Et af dokumenterne, Tidende har fået indsigt i, er Molslinjens interne redegørelse om hændelsen, der er sendt til Søfartsstyrelsen.
Her fremgår det, at blackoutet skete ud for Kongen (mole med fyrtårnet på havnen, red.) kort efter afgang, lige da færgens styrbord bowthruster (bovpropel, red.) blev aktiveret for at manøvrere færgen. Herefter fortsatte Express 5 frem mod det gamle isværk på den modsatte side af havnebassinet. Færgen blev imidlertid "bremset af" midt i havnebassinet, hvor den lå i cirka fem minutter, indtil maskinen igen havde strøm nok til at kunne bruge bowthrusterne. Herefter bakkede besætningen færgen tilbage i færgelejet, hvor den blev liggende indtil klokken 18.20.
Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, forsikrer i en mail til Tidende, at der var kontrol over skibet, og at systemerne fungerede som de skulle relateret til en situation med blackout.
Menneskelig fejl
Molslinjens sikkerhedsdirektør skrev efterfølgende til Søfartsstyrelsen i en mail, som Tidende ligeledes har fået aktindsigt i, at situationen blev håndteret 'uden den store dramatik.'