Opfølgende har Molslinjens Jesper Maack fastholdt, at de tidligere simuleringes formål var "at foretage manøvrestests under de forskellige konstruktionsfaser". Dermed inkluderede de ikke simuleringer af ankomst/afgang via den nye rute i det endelige havnelayout med de færger, rederiet sejler med i dag, som er Express 5, Hammershus og Povl Anker, fortæller rederiet.
– Ej heller under de vindforhold, som færgerne kontraktligt opererer under, sagde Jesper Maack.
Rønne Havn bekræfter, at der ikke er foretaget simuleringer med konventionelle færger i den fuldt udbyggede havn. Det skyldes, ifølge havnen, at fokus ved de gennemførte simuleringer var på situationer og anløb, som under anlægsarbejdet ansås for mest vigtige.
– Den endelige, fuldt udbyggede havn efter etape 4 blev ikke betragtet som kritisk for de konventionelle færger. De konventionelle færger blev i simuleringerne benyttet under langt sværere forhold (under anlægsarbejderne), hvor ydermolen var fuldt udbygget, mens alene den gamle Søndre Ydermole kun var delvist fjernet. Simuleringerne viste, at dette scenarie ikke var problematisk for de konventionelle færger, oplyser havnen.