For enden kommer han ud i et af de to skrog, der bærer færgen, rummet er stort som en balsal. Her er der også et par ventiler, der skal efterses.
En vagt kan strække sig op til 14 timer, når den er slut, har han ofte gået mere end 15 kilometer.
– Det er et superfedt arbejde. Derhjemme har jeg en to do-liste med 25 punkter, så det er ren ferie at være her, smiler han og tilføjer, at han skam også nyder de lange sammenhængende perioder, han kan holde fri hjemme på Mols.
Express 5 nærmer sig Ystad, Henrik skal ned og stå på agterdækket. Dels skal han være kaptajnens øjne under havnemanøvren, og dels skal han fortøje skibet med et reb så tykt som en underarm. Når det er gjort, skynder han sig ud og hjælper med at få bilerne ud hurtigst muligt, så de næste kan køre om bord. Sådan går dagen, inden Henrik efter en lang vagt endelig kan gå til køjs i en lille kahyt, han låner på færgen Povl Anker tilbage i Rønne.