Hvad kommer der så til at ske?
– Når det bliver højsæson, vil der være alt for mange biler og for mange mennesker, der skal med fra begge sider. Så kan man diskutere, hvad det kommer til at betyde af forsinkelser, og der har vi været helt åbne i processen om, at der vil være dage, hvor forsinkelserne vil akkumulere sig, fordi vi ikke kan nå at sejle det ind. Der har vi spillet med helt åbne kort.
Hvordan vil det kunne forsvares, at I ikke kommer til at overholde fartplanen?
– Vi har været helt åbne om, at medmindre der er nogen, der siger, at vi skal sejle endnu hurtigere, udlede meget mere CO2, bruge 15-20 millioner kroner mere i olieomkostninger og så bare sige – nå, den æder vi, så er vi nødt til at finde en løsning. Jeg ved heller ikke, om der er nogen, der kan forlange det af os og samtidig synes, det er en god idé i forhold til klimaet, at vi skal bruge så meget mere olie. Vi gør både det her af hensynet til klimaet og vores egen kasse, og vi er ikke ansvarlige for, at ruten er blevet ændret markant, fordi Rønne Havn skal udvide, lyder det fra Jesper Maack.