Her i tårnet er Bornholm bedre stillet end København

Her i tårnet er Bornholm bedre stillet end København
Bornholms Lufthavn står ikke og mangler ressourcer på samme måde som i København, lyder det fra Naviair. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 10. MAJ 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
10. MAJ 2023 • 05:30

Manglende flyveledere skaber store problemer i Københavns Lufthavn med forsinkelser, der også rammer Bornholms Lufthavn. Man står dog ikke og mangler flyveledere på Bornholm, lyder det fra virksomheden, der varetager flyveledelsen.

Der mangler ikke flyveledere i Bornholms Lufthavn.

Sådan lyder det fra Naviair, der er den selvstændige offentlige virksomhed ejet af Transportministeriet, som varetager flyveledelsen.

– Vi mangler pt ikke flyveledere på Bornholm og forventer heller ikke, at der opstår ressourceudfordringer, som vi ser det i København, lyder det i en mail til Tidende.

Flyveledermanglen i Københavns Lufthavn kaster i disse dage store forsinkelser af sig, hvilket også påvirker Bornholms Lufthavn, hvor man som flypassager har oplevet forsinkelser på over en time, hvis man skulle til eller fra København.

Årsagen er, at der er mangel på bemanding hos Naviair. Der er mangel på flyveledere i Københavns Lufthavn, og de tilbageværende har efter lang tid med overarbejde afvist at tage flere ekstra vagter. Naviair oplyser på sin hjemmeside, at hver flyveleder i København det seneste år i gennemsnit har taget 7,3 ekstravagter om året. I kategorien "øvrige provinslufthavne", hvor Bornholms Lufthavn indgår, er tallet 5,3 ekstravagter pr. flyveleder. Men ifølge Naviair er tallet knap så højt på Bornholm.

– Ekstravagtsforbruget i Bornholms Lufthavn ligger på cirka fire vagter pr. flyveleder i løbet af det seneste år og er dermed også i den lave ende, skriver Naviair.

Forhandler stadig ikke

Mens flyveledermanglen bliver ved med at føre til forsinkelser i Københavns Lufthavn, er der knap en uge efter et sammenbrud fortsat ingen møder mellem parterne i konflikten.

Formanden for flyveledernes faglige forening Datca, Esben Jean-Pierre-Blum, oplyser mandag i en skriftlig kommentar til Ritzau, at man ikke har mødtes siden sidste tirsdag.

Tirsdag blev der meldt om nedbrud i forhandlingerne mellem Datca og Naviair. Esben Jean-Pierre-Blum siger i den skriftlige kommentar også, at flyvelederne ikke har modtaget nogen invitation til nye forhandlinger. Det afviser Naviair imidlertid blankt og henviser til en invitation på mail.

– Naviair indbød allerede torsdag til forhandlinger med Datca. Og vi har så sent som i dag gentaget det tilbud. Vi er altid klar til at finde en løsning, siger administrerende direktør for Naviair, Mads Kvist Eriksen, i en kommentar.

Begge parter beskylder hinanden for at komme med "faktuelt" forkerte oplysninger om invitationen.

Flere tusinde påvirket

Mandag lød forventningen fra Københavns Lufthavn, at op mod 50.000 ville blive påvirket alene mandag.

– Det er uholdbart, at så mange passagerer bliver forsinket på deres rejse. Vi har en klar forventning om, at Naviair og flyvelederne snart får løst konflikten, lød det fra lufthavnens trafikchef, Kristoffer Plenge-Brandt, i et skriftligt svar.

Men trods de fortsatte problemer lader parterne til at være langt fra hinanden på en række punkter.

Naviair-direktør Mads Kvist Eriksen hævder, at flyvelederne "kræver en lønstigning på 40 procent", at "gå ned i arbejdstid" og "mere fri".

– Det er voldsomme krav og ikke rimeligt, når man ser på den situation, luftfarten står i, siger han i en kommentar.

Datca-formand Esben Jean-Pierre-Blum mener på den anden side, at det er "usandt, at flyvelederne skulle have fremsat eller fastholdt nogen former for krav, herunder om lønstigninger". Han har tidligere udtalt, at Naviairs første udspil i forhandlingerne var langt fra nok til at kunne afhjælpe situationen.

– I de seneste dage har vi haft konstruktive drøftelser med Naviair, men vi må desværre erkende, at vi fortsat er meget langt fra hinanden. Flyvelederne ønsker en langsigtet løsning for Naviair som selskab, der sikrer dansk lufttrafik flere år frem i tiden, og derfor har medlemsskaren enstemmigt valgt at afvise udspillet. Når Naviair vælger at præsentere nogle forslag, der hverken løser udfordringerne på kort eller lang sigt, så må vi konstatere, at situationens alvor endnu ikke er gået op for Naviair, sagde Esben Jean-Pierre-Blum i sidste uge.