– Vi har været helt åbne om, at medmindre der er nogen, der siger, at vi skal sejle endnu hurtigere, udlede meget mere CO2, bruge 15-20 millioner kroner mere i olieomkostninger og så bare sige – nå, den æder vi, så er vi nødt til at finde en løsning. Jeg ved heller ikke, om der er nogen, der kan forlange det af os og samtidig synes, det er en god idé i forhold til klimaet, at vi skal bruge så meget mere olie. Vi gør både det her af hensynet til klimaet og vores egen kasse, og vi er ikke ansvarlige for, at ruten er blevet ændret markant, fordi Rønne Havn skal udvide, lyder det fra Jesper Maack.
De argumenter giver Martin Olsen ikke meget for.
– Det her med, at de skal bruge ekstra olie på grund af omlægning af ruten, er et mellemværende mellem Rønne Havn og Bornholmslinjen, samt ministeriet og Bornholmslinjen. Det skal ikke gå ud over passagerne. Der ligger en kontrakt, og hvis den ikke er ændret af ministeriet, er det den, der skal følges. Det skal ikke gå ud over passagerne, at Rønne Havn skal udvides. Forbrugerne er blevet lovet en overfartstid på en time og 20 minutter, og det er det, som forbrugerne har købt. Hvis de kommer godt seks minutter for sent, er det at tage kunderne som gidsler. For kunderne får ikke den vare, de har købt, siger han.