BRK giver børn fri adgang til porno

BRK giver børn fri adgang til porno
Arkivfoto
TOPNYHED | SUNDHED | Fredag 20. december 2024 • 05:30
TOPNYHED | SUNDHED | Fredag 20. december 2024 • 05:30

I næsten ti år har elever på øens folkeskoler frit kunne surfe rundt på skolens iPads på et ubegrænset internet. Forældre til elever helt ned i de mindste klasser beretter om børn, som har set voldsomt og skræmmende indhold i undervisningstiden på skolens skærme. Ifølge en ekspert kan oplevelserne være traumatiserende for børnene. Hun mener, at skolen bør tage ansvar.

Flere forældre på Åvangsskolen i Rønne beretter om problematiske episoder i forbindelse med skærmbrug i skolen. På skolens netværk har eleverne stort set ubegrænset adgang til hjemmesider med indhold, der er uegnet for børn. Tidende har været i kontakt med flere forældre, som ad flere omgange har forsøgt at råbe skolens ledelse op, efter deres børn helt ned i 1. og 2. klasse er kommet hjem fra skole og har set både hård porno og uhyggeligt gyserindhold. Skolen skal tage ansvar og indrette skolens netværk, så der ikke sker lignende episoder fremover, lyder kravet.

'Det er jo virkelig hard-core indhold'

En mor, som ønsker at være anonym af hensyn til sin datter, henvendte sig til Åvangsskolens ledelse med problemet for halvandet år siden. Hun og hendes mand var overbeviste om, at ledelsen ville tage handling og gå videre med sagen.

– Min datter hjem fra skole og fortalte, at hvis man søgte på XXX så kom der rigtig spændende ting frem, havde hun fået at vide. Vi spurgte hende, om hun havde prøvet at søge på det, og det svarede hun nej til. Senere indrømmede hun dog, at hun havde set noget, hun ikke skulle se, fortæller moren til Tidende.

– På daværende tidspunkt var jeg slet ikke klar over, at børnene havde adgang til de her ting. Det er jo virkelig hard-core indhold, som kommer frem. Det skal de jo slet ikke forholde sig til i en alder af otte år.

– Vi fortalte til skolen, at hun havde været inde på de her hjemmesider. Vi syntes selv, at det var mærkeligt at børnene kunne gå ind på alle de her hjemmesider. Hvorfor var der ikke filtre, der kunne blokere det? Til svarede ledelsen, at det var der ikke, og at det kunne de ikke få.

– Den daværende skoleleder lovede dengang at se på sagen. Siden da har vi ikke gjort mere, da det var vores klare opfattelse, at skolen tog sig af det, fortæller moren til den otteårige pige.

 

Der er ikke restriktioner på internettet på folkeskolernes iPad. Det har på Åvangskolen i Rønne resulteret i flere problematiske episoder for elever, som på skolens skærme og i skolens tid har set voldtsomt indhold, som uegnet for børn. Foto: Barbro Wickström

 

'Hvorfor har elever i 0.-3. klasse adgang til internettet uden restriktioner?'

Et år senere var der imidlertid ikke sket noget. Tidende har fået indsigt i en mailkorrespondance fra foråret 2024 mellem et andet forældrepar og Åvangsskolens ledelse. Her forsøger forældrene til en elev i 2. klasse at råbe ledelsen op, da deres søn ikke længere tør bevæge sig rundt i huset som tidligere. Nu ved de hvorfor.

– Det var derfor et chok at opdage, at elevere i skoletiden har ubegrænset adgang til streamingtjenester, hvor de eksponeres for indhold såsom "dræberklovne", som klart ikke er passende for deres alder. Dette undergraver de anstrengelser, vi gør hjemme for at regulere skærmtid og sikre en sund digital opdragelse, siger forældrene.

Oplevelserne med det skræmmende indhold har haft en direkte negativ indvirkning på parrets søn.

"Han tør ikke at bevæge sig rundt i huset som tidligere, gå i kælderen eller på førstesalen uden en voksen. Uden voksen supervision eller forklaring får børnenes fantasi lov at løbe løbsk, hvilket forstærker problemet", skriver Martin Forsbom og hans kone til Åvangsskolens ledelse i foråret 2024. I forlængelse heraf fortæller Martin Forsbom til Tidende, at deres søn adskillige gange er kommet hjem fra skole og berettet om, at eleverne får lov til at spille på deres iPads, hvis de er hurtigt færdig med øvelsesopgaverne i timen.

Det er skolens ansvar

Psykolog, ph.d. og lektor Aida Bikic er bekymret for de små elevers oplevelser på nettet. Hun opfordrer til, at skolen tager ansvar og følger Styrelsen for Undervisning og Kvalitets anbefalinger for skærmbrug i skolen.

Hvad er problematikkerne ved, at man ser løst på anbefalingerne fra STUK og ikke skærper restriktionerne?

– Jeg er enig med forældrene i, at det er et stort problem. Det er mere skadeligt for børnene, end skolen måske tænker.

– På den ene side er det problematisk, at eleverne bliver belønnet med en iPad i undervisningstiden. Vi har generelt store udfordringer med, at børn er blevet mere urolige og har sværere ved at koncentrere sig i skolen. Børn skal i virkeligheden øve sig på, at koncentrere sig uden skærm.



Psykolog, ph.d. og lektor Aida Bikic er begymret for elevernes oplevelser på nettet. Hun opfordrer til, at skolen tager ansvar og følger Styrelsen for Undervisning og Kvalitets anbefalinger for skærmbrug i skolen. Foto: Andreas Haubjerg

 

'På bekostning af børnenes trivsel'

– På den anden side kan børn ikke håndtere det selv, når de får en iPad, hvor de kan tilgå alt frit. Deres impulshæmning er umoden og de kommer til at søge på ting, som er spændende. Resultatet er, at vi har børn helt ned til 8-9-årsalderen, der har set hård porno, selvmord, vold, selvskade, gysere og andet som kan være traumatiserende for dem. Det er også det, som forældrene fortæller: børn bliver bange, siger Aida Bikic.

Hun mener, at det er skolernes ansvar at regulere elevernes skærmforbrug.

– Skolerne kan sagtens lave restriktioner og det har mange skoler allerede gjort ved at forhindre adgangen til de fem S’er: spil, sex, shopping, streaming og sociale medier. Det koster nogle penge for skolen at gøre det, men omvendt koster det børnenes trivsel, hvis de ikke gør det.

– Lige nu overlader skolen dog ansvaret til børnene, som ikke er i stand til at modstå fristelserne. Derfor giver jeg forældrene ret i, at det er kritisabelt, at ledelsen ikke gør noget på trods af flere forældrehenvendelser med konkrete episoder.

'Det kan man ikke'

Åvangsskolens leder, Andreas Grosbøll, siger, at man ikke kan indføre restriktioner på skolens netværk.

– Vi har fået at vide af vores it-afdeling, at man ikke kan lukke for Safari. Vi kan jo ikke som skole lukke for noget, det er it-afdelingen hos kommunen der skal det. Og det siger de, at det kan man ikke. Det er det svar, jeg har givet videre til forældrene.

Skolelederen på Åvangsskolen er ikke bekendt med, at skolens små elever får lov til at sidde på deres iPads i timerne.

– Jeg håber sandelig ikke, at eleverne får lov til at sidde og spille, når de er færdige med deres opgaver. For det må man ifølge skolens retningslinjer ikke, siger han.

Så du gerne at der blev gjort noget, så børn helt ned i 0.-klasse ikke kan fremsøge diverse ting, som de ikke bør se?

– Helt afgjort. Selvfølgelig. Det skal kunne bruges til de undervisningsrelaterede ting som vi beder dem om, om i øvrigt ikke andet formål end det. Så selvfølgelig vil jeg gerne have dem begrænset til at kunne det, som vi efterspørger i skolen.

Hvor ligger ansvaret henne?

Tidende har talt med Claus Munk, som er chef i kommunens IT-afdeling. Han fortæller at ikke er noget problem, at begrænse eleverne adgang på internettet.

Andreas Grosbølls siger at det ikke er muligt at ændre på IT-restriktionerne, selvom man ifølge eksperterne gør det på andre skoler. Hvad siger du til det?

– Det er muligt. Vi kan spærre for alt. Vi har en firewall på landsplan som afholder de helt grelle sider fra at kunne tilgås. Når vi er ovre i mere almindelige sider, så som spil, shopping eller sociale medier, så kan vi altid sætte systemet op til også at blokere for denne type sider. Det er op til skolerne selv, siger Claus Munk.

IT-styregruppen vil tage problematikken op

Søren Brenøe er leder af udvikling i Center for børn og læring, koordinering og rådgivning. Han fortæller, at problematikken med brugen af iPads i folkeskolerne vil blive markant mindre allerede fra næste skoleår, da de individuelle iPads bliver afskaffet. Det er dog ikke som reaktion på børnenes trivsel, men derimod et slet i en spareplan, som gør, at de mange iPads nu står til at forsvinde fra folkeskolerne på øen.

– Vi er ved at implementere et spareforslag fra budget 2025 som blev vedtaget i oktober, hvor de fleste personlige iPads bliver omlagt til klassesæt og samtidig reduceret fra 1.700 til 450 styk, siger Søren Brenøe.

– Det er nyt for mig, at der har været forældre, som har henvendt sig.

Selvom individuelle iPads ser ud til at blive sparet væk ved næste skoleår, bør man så alligevel ikke undersøge problematikkerne ved tilgængeligheden på skolernes iPads for resten af skoleåret, så man undgår lignende episoder i fremtiden?

– I lyset af de informationer, som Bornholms Tidende lægger frem, vil IT-styregruppen genbesøge brugen af filtre på digitale devices i den bornholmske folkeskole, udtaler Søren Brenøe.

Bør der fremadrettet generelt ses på, om de officielle anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet overholdes, når man fremover stadig kommer til at kunne benytte iPads på de små klassetrin, når den enkelte lærer bestiller klassesæt til undervisningen?

– Der er i dag overensstemmelse mellem skolernes praksis og størstedelen af STUKS anbefalinger for skærmbrug. Dog med enkelte undtagelser, herunder "Spær ikke-relevante hjemmesider". IT-styregruppen vil, som sagt, i lyset af de informationer som Bornholms Tidende lægger frem, genbesøge brugen af filtre på digitale devices i den bornholmske folkeskole og sammenhængen til STUKs anbefalinger, siger Søren Brenøe til Tidende.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT