Vi forventer, I lever op til kontrakterne. Det er usympatiske metoder. Dårlig forretningsskik. Frækt.
Kritikken flyder ud over Molslinjen/Bornholmslinjen fra folketingsmedlemmer og minister. Reaktionerne kommer ovenpå rederiets udmelding i Tidende om, at de udnytter fleksibiliteten i kontrakten til at ankomme for sent. For det gør Expresserne på alle afgange. Selvom ordet ”fleksibilitet” slet ikke står i kontrakterne. Der står til gengæld, at de skal overholde sejlplanen.
Tidende målte ankomsttider på 18 overfarter i træk. Ingen var rettidige, og den gennemsnitlige forsinkelse lød på seks minutter og 40 sekunder. Den højeste forsinkelse var på ni minutter. Der skal ti af slagsen til for at udløse en bod, og så sent kom ingen af færgerne ind. Men at Bornholmslinjen decideret spekulerer i at forlænge overfartstiden så lang tid, som det er gratis, er ikke noget, der huer Peter Have. Han er Moderaternes transportordfører og synes bestemt ikke om den måde, Bornholmslinjen behandler deres passagerer på.
– Det er da usympatisk, at man omgår kontrakten ved bare at sige, ”jamen, vi bryder ikke bodsreglen. Vi når at komme ind, inden vi bliver pålagt en bod”, og der står jo ikke noget i aftalen om, at de skal forklare, hvorfor de kommer seks eller otte minutter for sent, siger han.