Jesper Maack oplyser, at hurtigfærgens aluminiumsskrog har fået "indtryksskader". Reparationerne kræver svejsearbejde, der skal forstærke den beskadigede sektion.
– Styrken i skroget skal være der, siger Jesper Maack.
Uheldsramte Express 2 skal efter planen varetage sejladsen mellem Ystad og Rønne til og med lørdag 11. februar. Herefter skulle Express 1 være klar til at blive genindsat i drift efter værftsopholdet, der i år blev forlænget på grund af de problemer, der opstod i sidste uge.
Da den ændrede sejlplan fører til øget transporttid, har alle passagerer fået aflyst deres rejse. Bornholmslinjen giver alle med billet mulighed for at ændre rejsen uden gebyr, og hvis man ikke foretager sig noget, bliver billetten automatisk refunderet.
For afløserne Povl Anker og Hammershus tager det to en halv time at tilbagelægge turen til Ystad, hvilket er cirka en time mere end hurtigfærgerne.