Rejsetidsværdi giver milliardgevinst
Men det er relevant at kigge på andre faktorer også, når man laver prismodeller, siger Ismir Mulalic.
Det er ting, som ikke kan sælges eller købes, men som alligevel har en værdi. Økonomerne taler om agglomerations-effekter eller eksternalitet. Tidsbesparelser har for eksempel en værdi, og Ismir Mulalic vælger i denne case at fastsætte værdien af en time til 100 kroner. Begrebet kaldes rejsetidsværdi.
– Der er en halv million bilister om året. De sparer to timer i hver retning. Rejsetidsværdi er groft sagt 100 kroner i timen. Gange ti millioner timer om året. Rejsetidsgevinsten er altså på 200 millioner om året. Det er den største gevinst, siger Ismir Mulalic, der godt vil gå med til at indregne en teoretisk stigning i trafikken til og fra Bornholm.
– Hvis vi lægger en lille stigning oveni, får vi 250 mio. om året i rejsetidsgevinst, så er vi oppe på 7,5 mia. på 30 år.
Lægger vi 7,5 mia. oveni de 17,5 mia. vi allerede havde på plussiden, giver det 25 mia. kroner i indtægt på 30 år.
– Der skal gå rigtig mange år, før det ligner de der 60 milliarder, siger Mulalic, der dog ikke har indregnet eventuel fondsstøtte og EU-midler.
Usynlige effekter tæller med
CBS-forskeren har dog en ekstra trumf i lommen.
De såkaldte agglomerations-effekter: Dette er ting, der ikke købes eller sælges. Støj kan eksempelvis ikke købes eller sælges, men den har alligevel en værdi, siger økonomerne. Et hus tæt på motorvejen har for eksempel lavere værdi.
Så er der netværk, som tæller på plussiden:
– Din nabo er journalist, I snakker sammen, du bliver klogere og mere produktiv, din løn stiger. Netværksværdi kommer kun ud af nærhed. Grunden til, at man får højere løn i en storby er simpelthen, at vi er mange mennesker. Det er nemmere at finde et job, eller en ven. Vi kan deles om tingene.
Da Bornholm er en landkommune med 40.000 indbyggere spredt over hele øen, er der ikke særlig mange agglomerations-effekter at hente.
– Men selv om agglomerations-effekterne kunne give 10 procent på toppen af de her gevinster, er det stadigvæk ikke nok. Bornholm er langt væk, og I er kun 40.000 indbyggere. Det giver eksempelvis ikke mening at lave et supersygehus på Bornholm. Det samme med infrastruktur. Hvis der boede 10 millioner mennesker på Bornholm ville det måske give mening at lave en tunnel, siger Ismir Mulalic.