"Uanset at varslet eller konstaterede forhold ikke ligger udover grænserne for ekstremt vejrlig for alle færger (...) kan der forekomme situationer, hvor sikker sejlads ikke er mulig. Når sikker sejlads ikke er mulig grundet vejrforholdene, er operatøren fritaget for bod ved aflysninger og mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge."
Det er ikke første gang, der bliver kigget på fremtidig sejlads i den nye havn i en simulator. Nu er det imidlertid sejladsen i den færdige havn, der skal testes af:
– Simuleringernes formål var dengang at foretage manøvretests inde i havnebassinet under de forskellige konstruktionsfaser, hvor de gamle indermoler skulle fjernes. De foretagne simuleringer inkluderede således ikke forholdene omkring ankomst/afgang via den nye rute i det endelige havnelayout og med de præcise data for netop vores færger, siger Jesper Maack.
Havn har viden og erfaring
Tidende har spurgt Rønne Havn, hvad den tænker om, at de nye ind- og udsejligsforhold i havnen ifølge rederiet kan medføre flere aflysninger i fremtiden. Rønne Havn svarer via kommunikationschef Jesper Jürgensen blandt andet, at havnen i forlængelse af Molslinjens pressemeddelelse om de nye simuleringer den 10. februar har rakt ud til rederiet og meddelt, at den "gerne bistår med viden og erfaring om havnens design og layout samt kendskab til besejlingsforholdene og bølgeuroen."