Må du køre gennem Sverige på dine dæk? Her er reglerne

Må du køre gennem Sverige på dine dæk? Her er reglerne
NYHED | ABONNENT | 3. NOV 2023 • 19:00
NYHED | ABONNENT
3. NOV 2023 • 19:00

Hvordan er det nu, er det tilladt at køre på sommerdæk om vinteren, og må man egentlig køre gennem Sverige på helårsdæk, når kulden sætter ind? Vi har talt med FDM og bringer her en dækhistorie, man kan blive klogere af.

Her til lands regner vi de tre måneder december, januar og februar for at være vintermånederne, hvor man skal skærpe sanserne som bilist og måske lige gå ud og sparke lidt til dækkene på bilen, mens man gør sig sine overvejelser.

Er det nu også den rette dæktype til årstiden, man har monteret? Og bor man på Bornholm, vil man straks sende en tanke til Sverige, for hvad nu hvis man skal en tur til resten af landet og i den forbindelse køre fra Ystad til Øresundsbroen, hvad siger svenskerne til det?

Også november kan byde på vejrmæssige udfordringer, ligesom i øvrigt marts, så nu speeder vi op til en rundtur i faktualiteter og regler med teknisk konsulent i Forenede Danske Motorejere (FDM) Steffen Månsson ved rattet.

Han slår i første omgang fast, at FDM råder bilister til at skifte mellem sommer- og vinterdæk frem for at satse på helårsdæk.

– Det er vores holdning, at så er man bedst sikret i forhold til at have dæk på, der matcher føret uden for døren, og som svarer til årstiden, siger han.

– Man kan dog sige, at hvis man generelt kun kører få kilometer og har mulighed for at lade bilen stå i tilfælde af for meget is og sne udenfor, så kan helårsdæk godt gå an, men de er ikke optimale, når sneen falder. Det er de desværre et stykke fra endnu. Men de fleste helårsdæk er lovlige til at køre med i vinterføre, og det vil sige, at det også vil lovligt at køre med dem gennem Sverige.

Tre bjergtinder

Steffen Månsson oplyser, at man kan se på sine helårsdæk, om de er godkendt til vinterkørsel, ved at tjekke, om de har symbolet "Three-Peak Mountain Snowflake" – tre bjergtinder med snefnug – på siden.

 

 

– Selv fabrikanterne siger dog, at ja, de er godkendt til vinterføre, men det er ikke det samme, som at de er rigtig gode til det, pointerer han.

Det er kun de seneste par år, helårsdækkene har været godkendt i Sverige, oplyser han videre, og inden da havde man i Sverige en liste over tilladte dæk:

– Så kunne man slå et specifikt dæk op og se, om det var på listen, men det var en lidt for kompliceret ordning, så svenskerne gik over til, at det er afgørende om et dæk har Three-Peak Mountain Snowflake-symbolet.

Det er et krav i Sverige at køre med vinterdæk eller godkendte helårsdæk i perioden fra den 1. december til den 31. marts, oplyser han.

– Forstået på den måde vel at mærke, at det er et krav, når der er vinterføre – hvilket defineres som, at der er sne, is, sjap eller frost på vejene. Det vil sige, at ved temperaturer omkring eller under nul grader, vil man kategorisere det som vinterføre.

Betyder det, at på en god dag med det rette vejr kan man godt stikke af sted med sine sommerdæk gennem Sverige, selv om kalenderen siger vinter?

– Ja, skulle det for eksempel være 10 grader varmt, er der ikke noget i vejen for køre af sted med sine sommerdæk, så må man bare håbe, at vejret ikke skifter undervejs, siger Steffen Månsson og oplyser, at i Danmark eksisterer der ikke de samme regler om vinter- og helårsdæk.

– Her har vi kun krav om, at der er lovlige dæk monteret i forhold til mønsterdybde, siger den tekniske konsulent i FDM.

Fælge eller ej

Er helårsdækkende trods alt blevet bedre med årene?

– Ja, det er de, men de er stadig ikke særlig egnede til decideret vinterføre. Kommer vi et godt stykke under nul grader, og der kommer is på vejen, så har de ikke de samme lameller som rigtige vinterdæk til at stå fast eller de samme mønstre til at lede sneen væk, så de er ikke helt lige så gode, siger Steffen Månsson.

Og det gælder både i forhold til is og til sjap på vejene?

– Ja, det gør det. Ligesom de heller ikke er helt lige så gode til sommerkørsel som sommerdæk, hvor gummiet passer til temperaturerne. Om vinteren skal man gerne køre med en blødere gummi og en hårdere om sommeren, så med helårsdæk bliver det et kompromis, som kan lidt det hele – bare ikke lige så godt.

Er det muligt at sige noget om prisklasser, hvis man skal have nogle dæk, der er i orden?

– Det svinger meget alt efter dækstørrelse. For de små størrelser starter det omkring 800 kroner per dæk, men kommer man op i de størrelser, som elbilerne gerne kører med i dag, eksempelvis en 21 tommer-størrelse, så er det nok snarere 2.500, måske 3.000 kroner per dæk.

Og hvis man skifter mellem sommer- og vinterdæk, har man vel typisk alle sine dæk på fælge, altså otte i alt, så de er nemme og hurtige at skifte?

– Ja, ser vi for eksempel på en Fiat 500, hvor dækkene koster måske 800 kroner, så koster et sæt fælge 1.000-1.500 kroner, og så kan det bedst betale sig, men leaser man en elbil i eksempelvis tre år, hvor man selv skal købe et sæt vinterhjul, er fælgene måske så dyre, at udskiftningen af dækkene på de samme fælge vil vise sig at være billigere. Det kan godt betale sig lige at regne på det, siger Steffen Månsson.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT