge på det.

Billigere med trailer

Trafikstyrelsen har desuden bemærket, at prisstrukturen kan resultere i, at det i perioder er billigere for passagerer, der rejser med bil, at bestille en billet, hvor man har en trailer med i stedet for en almindelig bil plus fem-billet. Styrelsen anbefaler, at der foretages en justering af dét, så det altså ikke kan være billigere at medbringe en trailer.

Fra Bornholmslinjen lyder forklaringen, at problemet opstod helt tilbage ved kontraktens fødsel, "hvor prisen på bil med anhænger blev sat skævt i forhold til en bil".

– Vi bemærkede det og hævede et flag dengang – altså tilbage i 2016 – men da var kontrakten ude, så det kunne ikke ændres, forklarer Jesper Maack.

– Det kombineret med, at vi i begyndelsen af perioden havde svært ved at styre gennemsnitspriserne gjorde, at bil med trailer indimellem blev billigere.

Om rederiet synes, at det er et problem, kan Jesper Maack ikke svare på – men "vi vil helst undgå det", siger han.

En succes

Men som nævnt i indledningen er Trafikstyrelsen generelt glad for den dynamiske prisstruktur, blandt andet fordi den giver bornholmerne, der bruger færgen året rundt, en "markant lavere gennemsnitspris" end de turister, der rejser i højsæsonen.

– Prissætningen under den nuværende færgekontrakt vurderes at være en succes, konkluderer Trafikstyrelsen.

 

Minister: Følger udviklingen

 

Transportministeriet konkluderede i oktober på baggrund af udgivelsen af Bornholmeranalysen, at analysen viser, at der er god kapacitet, når det handler om passagerer – især med den nuværende ordning, hvor Express 1 er sat ind sammen med Express 5.

Selvom der ikke er akut mangel på godskapacitet, så viser analysen, at der ikke er langt til grænsen. Derfor vil der fortsat være stor opmærksomhed på betjeningen, lyder det fra ministeriet.

Transportminister Thomas Danielsen (V) siger i en skriftlig kommentar, at "vi er meget opmærksomme på, at det er vigtigt at følge udviklingen tæt. Vi har også allerede både set på 'bløde' tiltag for at udnytte kapaciteten endnu bedre og også muligheden for at indsætte ekstra godskapacitet eventuelt med Povl Anker. Derfor er det også positivt, at Bornholmeranalysen viser, at kapaciteten er tilstrækkelig for passagerer. På gods er der også stadig kapacitet, og i forligskredsen, der dækker stort set hele Folketinget, er vi enige om, at der på nuværende tidspunkt ikke er behov for at indsætte mere godskapacitet mellem Rønne og Køge".

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT