Molslinjen: Det kan give flere aflysninger

Molslinjen: Det kan give flere aflysninger
Rederiet vil have slået fast, om der vil være sikkerhedsmæssige udfordringer i forhold til ind- og udsejlingsforholdene i Rønne Havn i vejr, som færgerne i henhold til kontrakten skal kunne sejle i. Foto: William Sonne Kaalø
TOPNYHED | TRAFIK | 19. FEB • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 19. FEB • 05:30

Molslinjen har bestilt nye simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i Rønne Havn. Hvis simuleringerne viser sikkerhedsmæssige udfordringer, må rederiet aflyse afgange selvom der er tale om vindhastigheder lavere end dem, der er angivet i færgekontrakten.

"Besejlingsforholdene vil både ved ankomst og afgang fra havnen blive lettere for alle skibe, og det samme gælder manøvreforholdene indenfor molerne."

Det vil være situationen, når Rønne Havn er blevet fremtidssikret, og den yderste mole er blevet forlænget med 330 meter. Sådan lyder det i hvert fald fra Rønne Havn selv.

Men så sikker er Molslinjen ikke endnu. Rederiet har nemlig sat gang i nye, uvildige simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i Rønne Havn, som i yderste konsekvens kan få betydning for færgedriften, som vi kender den i dag:

– Hvis simulationerne fastslår, at der er sikkerhedsmæssige udfordringer ved vindhastigheder opgjort ved deres middelvind, som er lavere end de i kontrakten fastsatte grænser, må rederiet aflyse afgange som følge af sikkerhedsmæssige forhold. Dette er allerede en mulighed i besejlingskontrakten, lyder det fra Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, der tilføjer:

– Det handler altså om at bevare den sikkerhedsmargin, som er nødvendig for at have en robust færgedrift på Bornholm.



Sådan bliver havnens udformning, når den er fremtidssikret. Illustration: Rønne Havn

 

Formål var manøvretests

Rederiet ønsker konkret at fastslå, hvordan ind- og udsejlingsforholdene i Rønne Havn er med vindforhold, som færgerne i henhold til kontrakten med staten om samfundsbegrundet færgebetjening skal kunne sejle i. Jesper Maack forklarer, at det for hurtigfærgerne er ved middelvind op til 16 meter i sekundet og for de konventionelle færger ved middelvind op til 23 meter i sekundet. Det fremgår ganske rigtig også af færgekontrakten, hvor følgende passus også fremgår:

"Uanset at varslet eller konstaterede forhold ikke ligger udover grænserne for ekstremt vejrlig for alle færger (...) kan der forekomme situationer, hvor sikker sejlads ikke er mulig. Når sikker sejlads ikke er mulig grundet vejrforholdene, er operatøren fritaget for bod ved aflysninger og mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge."

Det er ikke første gang, der bliver kigget på fremtidig sejlads i den nye havn i en simulator. Nu er det imidlertid sejladsen i den færdige havn, der skal testes af:

– Simuleringernes formål var dengang at foretage manøvretests inde i havnebassinet under de forskellige konstruktionsfaser, hvor de gamle indermoler skulle fjernes. De foretagne simuleringer inkluderede således ikke forholdene omkring ankomst/afgang via den nye rute i det endelige havnelayout og med de præcise data for netop vores færger, siger Jesper Maack.

Havn har viden og erfaring

Tidende har spurgt Rønne Havn, hvad den tænker om, at de nye ind- og udsejligsforhold i havnen ifølge rederiet kan medføre flere aflysninger i fremtiden. Rønne Havn svarer via kommunikationschef Jesper Jürgensen blandt andet, at havnen i forlængelse af Molslinjens pressemeddelelse om de nye simuleringer den 10. februar har rakt ud til rederiet og meddelt, at den "gerne bistår med viden og erfaring om havnens design og layout samt kendskab til besejlingsforholdene og bølgeuroen."

"Dette ikke mindst i lyset af tidligere gennemførte simuleringssejladser af bl.a. den færdige havn, som også flere af Molslinjens kaptajner har deltaget i, og hvor resultatet viste en sikker havn for de testede skibe under de testede konditioner."

Molslinjen er dog ikke vendt tilbage på havnens henvendelse, lyder det samtidig. Rønne Havn fastholder i øvrigt "tidligere udmeldinger og synspunkter om de sikkerheds- og manøvremæssige forhold ved besejling af havnen."

Fra rederiets side bekræfter man at have deltaget i simuleringer. Man fastholder dog, at de tidligere simuleringers formål var "at foretage manøvretests under de forskellige konstruktionsfaser, og inkluderede således ikke simuleringer af ankomst/afgang via den nye rute i det endelige havnelayout med de færger, som vi sejler med i dag (Express 5, Hammershus og Povl Anker) - og ej heller under de vindforhold, som færgerne kontraktligt opererer under."

– Derfor har vi bestilt nye simuleringer. Vores kaptajner deltog ikke i simuleringer for at "godkende noget" - det var aldrig meningen med øvelsen, siger Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT