Hvor mange kører med busserne? Svaret kommer snart

Trafikselskabet BAT er i gang med at teste et passagertællesystem i en af dets busser. Snart kan BAT se, præcis hvor mange der kører på de enkelte ruter.
– Jeg synes, jeg arbejder lidt i blinde.
Sådan lød ordene fra trafikselskabet BAT's trafikchef, Niels Rasmussen, i slutningen af august sidste år. Ordene faldt i et interview med Tidende om arbejdet med at lave den køreplan, der trådte i kraft den 6. august.
– Jeg kan ikke gå ind og se, hvor mange der kører på de enkelte ruter 2, 3, 5, 6 og så videre. Jeg kan ikke gå ind og se, hvordan flowet er hen over dagen, for jeg har ikke et passagertællingssystem, lød det fra trafikchefen.
Nu er BAT imidlertid gået i gang med at teste et passagertællingssystem i en af busserne. Det fungerer sådan, at et kamera over dørene registrerer, hvor mange der går ind og ud af busserne ved de enkelte stoppesteder. Dataen bliver så sendt til BAT's hovedkontor, hvor trafikchefen kan analysere dem.
Tester system
Lige nu er BAT i samarbejde med leverandøren dog i gang med at justere systemet, og undersøge hvor kameraet skal placeres, fordi der er nogle tidspunkter, hvor systemet 'tæller lidt sjovt'.
– Det er vi i gang med at justere på plads. Når den virker, og 98 procent af dataopsamlingen er korrekt, så trykker jeg på knappen. Det sker højst sandsynligt i slutningen af april, og så får vi det installeret i samtlige busser, siger Niels Rasmussen, der tilføjer:
– Så begynder vi at få data på, hvordan belægningsprocenterne er i samtlige busser.
Niels Rasmussen lægger ikke skjul på, at han glæder sig til at de nye systemer kommer op at køre.
– Der er mange gode tanker og idéer til den kollektive trafik, men vi skal jo vide, hvad det betyder, hvis vi gør noget. Der kan være rigtig mange passagerer med - og der kan være få, siger trafikchefen.
Vil anbefale korrekt
Sidste år udkom BAT med en ny køreplan i begyndelsen af august. Sidenhen udkom trafikselskabet med en revideret køreplan den 28. januar i år. Hvordan passagerdataene vil få betydning for den næste køreplan - og hvornår den i øvrigt udkommer - kan Niels Rasmussen ikke svare på lige nu, da en genopretningsplan af BAT's økonomi er sendt til politisk behandling.
– Jeg er nødt til at afvente nogle politiske beslutninger. Jeg har jo sendt genopretningsplanen ind med nogle forslag, og det skal der arbejdes med, og så skal der træffes beslutninger, før jeg begynder at lave nye køreplaner, siger Niels Rasmussen.
– Det er min anbefaling, at hvis vi laver ny køreplan, så gør vi det ud fra et databaseret grundlag for belægningsprocenten i busserne i stedet for at vi gætter os til et eller andet. Det er dét, jeg anbefaler til den videre proces, når vi skal beslutte os for, hvad der skal være af kollektiv trafik på Bornholm, tilføjer han.
– For mig er det altafgørende for at komme med de rigtige anbefalinger og at politikerne kan træffe de rigtige beslutninger i fremtiden.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration