Søfartsstyrelsen roser Bornholmslinjen efter syn

Søfartsstyrelsen roser Bornholmslinjen efter syn
Express 5 har haft nogle hårde anløb, men får alligevel ros. Arkivfoto: Klaus Holsting
NYHED | ABONNENT | 29. FEB 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
29. FEB 2024 • 05:30

Der har været et "tiltagende antal hændelser og ulykker med hårde anløb" for passagerskibe i Danmark de seneste tre år, oplyser Søfartsstyrelsen. Derfor var det et af temaerne, da Express 5 blev for nylig blev synet. Der er dog ros til rederiet og besætningen efter synet.

Søfartsstyrelsen har i perioden 2020 til 2023 registreret et 'tiltagende antal hændelser og ulykker med hårde anløb' for passagerskibe. Derfor er et af årets temaer ved syn på passagerskibe 'sejladssikkerhed/ulykker og hændelser ved hårde anløb'.

Det fremgår af rapporten om synet på Express 5 den 8. og 9. februar, som Tidende har fået aktindsigt i.

"En del af disse hændelser kunne kategoriseres som mindre alvorlige, mens der for en anden og lidt mindre del har været tale om mere alvorlige ulykker, som har resulteret i blandt andet skader på skib og kajanlæg", skriver Søfartsstyrelsen.

Der har dog ikke været forurening af havmiljø eller personskader ved ulykkerne. Men for hver af hændelserne er der en potentiel risiko for mere alvorlige konsekvenser, slår styrelsen fast.

På grund af synstemaet var Søfartsstyrelsen til stede på Express 5's kommandobro under 'adskillige' ankomster og afgange i Ystad og Rønne - men der var i den forbindelse ikke noget at komme efter, fremgår det af rapporten.

"Det er Søfartsstyrelsens klare opfattelse, at der er en god brodisciplin om bord. Der er en god kommunikation og besætningen følger de interne procedurer og protokoller. Søfartsstyrelsen oplevede ligeledes en god dynamik og professionalisme i disse situationer", fremgår det af synsrapporten.

Roser øvelse

Der blev i forbindelse med synet også holdt en øvelse på skibet, efter passagererne havde forladt skibet ved ankomst i Rønne.

Scenariet for øvelsen var røgudvikling i den forreste kaffebar på passagerdækket, hvor en passager skulle flyttes fra stedet. Røgen udviklede sig dog til en brand, der bredte sig og dermed blev svær at bekæmpe. Derfor skulle hele skibet evakueres.

"Brand og efterfølgende evakueringsøvelse forløb fint og besætningen udviste et rigtig godt kendskab til- og rutine i håndtering af skibet, dettes udstyr og beredskab. Der var en rigtig god dynamik blandt besætningen", skriver Søfartsstyrelsen, der tilføjer:

"Det er Søfartsstyrelsens opfattelse, at besætningen vil kunne håndtere en søulykke tilfredsstillende. Det er Søfartsstyrelsens vurdering, at kommunikationen om bord under øvelsen var god".

Samtidig opfatter Søfartsstyrelsen, at rederiets sikkerhedsorganisation fungerer 'godt'.

"Der afholdes sikkerhedsmøder med referat som der skal hvert kvartal. Det seneste møde blev afholdt i december 2023", fremgår det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT