– Til yderligere information, så anser rederiet besætningens handling som meget professionel i den opståede situation, hvor besætningen på under to minutter får reageret på den pludseligt opståede vejrsituation, hvor losning bliver stoppet, færgen startet op og manøvreret, således skaden blev stærkt begrænset, skriver Molslinjen.
Søfartsstyrelsen påpeger over for rederiet, at det vil give mening at genbesøge risikovurderingen for brug af tension-spillet.
– I nævner selv, at vindretning og vindhastighed ændrer sig uventet og at det ikke kunne forudses. Når I ligger inde med den viden, der er en potentiel risiko, og reelt har skibsføreren ikke kunne vurdere nødvendigheden/risikoen, så kunne man med rette argumentere for, at et forsigtighedsprincip bør overvejes, skriver en medarbejder fra styrelsen, der blandt andet også tilføjer:
– Dernæst vil jeg/Søfartsstyrelsen gerne rose besætningen for hurtig og professionel håndtering og handling, da hændelsen indtræffer og der er behov for at agere på alle niveauer i skibet i forhold til at få stoppet losning fra vogndækket, håndtere de tilbageværende passagerer om bord, stoppe nye passagerer for at gå om bord, starte hovedmaskineriet op og få manøvreret skibet tilbage langs kaj.
'Første hændelse af sin slags'