Ministeriet: Ankom til tiden

Ministeriet: Ankom til tiden
Foto: Marine Gastineau
TOPNYHED | TRAFIK | 10. APR • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 10. APR • 05:30

Opdatering: Tidende har talt med Transportministeriet, da avisen er blevet bedt om at præcisere, hvordan ministeriets formuleringer i brevet til Molslinjen helt præcist skal forstås. Der står til sidst i brevet til rederiet, at en overfartstid på mere end 80 minutter ikke er i overensstemmelse med kontrakten. Det står også i brevet til rederiet, at den højeste overfartstid på Ystad-Rønne udgør 80 minutter fra planlagt afgangstid til ankomst i Ystad. Det er den sidste af de to ovennævnte formuleringer, der er den gældende. Og den skal forstås sådan, at så længe Molslinjens færger er rettidigt i havn, bryder de ikke kontrakten. Rederiet har derfor fortsat lov til at sejle op til 10 minutter før planlagt tid, hvis alle er kommet ombord. Dermed kan sejlturen overstige 80 minutter, så længe færgerne bare er i havn til aftalt tid, uden Molslinjen overtræder kontrakten.

Det er slut med Molslinjens systematiske forsinkelser ved ankomst i Rønne og Ystad.

Det skriver Transportministeriet i et brev til Molslinjen, som Tidende også har fået. ”En overfartstid på mere end 80 minutter er således ikke i overensstemmelse med kontrakten, desuagtet at det ikke udløser bod.” Sådan lyder et uddrag af brevet, der er skrevet i klartekst. Det begynder sådan her:

”Transportministeriet har i Bornholms Tidende kunnet læse Molslinjens udtalelser om besejlingen af afgange på ruten Rønne-Ystad,” skriver ministeriet til rederiet og henviser til den artikel i Tidende, hvor Molslinjen erkender, at de bevidst forlænger sejltiden.

Ingen mulighed for fleksibilitet

Men det kan de godt glemme alt om i fremtiden.

Ministeriet skriver til Molslinjen, at ”Transportministeriet skal i den forbindelse indskærpe, at følgende bestemmelse i Kontraktens Ydelsesspecifikation pkt. 1.2 om Rønne Ystad ’Den højeste overfartstid på Rønne-Ystad udgør 80 minutter fra planlagt afgangstidspunkt til ankomst,’ er en kontraktuel forpligtelse. Forskellen mellem den bodsudløsende overfartstid (Ydelsesspecifikation pkt. 3, tabel 5), og den kontraktuelt bestemte højeste overfartstid kan ikke anses som en ’fleksibilitet’. En overfartstid på mere end 80 minutter er således ikke i overensstemmelse med kontrakten, desuagtet det ikke udløser bod.” Det er den ordrette formulering i brevet til Molslinjen, og formuleringen om ”fleksibilitet” henviser til den udtalelse, kommunikationschef i Molslinjen, Jesper Maack, kom med i Tidende i sidste uge.

Her sagde Jesper Maack, at rederiet opfatter det som ok, hvis færgerne blot er i havn senest 10 minutter efter aftalt ankomsttid. Hvilket det så ikke er.

De bruger 90 minutter

Tidende har løbende målt på, hvornår Express 5 afgår og anløber havnene. Avisen har dokumenteret, at overfartstiden i hovedreglen ligger på omkring 90 minutter, fordi rederiet både sejler før aftalt tid og ankommer senere. Tirsdagens sejltider kan læses i tabellen.

Molslinjens bevidste forsinkelser af færgerne har været diskuteret på et møde med kaptajnerne i rederiet, der har haft mulighed for at stille spørgsmål til ledelsen om, hvordan de skal sejle i fremtiden. Mødet blev afholdt onsdag eftermiddag på baggrund af ledelsens konstatering af, at transportministeren har underkendt, at de bevidst ankommer for sent i Rønne og Ystad i forhold til, hvad sejlplanen ellers lover.

Må acceptere det

Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, har efter mødet sendt følgende kommentar på mail.

”Vi har informeret kaptajnerne om, at vi ikke, som fortolket, kan udnytte fleksibiliteten i kontrakten omkring ankomsten, og de skal bestræbe sig på at ramme ankomsttiderne. Vi har også fortalt kaptajnerne, at de som altid skal holde øje med olieforbruget, og at de skal være med til at passe på færgernes maskiner, så vi bevarer en stabil og robust færgedrift. Og endelig har vi sagt, at vi er klar over og må acceptere, at de på grund af havnens ombygning og de nye restriktioner på sejlruten må forvente, at de, som tidligere varslet, ikke vil kunne akkumulere forsinkelser på de store rejsedage, hvor det ikke er muligt at nedsætte tiden i havnen,” skriver Jesper Maack.

Brevet fra Transportministeriet har Jesper Maack til gengæld ikke nogen kommentar til.

Tidende holder fortsat øje med, om Molslinjen ankommer til tiden.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT