Forvirring over manglende pendlerbilletter på Express 1

Forvirring over manglende pendlerbilletter på Express 1
Det koster Bornholmslinjen 22 millioner kroner ekstra om året at have Express 1 på ruten til Ystad i stedet for Max. Her er det Express 1 og 5. Arkivfoto
TRAFIK | Lørdag 8. juli 2023 • 05:30
TRAFIK | Lørdag 8. juli 2023 • 05:30

Almindelige færgebilletter er stadig til salg, men der er udsolgt i pendlerordningen. Det har flere pendlere undret sig over, men forklaringen er ganske enkel, forklarer Bornholmslinjen.

Det har skabt forvirring hos pendlere, efter Express 1 har fået lov til at blive i stedet for den mindre hurtigfærge Max.

Forvirringen skyldes, at flere har oplevet, at der har været ledige pladser på en overfart med Express 1, men ikke nogen pendlerbilletter til salg på samme afgang.

– Det har mest været forvirring over, hvorfor der står udsolgt i pendlerordningen, selvom der er ledige billetter, siger formanden for Bornholms Passagerforening, Ann Hartl.

Forklaringen er dog ret simpel. For da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der nemlig findes en alternativ løsning, hvis man ville beholde Express 1 frem for Max. Som Tidende tidligere har beskrevet det, går løsningen ud på, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, sælges inden for kontrakten, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt.

Og det betyder også, at de pågældende pladser ikke sælges som pendlerbilletter.

– Der har været nogle eksempler på, at folk har følt sig nødsaget til at købe en billet uden for pendlerordningen for at kunne komme med den rette omgang, og jeg forstår godt, at folk har tænkt: "Hvad sker der lige her?". Det er vi ærgerlige over, men det er de vilkår, som vi lige nu bliver nødt til at acceptere med Express 1 i stedet for Max, siger Ann Hartl og tilføjer:

– Det er sådan, aftalen er lavet med Transportministeriet, så der er ikke så meget at gøre lige nu. Men på den anden side, så havde færgen jo været helt udsolgt, hvis det stadig var Max.

Skal sælges på en anden måde

Ann Hartl påpeger, at man fra Bornholmslinjens side måske kunne have været bedre til at kommunikere forholdene ud til pendlerne.

– Jeg tænker, at man som pendler har oplevet, at der ikke har været god og tydelig kommunikation i forhold til det, så man var klar over, at det kom til at ske, lyder det fra formanden for Bornholms Passagerforening.

Pr- og kommunikationschef hos Bornholmslinjen Jesper Maack mener, at det er blevet kommunikeret ud, at den ekstra kapacitet sælges kommercielt, men han anerkender og forstår, at nogle pendlere har studset over det.

– Jeg kan godt forstå, hvis man tænker, det er underligt, når man har et pendlerprodukt, og der er en færge med pladser, som man ikke kan købe pendlerbillet til. Men de pladser er sat til salg på en anden måde, og de skal sælges på en anden måde, for ellers hænger forretningsmodellen ikke sammen, siger han.

Det koster Bornholmslinjen 22 millioner kroner ekstra om året at have Express 1 på ruten til Ystad i stedet for Max, og hvis ikke der etableres en bæredygtig forretning på at sælge den ekstra kapacitet, er man nødt til at rulle tilbage og få Max på banen igen.

– Og det får vi ikke, hvis vi sælger pladserne som pendlerbilletter til 99 kroner eller en anden type billige billetter. Det skal være en forretningsmodel, der hænger sammen, og det skal nu stå sin prøve. Det er derfor, vi har lavet en etårig prøvekontrakt med Transportministeriet, som senere skal evalueres, siger Jesper Maack.

Ifølge Ann Hartl er det essentielt, at det bliver en succes, så Bornholm får lov til at beholde Express 1, men man er hos passagerforeningen opmærksom på, at pendlerne generelt er en presset gruppe.

– De har nogle meget svære vilkår, og det er blevet væsentligt dyrere. Vi har i vores seneste referat også bedt om, at der kommer en bedre analyse af pendlerforholdene, siger hun.

Billetter 24 timer før med samme vilkår

Et andet spørgsmål fra pendlerne har været, hvorvidt de to procent billetter, der jævnfør den oprindelige kontrakt sættes til salg 24 timer inden afgang, også er omfattet af tillægskontrakten.

Men det er de ikke, forklarer Jesper Maack.

– De to procent, der sættes til salg, er stadig to procent af Max' kapacitet, og altså ikke to procent af Express 1's kapacitet. Det er en del af den store besejlingskontrakt, og de kan købes af pendlere på samme måde som før. Det er jo ganske få billetter, men de sælges efter de kontraktlige vilkår, man kender, siger han.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT