Men det kan de godt glemme alt om i fremtiden.
Ministeriet skriver til Molslinjen, at ”Transportministeriet skal i den forbindelse indskærpe, at følgende bestemmelse i Kontraktens Ydelsesspecifikation pkt. 1.2 om Rønne Ystad ’Den højeste overfartstid på Rønne-Ystad udgør 80 minutter fra planlagt afgangstidspunkt til ankomst,’ er en kontraktuel forpligtelse. Forskellen mellem den bodsudløsende overfartstid (Ydelsesspecifikation pkt. 3, tabel 5), og den kontraktuelt bestemte højeste overfartstid kan ikke anses som en ’fleksibilitet’. En overfartstid på mere end 80 minutter er således ikke i overensstemmelse med kontrakten, desuagtet det ikke udløser bod.” Det er den ordrette formulering i brevet til Molslinjen, og formuleringen om ”fleksibilitet” henviser til den udtalelse, kommunikationschef i Molslinjen, Jesper Maack, kom med i Tidende i sidste uge.
Her sagde Jesper Maack, at rederiet opfatter det som ok, hvis færgerne blot er i havn senest 10 minutter efter aftalt ankomsttid. Hvilket det så ikke er.
De bruger 90 minutter
Tidende har løbende målt på, hvornår Express 5 afgår og anløber havnene. Avisen har dokumenteret, at overfartstiden i hovedreglen ligger på omkring 90 minutter, fordi rederiet både sejler før aftalt tid og ankommer senere. Tirsdagens sejltider kan læses i tabellen.