DAT i opråb: Stop dødsspiralen

DAT i opråb: Stop dødsspiralen
Arkivfoto: Berit Hvassum
TRAFIK | 3. MAJ • 16:12
TRAFIK | 3. MAJ • 16:12

Færre og færre afgange med dyrere og dyrere billetter betyder, at DAT får færre og færre passagerer. I et åbent brev til trafikkontaktrådet opfordrer DAT til dialog og drøftelse: 'Der er brug for handling nu for at stoppe den dødsspiral, vi har bevæget os ind i.'

I et åbent brev til trafikkontaktrådet spørger DAT, hvad Bornholm vil med flyruten. Brevet er underskrevet DATs marketingchef, Ann Hartl, som overfor Tidende understreger, at der helt tilbage i december 2023 blev gjort opmærksom på, at ruten mellem Bornholm og København giver underskud af en størrelsesorden, som er frustrerende.

– Hvis man går med rene kommercielle overvejelser, så ville man nok skulle overveje, om det var det værd, forklarer hun.

Lørdag fortalte hun dog her i spalterne, at DAT selvfølgelig byder ind på det nye udbud.

Når man alligevel vælger at sende et åbent brev, så er det fordi man ikke hos flyselskabet har oplevet den forventede dialog efter resultaterne af en flyanalyse, trafikkontaktrådet bestilte, landede i april sidste år.

Derfor har man lige nu valgt at skære omkostningerne ned til et minimum ved at skære helt ind til benet og levere et minimum.

– Vi har skåret ind til benet, kan man sige. Vi flyver det, vi skal i henhold til den aftale, vi har med Region Hovedstaden, men så heller ikke mere, forklarer Ann Hartl.

– Det er noget, der har gjort ondt på bornholmerne, fordi flybetjeningen er blevet væsentligt forringet.

De færre afgange og højere priser har nemlig givet færre passagerer, og det kalder hun en dødsspiral, som skal stoppes hurtigst muligt.

– Der er brug for handling nu for at stoppe den dødsspiral, vi har bevæget os ind i, fortæller hun.

Ingen dialog

Hos DAT har man imidlertid observeret, at man i kontaktrådet virker til at afvente det nye udbud - måske med et håb om at tingene løser sig.

– Men det er ikke det her udbud, der afgør om flyruten kan overleve eller ej. Det er bare nogle rammer.

Hun pointerer desuden, at der i udbuddet er krav om en væsentlig større kapacitet, end udbyder har i sinde at købe.

– Det ville være attraktivt i en tid, hvor man kunne sælge de her billetter til en god pris og tjene penge på dem, men det har vi jo ikke gjort de sidste to og et halvt år.

Med brevet vil flyselskabet derfor sparke en bold op, som de håber, rådet vil gribe og spille med på.

Håbet er at der kan findes en løsning, hvor den samfundsbegrundede transport ikke kun handler om færgen, men om alle transportformer. Dermed ville flytransporten få en bid af den store tilskudskage, som i dag udelukkende går til færgedriften. Men det kræver at man på Bornholm står sammen om det ønske.

– Der har været drøftelser i kontaktrådet, baseret på udmeldinger i medierne, men ingen dialog mellem os og kontaktrådet. Men vi føler, at der er brug for, at Bornholm taler med én stemme.

Hun forklarer videre, at DAT altid møder op, når kontaktrådet inviterer.

– Vi kommer med en status, men vi diskuterer ikke. Så vi vil rigtig gerne snakke og have en drøftelse med trafikkontaktrådet, politikerne, erhvervslivets repræsentanter og organisationsrepræsentanter om, hvad vi kan gøre for, at det her kommer til at fungere.

Hellere for tidligt

Selvom der er mere end fem år til, den samfundsbegrundede transport skal i udbud igen, så er Ann Hartl ikke i tvivl om, at drøftelserne hellere skal i gang for tidligt end for sent.

– Vi står i stampe, og for at komme videre har vi brug for at der bliver sat fokus på det her udbud, og at Bornholm får gjort klart, hvad det er man ønsker.

Her mener hun, at DAT kan bidrage med input, og selvom der er lang tid tl den nye aftale, så er det ikke et sekund for tidligt, at sende det åbne brev.

Hun ved nemlig godt, at det udbudsmateriale, der skal udarbejdes til den kommende kontrakt om samfundsbegrundet transport skal udarbejdes, godkendes og være færdig i god tid, inden den nye kontrakt træder i kraft om fem år.

– Indtil da er der stadig en flyrute, der ikke løber rundt økonomisk, og som heller ikke kommer til at gøre det med den nye rammeaftale.

Læs hele det åbne brev fra DAT til trafikkontaktrådet her

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT