Vil trække Dancenter i retten: De skal ud af Bornholm

Vil trække Dancenter i retten: De skal ud af Bornholm
– Vi er harme over, at man kan drive sådan en form for virksomhed i Danmark. Det skal simpelthen ikke være muligt, mener Helle og Jørgen Vieth. Foto: Sarah Thun Kristensen
TOPNYHED | ERHVERV | Lørdag 21. december 2024 • 05:30
TOPNYHED | ERHVERV | Lørdag 21. december 2024 • 05:30

Det seneste år har udlejningsbureauet Dancenter konsekvent udbetalt mindre beløb end anført i kontrakten, mener sommerhusejerne Jørgen og Helle Vieth. Derfor er de klar til at gå hele vejen og trække selskabet i retten.

Jørgen og Helle Vieth har lige været til samtale med advokaten, da Tidende møder dem. De udlejer deres helårshus i Svaneke gennem Dancenter, men nu er deres tålmodighed sluppet op.

– Vi er harme over, at man kan drive sådan en form for virksomhed i Danmark. Det skal simpelthen ikke være muligt. Så vi vil af med dem, lyder den kontante melding.

De to påbegyndte ellers udlejningen af deres flexbolig i Svaneke tilbage i 2023 hos et lokalt bornholmsk bureau. Det gik som forventet - alle aftaler blev overholdt.

Ad omveje hørte de imidlertid, at bureauet skulle fusionere med Dancenter, og ganske rigtigt blev de med starten af 2024 ufrivilligt en del af det stort bureau, som i 2021 blev opkøbt af den indiske hotelkæde Oyo.

– Vi får i løbet af foråret 2024 udarbejdet en formidlingsaftale med Dancenter og udlejningen tager fart med lidt problemer på flere områder, fortæller Jørgen Vieth.

Derfor bliver de enige med bureauet om, at samarbejde i 2024 – men de vil være frie til at se, hvordan det kommer til at forløbe i året, og derfor opsiger de aftalen med årets udløb.

– Den aftale vi udarbejder for 2024 – er med et konkret beløb vi skal have for udlejningen i de uger der bliver tale om udlejning. Vi blander os ikke i hvad Dancenter skal tjene – det må være op til dem, forklarer Jørgen Vieth.

Det viser sig dog hurtigt, at de beløb der tikker ind på kontoen er markant lavere end de beløb, der er anført i kontrakten. Derfor taler de i maj måned med lokalafdelingen.

– På lokalkontoret blev vi beroliget med, at det er noget overgangsproblematik. Det skulle vi ikke tage seriøst, for der ville snart blive rettet op på det, fortæller Helle Vieth.

Sagen i egen hånd

Overgangsproblematikken med de for lave beløb løser sig imidlertid ikke, og derfor tager parret sagen i egen hånd og regner på tallene.

– Vi får lavet en opgørelse på, hvad vi mener der mangler at blive afregnet – får det overdraget lokalt – og underskrevet af den daglige leder – som er enig i det beløb, vi er kommet frem til og sender det til afregning.

Afregningerne bliver imidlertid stoppet på kontoret i København, og ægteparret tager derefter fat i en direktør i Dancenter, som sender dem videre til bureauets program manager.

Han dukker i første omgang ikke op til det aftalte møde, og herefter vælger Jørgen Vieth ganske enkelt at troppe op på hovedkontoret i København.

– Jeg blev sgu rasende, og jeg tænkte bare - hvad fanden er det her for nogle mennesker, fortæller han.

Her møder han program manageren, som netop har brændt dem af. Han som skulle sørge for, at de ville få udbetalt de klokkeklare beløb, der står sort på hvidt i kontrakten. Men det afviser han blankt.

– Han siger nu, at han afregner rigtigt i forhold til de beløb, en intern medarbejder har lagt ind i deres system, og at det er de tal, de arbejder videre med, fortæller Jørgen Vieth vantro.

–Han melder altså klart ud, at Dancenter ikke vil afregne i henhold til den skriftlige kontrakt.

Frygter bevidst svindel

Det er den oktoberdag på kontoret i København, det står det klart for Jørgen Vieth, at der ikke er andet at gøre, end at trække Dancenter i retten. Parret frygter nemlig nu, at der er tale om bevidst svindel fra Dancenters side.

– På nuværende tidspunkt mangler vi at få afregnet det opgjorte beløb for hele 2024, og aconto afregning for oktober, november og december, ligesom der ikke er afregnet for el og varme i hele 2024.

– Totalt mangler der at blive afregnet et beløb der overstiger 30.000 kroner, fortæller han.

Og så er vi altså tilbage ved, at de netop har haft et møde med advokaten. For de ser ingen anden udvej, end at gå rettens vej.

– Man ved jo aldrig, hvordan det går, når man lægger sag an. Vi vil selvfølgelig gerne have vores penge, det er klart. Men der er altså nogle mennesker, der lejer noget i god tro, og der er rigtig mange mennesker i klemme, fordi Dancenter åbenbart ikke har viljen eller evnen til at føre de ting igennem, de lover. Enten er de meget inkompetente eller også er det en bevidst strategi om at snyde deres kunder, mener de.

De har talt med andre husejere, som overvejer at køre en retssag, men langt de fleste gør det aldrig, fordi det oftest ender med, at man alligevel ikke får sine penge.

– Men vi ønsker at råbe Dancenters kunder op, for der er garanteret masser af mennesker, der er blevet snydt uden at vide det.

– Vi mener ikke, at Bornholm kan være tjent med et udlejningsfirma, som indgår aftaler som de ikke har tænkt sig at levere på. Det giver meget uro for både gæster og husejere, og det fortjener Bornholm ikke.

Er bekendt med sagen

Tidende har rettet henvendelse til Dancenter for at høre deres perspektiv på sagen. Vi har spurgt, hvad de tænker om, at Helle og Jørgen Vieth mener, at de ikke skal drive forretning på Bornholm, og at ægteparret frygter, at de bliver udsat for bevidst svindel fra virksomheden.

Dancenter har sendt et skriftligt svare hvor de skriver, at de har prøvet at løse sagen gennem længere tid, og at de har haft to medarbejdere dedikeret til at løse sagen, som er blevet besværliggjort af teknikaliteter. Du kan læse hele Dancenters svar herunder:

”Dancenter er bekendt med sagen. Vi har igennem længere tid prøvet at løse sagen og har haft to medarbejdere dedikeret til at løse den, som har været i kontakt med husejerne så sent som i går. Vi beklager selvfølgelig, at sagen er blevet besværliggjort af teknikaliteter i systemloggen. Vi indrømmer, der også er menneskelige fejl, som er lavet i denne sag, men det er Dancenters håb, vi snart har en mindelig løsning på problemstillingen. Vi har ikke yderligere kommentarer til sagen. Med venlig hilsen Dancenter presseteam.”

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT