Express 5 har haft blackout to gange

Express 5 har haft blackout to gange
"Det er vagthavende maskinmester, som skal sikre, at der er den nødvendige strømforsyning", fremgår det af synsrapporten. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 29. FEB 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
29. FEB 2024 • 05:30

Det var ikke første gang, Express 5 havde blackout, da det skete i Rønne Havn den 31. januar. Også i begyndelsen af november havde færgen et lignende problem. Bornholmslinjen er dog sikker på, at det ikke sker igen.

Da hurtigfærgen Express 5 den 31. januar oplevede et blackout - også kaldet strømudfald - var det anden gang inden for relativt kort tid. En lignende hændelse fandt nemlig sted den 4. november sidste år, fremgår det af Søfartsstyrelsens rapport om et syn på hurtigfærgen den 8. og 9. februar i år, som Tidende har fået aktindsigt i.

Ved blackoutet den 4. november sidste år var færgen var på vej ind i Rønne Havn.

"Der vælges at køre med en bowthruster, og heraf to af skibets fire generatorer. Under manøvren sker der dog det, at skibet får black-out. Det konstateres at der ikke har været tilstrækkelig strømforsyning, og derfor blev generatorerne overbelastede", fremgår det om hændelsen i synsrapporten.

Ved et blackout kan skibet stadig styres på hovedmotoren, men der er ikke tilstrækkelig strøm til at bruge skibets bovthrusters, som sidder forrest i skibet - og andre hjælpesystemer i øvrigt, skriver Søfartsstyrelsen i rapporten.

Årsagen til hændelsen kaldte Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, dengang for 'en lille programmeringsfejl' i skibets strømstyringssystem. Han slog i samme ombæring fast, at fejlen ville blive rettet 'og så skulle der være styr på det fremover'.

Skal sikre forsyning

Allerede efter den første hændelse indførte rederiet i en tjekliste, der løbes igennem før hver afgang og ankomst, desuden at skibsføreren og maskinmesteren skal aftale, om der skal bruges thruster.

"Det er vagthavende maskinmester, som skal sikre, at der er den nødvendige strømforsyning", fremgår det af synsrapporten.

Alligevel oplevede skibet igen den 31. januar i år - som beskrevet tidligere - et strømsvigt, fordi den tilstrækkelige strømforsyning ikke var tilgængelig til at bruge skibets bowthrustere.

"Det er (...) forståelse fra Søfartsstyrelsen, at skibsføreren før brug af thruster spørger vagthavende maskinmester om de er klar til brug".

Efterfølgende kom rederiet også selv frem til, at det seneste blackout skyldtes en menneskelig fejl, fordi der ikke var indkoblet nok generatorkraft til at bruge bowthrusterne.

Sker ikke igen

Tidende har spurgt Bornholmslinjen, om rederiet er overbevist om, at der efter det seneste blackout er taget så tilstrækkelige foranstaltninger, at en lignende hændelse ikke kan ske igen.

"Ja, det er vi, dog er det altid svært helt at komme udenom menneskelige fejl, men vi har nu tilrettet vores procedurer, så vi fremadrettet er sikre på, at det ikke sker igen", oplyser Bornholmslinjen.

Søfartsstyrelsen vurderer da også, at 'der er foretaget korrigerende handlinger for at imødegå risikoen for utilstrækkelig strømforsyning under ankomst og afgang, når der skal benyttes thruster.'

Men rederiet skal sørge for, at der igennem skibets strømstyringssystem sikres en form for automatik, så den nødvendige og tilstrækkelige strømforsyning opretholdes - særligt under spidsbelastninger.

"Det er i den sammenhæng vigtig at nævne, at systemet bør være opbygget således, at når der opleves merbelastning på forsyningsnettet, så er det ikke generatorer som smides af tavlen, men så er det thrusterne som kobles ud", skriver Søfartsstyrelsen til rederiet.

Tjekliste opdateret

Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, har tidligere - efter det seneste blackout - oplyst, hvordan rederiet har fulgt op på hændelsen og hvorvidt hændelsen har givet anledning til, at det ændrer på procedurer, så det ikke sker i fremtiden.

"Afgangschecklisten, som krydskontrolleres mellem kaptajn og maskinchef inden hver afgang/ankomst, er nu opdateret, for at sikre at de nødvendige systemer er klar inden afgang. Derudover arbejdes på en mulighed for opdatering af styresystemet som en yderligere sikring mod blackout af denne karakter", svarede Jesper Maack, der ligeledes tilføjede, at der var kontrol over skibet, og at systemerne fungerede, som de skulle, i en situation med blackout.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT