Minister afviser Molslinjens metoder

Minister afviser Molslinjens metoder
– Der er ikke truffet beslutning om generelt at forlænge sejltiden, fastslår transportminister Thomas Danielsen (V). Foto: Presse og William Sonne Kaalø
TOPNYHED | TRAFIK | 5. APR • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 5. APR • 05:30

Rederiet får høvl fra Christiansborg: Det er usympatisk!

Vi forventer, I lever op til kontrakterne. Det er usympatiske metoder. Dårlig forretningsskik. Frækt.

Kritikken flyder ud over Molslinjen/Bornholmslinjen fra folketingsmedlemmer og minister. Reaktionerne kommer ovenpå rederiets udmelding i Tidende om, at de udnytter fleksibiliteten i kontrakten til at ankomme for sent. For det gør Expresserne på alle afgange. Selvom ordet ”fleksibilitet” slet ikke står i kontrakterne. Der står til gengæld, at de skal overholde sejlplanen.

Tidende målte ankomsttider på 18 overfarter i træk. Ingen var rettidige, og den gennemsnitlige forsinkelse lød på seks minutter og 40 sekunder. Den højeste forsinkelse var på ni minutter. Der skal ti af slagsen til for at udløse en bod, og så sent kom ingen af færgerne ind. Men at Bornholmslinjen decideret spekulerer i at forlænge overfartstiden så lang tid, som det er gratis, er ikke noget, der huer Peter Have. Han er Moderaternes transportordfører og synes bestemt ikke om den måde, Bornholmslinjen behandler deres passagerer på.

– Det er da usympatisk, at man omgår kontrakten ved bare at sige, ”jamen, vi bryder ikke bodsreglen. Vi når at komme ind, inden vi bliver pålagt en bod”, og der står jo ikke noget i aftalen om, at de skal forklare, hvorfor de kommer seks eller otte minutter for sent, siger han.

Peter Have vil nu tage sagen op med sine ordførerkollegaer i Folketinget.

– Jeg vil lade et ord falde om, hvad ministeren siger til det, næste gang vi mødes i forligskredsen. Vi kan ikke bare bryde kontrakten, for så får vi en kæmpebod. Men det er frækt og udenfor det, man kan kalde god forretningskik, når man er så åben om det, siger Peter Have.

Ingen beslutning om forlængelse

Transportminister Thomas Danielsen fra Venstre får også snart besøg fra regeringens tredje parti, Socialdemokratiet. Der kommer nemlig en transportordfører over for at få en forklaring på, om Bornholmslinjens metoder er comme il faut. For han synes umiddelbart, det er mest rimeligt at overholde aftaler.

– Min generelle holdning er, at når vi indgår nogle kontrakter med trafikselskaber om, hvordan de skal servicere borgerne på de strækninger, som vi indgår kontrakt på, så forventer jeg selvfølgelig, at de udbydere af transporten lever op til det. Så derfor vil jeg nu tage det her op med transportministeren, siger Thomas Jensen.

Transportministeren er dog allerede bekendt med sagen og afviser samtidig, at rederiet bare permanent kan øge overfartstiden uden konsekvenser.

– Vi har indgået en kontrakt med Molslinjen, der siger, at overfartstiden skal være på 80 minutter. Der er samtidig forudsat at være et vist rum til forsinkelser, og derfor er der først bod, når overfarten tager mere end 90 minutter. Men der er ikke truffet beslutning om generelt at forlænge sejltiden, siger Danielsen.

Det gør DSB ikke

Bornholmslinjens ønske om at sætte hastigheden ned skyldes en frygt for at skulle bruge 15-20 millioner kroner mere om året på olie. Den største danske transportvirksomhed spekulerer ikke i hastighed kontra økonomi.

Vil DSB kunne finde på at sætte hastigheden ned for at spare brændstof?

– Nej, overhovedet ikke. Hvis et tog må køre 180 km/t ifølge Banedanmark, så kører vi 180.

– Det er slet ikke et issue. Lokoførere sidder ikke og optimerer deres hastighed efter, om de lige kan spare lidt diesel. Det handler kun om punktlighed. Selvfølgelig har vi en interesse i at bevare en god bundlinje, men det med at forlænge rejsetiden for at spare penge, vil vi aldrig gøre. Det handler om kundernes tid, siger trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov.

Det er havnens skyld

Bornholmslinjens mener ikke, at deres forlængelse af overfartstiden kun handler om at spare olie.

– Vi gør både det her af hensynet til klimaet og vores egen kasse, og vi er ikke ansvarlige for, at ruten er blevet ændret markant, fordi Rønne Havn skal udvide, sagde Jesper Maack til Tidende fredag.

De argumenter giver næstformand i Bornholms Passagerforening, Martin Olsen, ikke meget for.

– Det her med, at de skal bruge ekstra olie på grund af omlægning af ruten, er et mellemværende mellem Rønne Havn og Bornholmslinjen, samt ministeriet og Bornholmslinjen. Det skal ikke gå ud over passagerne. Der ligger en kontrakt, og hvis den ikke er ændret af ministeriet, er det den, der skal følges. Det skal ikke gå ud over passagerne, at Rønne Havn skal udvides. Forbrugerne er blevet lovet en overfartstid på en time og 20 minutter, og det er det, som forbrugerne har købt. Hvis de kommer godt seks minutter for sent, er det at tage kunderne som gidsler. For kunderne får ikke den vare, de har købt, var Martin Olsens svar til det.

Foreløbig har det ikke fået nogen konsekvenser for Bornholmslinjen, at rederiet har forlænget overfartstiden.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT