– Det har vi sagt før, at vi kan imødese problemer med de dage, hvor vi har fulde skibe i begge ender. Der ved vi, at vi risikerer at ramme akkumulerede problemer over hele dagen, siger han. Med andre ord forsinkelser, som rederiet ikke mener, det er herre over. Molslinjen mener i stedet, at årsagen ligger i Rønne Havn.
Usympatisk at omgå kontrakten
– Tingende har ændret sig, og det er ikke noget, vi har bedt om. Vores rute er blevet pålagt nogle restriktioner, der gør, at det tager fire minutter længere tid at komme ud af Rønne Havn og otte et halvt minut længere tid at komme ind. Det er et konkret problem, der gør, at det bare tager længere tid. For nylig havde vi en afgang, hvor vi havde store laster i begge ender. Der var vi oppe på at have et forøget olieforbrug på 22,5 procent for at komme frem og tilbage, siger Jesper Maack.
Men at Molslinjen får øgede udgifter til brændstof for at holde sejlplanen, og derfor sætter farten ned, mener transportordføreren hos Moderaterne, Peter Have, ikke skal gå ud over kunderne.
– Det er da usympatisk, at man omgår kontrakten ved bare at sige, ”jamen, vi bryder ikke bodsreglen. Vi når at komme ind, inden vi bliver pålagt en bod”, og der står jo ikke noget i aftalen om, at de skal forklare, hvorfor de kommer seks eller otte minutter for sent, sagde han til Tidende efter at have læst den første historie om de planlagte forsinkelser.