Passagerforening om fjernede afgange: 'Det falder aldrig i god jord'

Passagerforening om fjernede afgange: 'Det falder aldrig i god jord'
Man må acceptere, at puljen til ekstraafgange er brugt, men det bekymrer stadig Ann Hartl, at der skal fjernes så mange ekstraafgange. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 2. JUN 2023 • 19:00
NYHED | ABONNENT
2. JUN 2023 • 19:00

Bornholmslinjen planlægger at fjerne 164 ekstraafgange fra sejlplanen i 2023, da puljen til ekstraafgange er brugt op. Man er nødt til at acceptere det, men aflysninger falder aldrig i god jord, lyder det fra passagerforeningen.

164 færgeafgange fjernes i august, september og oktober.

Det fremgår af Bornholmslinjens forslag til en tilpasning af sejlplanen for 2023. Det fordeler sig på 50 dobbeltture i august, 30 i september samt to i oktober, der alle fjernes. Det skyldes en opgørelse for 2022 af anvendte midler til ekstra dobbeltture viser, at tidligere ikke-anvendte midler, såvel som afsatte midler i 2022, er mere end anvendt i løbet af 2022 som følge af meget højere olieomkostninger end forventet.

Ifølge Molslinjen er der også anvendt midler i 2022, som var afsat til ekstra afgange i 2023. Forslaget blev accepteret på Trafikkontaktrådets møde torsdag, hvor blandt andre formanden for Bornholms Passagerforening Ann Hartl deltog.

– Årsagen er jo, at de penge, der har været afsat til ekstra ture, allerede er brugt, og det må vi acceptere. Men man ved også godt, at hvis man får en gave, og så kommer giveren efterfølgende og siger, at det havde de ikke råd til alligevel, og at de vil have gaven tilbage... Det falder aldrig i god jord, siger Ann Hartl fredag til Tidende.

Fjerner efterspørgsel

På mødet blev der også fremlagt, hvorfor Bornholmslinjen lige netop har valgt at strege de pågældende afgange fra sejlplanen.

– Vi har ikke konkret fået fremlagt, hvordan belægningen er på de her afgange, men vi har fået oplyst, at det er afgange, hvor belægningen har været forholdsvis lav. Man vurderer, at det er der, man gør mindst skade.

– Men selvom man siger, at der er lav belægning, må man jo gå ud fra, at der allerede er solgt billetter til nogle af de afgange, og det er altid ærgerligt, når man bliver nødt til at aflyse. Vi håber, at man er opmærksom på at behandle de kunder, der har bestilt, på en ordentlig måde, fortæller passagerforeningsformanden, der godt kan være bekymret for, hvilken betydning det kan få for sensommerens færgetrafik.

– Man ser også en tendens i turismen til, at folk booker senere og senere. Vi har jo ellers altid har sagt, at det er bornholmerne, der skal have mulighed for at købe i sidste øjeblik, men det gælder sådan set alle nu. Det er dejligt, at vi har fået en større færge og dermed større kapacitet på nogle specifikke afgange, men vi ser jo helst, at der også er høj frekvens, fordi høj frekvens skaber også større efterspørgsel. Så når vi fjerner noget, så fjerner vi også noget efterspørgsel, siger Ann Hartl.

Prisstigninger svære at forstå

Udover at fjerne de omtalte afgange blev prisstigningerne for 2024 også debatteret på kontaktrådets møde torsdag.

Udkastet til listepriserne for 2024 viser, at Bornholmslinjens billetpriser skal stige med 27 procent, hvilket ifølge rederiet skyldes stigende oliepriser i 2022. Og Ann Hartl medgiver, at det kan være lidt svært at forstå, hvorfor priserne i 2024 skal øges på grund af noget, der skete i 2022.

– Prisforhøjelserne på olie er jo ikke noget, der sker nu, men noget der skete i 2022, og det udmønter sig så først i 2024. Så vi har to års forsinkelse, kan man sige. Men det er et vilkår i kontrakten, og det er helt klart beskrevet, hvordan priser bliver reguleret. Sådan er strukturen, og den bliver vi nødt til at irritere os over lidt endnu.

Hun tilføjer, at det i samme ombæring er vigtigt at huske på, hvordan priserne ligger i år.

– Hvis man har købt en billet i år, vil man også kunne se, at der står ”olieprisfradrag”, og at man har fået en rabat i 2023, fordi olieprisen var lav i 2021. Det skal man også lige have med i fortællingen, forklarer Ann Hartl, der derudover lader Transportministeriet om at stå til ansvar for de præcise udregninger.

– Det er selvfølgelig svært at gennemskue helt præcis, hvordan beregningerne er lavet, men det må Transportministeriet stå på mål for. Vi kan lytte til det, men i sidste er det ministeriet, der vurderer, om tallene er korrekte.