Derfor fik Express 5 blackout

Derfor fik Express 5 blackout
En menneskelig fejl var skyld i Express 5's blackout. Arkivfoto: Jesper Gynther
TOPNYHED | ABONNENT | 9. FEB 2024 • 19:00
TOPNYHED | ABONNENT
9. FEB 2024 • 19:00

Da Express 5 den 31. januar om eftermiddagen blev knap to timer forsinket ved afgang fra Rønne, var det på grund af en menneskelig fejl, der førte til et blackout på en del af skibets system.

Da Express 5 den 31. januar klokken 16.30 skulle afgå fra Rønne med 249 passagerer om bord, gik det ikke som på enhver anden afgang.

Kort efter færgen var sejlet afsted fra færgelejet, skete der et strømudfald på færgen. Det medførte, at den måtte bakke tilbage i færgelejet igen for først at afgå mod Ystad knap to timer senere.

Ved hjælp af aktindsigt hos Søfartsstyrelsen kan Tidende nu kaste yderligere lys over, hvad der skete på færgen, og hvad der var årsag til strømudfaldet. En hændelse, Bornholmslinjen selv kalder for et 'blackout'.

Havde kontrol over skibet

Et af dokumenterne, Tidende har fået indsigt i, er Molslinjens interne redegørelse om hændelsen, der er sendt til Søfartsstyrelsen.

Her fremgår det, at blackoutet skete ud for Kongen (mole med fyrtårnet på havnen, red.) kort efter afgang, lige da færgens styrbord bowthruster (bovpropel, red.) blev aktiveret for at manøvrere færgen. Herefter fortsatte Express 5 frem mod det gamle isværk på den modsatte side af havnebassinet. Færgen blev imidlertid "bremset af" midt i havnebassinet, hvor den lå i cirka fem minutter, indtil maskinen igen havde strøm nok til at kunne bruge bowthrusterne. Herefter bakkede besætningen færgen tilbage i færgelejet, hvor den blev liggende indtil klokken 18.20.

Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, forsikrer i en mail til Tidende, at der var kontrol over skibet, og at systemerne fungerede som de skulle relateret til en situation med blackout.

Menneskelig fejl

Molslinjens sikkerhedsdirektør skrev efterfølgende til Søfartsstyrelsen i en mail, som Tidende ligeledes har fået aktindsigt i, at situationen blev håndteret 'uden den store dramatik.'

Her fremgår det videre, at årsagen til hændelsen var en menneskelig fejl "relateret til manglende efterlevelse af procedure for afgang/ankomst - hvor der ikke blev indkoblet tilstrækkelig power/generatorsæt til at håndtere brug af bowthruster."

En medarbejder i Søfartsstyrelsen, der på selve dagen umiddelbart efter hændelsen talte med rederiet, sammenfatter det til, at årsagen til blackoutet var, at "man havde glemt at starte en ekstra generator op," fremgår det af medarbejderens mail til styrelsens afdeling Sikre Skibe.

Checkliste opdateret

Her skriver medarbejderen også, at Søfartsstyrelsen ikke tilbageholdt skibet, ligesom at Den Maritime Havarikommission heller ikke blev orienteret om hændelsen. Søfartsstyrelsen oplyser dog til Tidende, at styrelsen i denne uge har kontrolsyn på Express 5, hvor hændelsen vil blive inddraget.

"Der er dog tale om et planlagt (årligt) fornyelsessyn og dermed ikke noget der er ekstraordinært planlagt," skriver Søfartsstyrelsen i en mail.

Internt vil Molslinjen nu følge op på hændelsen, fremgår det af sikkerhedsdirektørens mail til Søfartsstyrelsen. Dette gøres for at sikre at det ikke sker igen.

Jesper Maack supplerer sin kollega i sit svar til Tidende:

"Afgangschecklisten, som krydskontrolleres mellem kaptajn og maskinchef inden hver afgang/ankomst, er nu opdateret for at sikre de nødvendige systemer er klar inden afgang. Derudover arbejdes på en mulighed for opdatering af styresystemet som en yderligere sikring mod blackout af denne karakter," skriver han.

Molslinjens redegørelse

Skibet blev manøvreret i joystick af kaptajnen med 1 thruster nede og ud for Kongen blev der givet ca. 80% styrbord thrust med styrbord bowthruster. Lige derefter gik skibet i black-out. Under black-out mistede joysticket og thrusteren sin funktion og der blev slået over i manøvrehåndtag, som blev sat i back-up. Derved kunne skibet holdes i nogenlunde ro, indtil der ca. 5 minutter efter kom nok strøm på bagbord eltavle til at bagbord thruster kunne sættes og bruges. Efter et par minutter, blev generatorerne i styrbord side også resat og styrbord thruster kunne bruges, hvorefter der blev sejlet tilbage i lejet i manøvrehåndtag.

At manøvrehåndtag blev sat til back up – er et udtryk for at der skiftes til sekundært styresystem, hvor der kontrolleres / manøvreres mere manuelt end når joysticket benyttes. Backup systemet er som navnet antyder et ”reserve” system. Vi manøvrerer med de manuelle håndtag, men signalet til styregrejet går via et andet system, som også virker, når vi for eksempel har blackout.

Kilde: Molslinjens interne rapport og mailsvar fra Jesper Maack.


Hvad er en bovpropel?

En propel nær skibets stævn for at forbedre manøvredygtigheden.

Kilde: Wärtsila



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT