Molslinjen tager konsekvensen efter kritik

Molslinjen tager konsekvensen efter kritik
Express 5 sejler næsten altid før tid. Med de planlagte forsinkelser nåede rederiet faktisk over de 90 minutters overfartidstid, som det bad om og fik nej til. Arkivfoto
TOPNYHED | TRAFIK | 8. APR • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 8. APR • 05:30

Rederiet retter ind og sætter farten op igen.

Vi gør, som ministeren forlanger.

Sådan lyder Molslinjens reaktion ovenpå kravet fra transportminister Thomas Danielsen (V), der ikke vil have, at Expresserne konsekvent kommer for sent i havn. Hans ministerium henvendte sig fredag eftermiddag direkte til rederiet, kort tid efter Tidende havde fået en kommentar fra ministeren om sagen.

– Nu kan vi forstå, at den fleksibilitet, vi ser i kontrakten, kan vi ikke tolke præcis, som vi har gjort. Det må vi tage til efterretning, og så vil vi selvfølgelig prøve så godt, vi kan, at ramme den forventede ankomsttid, siger rederiets kommunikationschef, Jesper Maack.

Molslinjen har aktivt valgt konsekvent at anløbe Rønne og Ystad senere, end sejlplanen foreskriver. Den gennemsnitlige forsinkelse målt på 18 afgange i træk var på 6 minutter og 40 sekunder, men samtlige færger holdt sig under bodsgrænsen på 10 minutter, og det var helt bevidst.

Sådan lød budskabet i fredags.

– Det er rigtigt, at vi lige nu aktivt udnytter den fleksibilitet, der er i kontrakten med Transportministeriet. Da vi fremlagde vores ønske om at forlænge overfartstiden til 90 minutter, havde vi en åben diskussion i Trafikkontaktrådet. Der sagde formanden eksplicit, det var en mulighed at anvende den fleksibilitet. Så ja – det er helt rigtigt, at vi har bedt vores kaptajner om at passe på olieforbruget i den her periode, samtidig med, at de holder fokus på tilstødende transport og eventuelle ambulancer, sagde kommunikationschef i Bornholmslinjen, Jesper Maack, da han blev foreholdt dokumentationen for de planlagte forsinkelser.



Transportminister Thomas Danielsen har selv været ombord på Express 5. (Arkivfoto)

 

Varsler nye forsinkelser

Transportminister Thomas Danielsen (V) ville dog ikke være med til at blåstemple den model.

– Der er ikke truffet beslutning om generelt at forlænge sejltiden, sagde ministeren til Tidende som svar på Molslinjens metoder. Med andre ord skal færgerne følge sejlplanen til punkt og prikke, medmindre der sker noget uforudset, som kan dokumenteres.

Det ærgrer Jesper Maack, at Molslinjens planlagte overfartstidsforlængelser er blevet underkendt.

– Vi kan ikke gøre andet, end vi har gjort hidtil – komme afsted 10 minutter før tid fra Rønne. Så ved vi, at når vi har de små laster, som vi har haft for tiden, må vi gå efter at ramme de 80 minutter. Det budskab er modtaget i denne her sammenhæng. Vi har forstået det, og vi vil gøre vores bedste for at ramme de ankomsttider, der står i sejlplanen, siger han.

Jesper Maack varsler dog nye forsinkelser i takt med, at solen får overtaget, og turistmagneten for alvor suger feriegæster til Bornholm.

– Det har vi sagt før, at vi kan imødese problemer med de dage, hvor vi har fulde skibe i begge ender. Der ved vi, at vi risikerer at ramme akkumulerede problemer over hele dagen, siger han. Med andre ord forsinkelser, som rederiet ikke mener, det er herre over. Molslinjen mener i stedet, at årsagen ligger i Rønne Havn.

Usympatisk at omgå kontrakten

– Tingende har ændret sig, og det er ikke noget, vi har bedt om. Vores rute er blevet pålagt nogle restriktioner, der gør, at det tager fire minutter længere tid at komme ud af Rønne Havn og otte et halvt minut længere tid at komme ind. Det er et konkret problem, der gør, at det bare tager længere tid. For nylig havde vi en afgang, hvor vi havde store laster i begge ender. Der var vi oppe på at have et forøget olieforbrug på 22,5 procent for at komme frem og tilbage, siger Jesper Maack.

Men at Molslinjen får øgede udgifter til brændstof for at holde sejlplanen, og derfor sætter farten ned, mener transportordføreren hos Moderaterne, Peter Have, ikke skal gå ud over kunderne.

– Det er da usympatisk, at man omgår kontrakten ved bare at sige, ”jamen, vi bryder ikke bodsreglen. Vi når at komme ind, inden vi bliver pålagt en bod”, og der står jo ikke noget i aftalen om, at de skal forklare, hvorfor de kommer seks eller otte minutter for sent, sagde han til Tidende efter at have læst den første historie om de planlagte forsinkelser.

Ingen forbindelse til ministeren

Jesper Maack synes ikke, kritikken er fair. Han mener, det vil være urimeligt, hvis havneudvidelsen i Rønne skal koste på rederiets bundlinje.

– Vi har haft et uafhængigt konsulenthus, der har regnet det igennem, så de ikke bare tror, det er os, der siger det. Vi kommer til at bruge alvorligt meget ekstra olie og udlede store mængder ekstra co2, hvis vi skal sejle så meget hurtigere, som det er nødvendigt for at overholde sejltiderne på grund af Rønne Havns udbygning, siger han.

I kontrakten med Transportministeriet står der, at ”operatøren (rederiet, red.) skal følge sejlplanen.” Der står også, at kontrakten kan opsiges, hvis ”operatørens i mere end 30 kalenderdøgn grundet samme hændelse gennemfører sejlads med færger med længere overfartstid end angivet i sejlplanen.”

Men svaret på tolkningen af teksten svæver i vinden. Over Transportministeriet. Tidende har siden torsdag forsøgt at få et interview med transportminister Thomas Danielsen (V).

Avisen har også sendt en række spørgsmål for at få defineret præcist, hvad Molslinjen må og ikke må i forhold til overtrædelse af sejlplanen. Det fremgår af en tabel i kontrakten, at forsinkelser allerede takseres fra ét minut, men at der først tilskrives bod efter 10 minutters forsinkelse. Det fremgår til gengæld ikke, hvor mange daglige forsinkelser, der skal til i løbet af 30 kalenderdage, før kontrakten ikke er overholdt, samt om øget olieforbrug og co2-udslip er valide begrundelser for forsinkelser – der står blot, at man ikke må bruge den samme forklaring hver gang. Tidende kan heller ikke få oplyst, hvor stor en procentdel forsinkelser, der skal til, inden rederiet bliver kaldt til samtale og afkrævet en forklaring.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT