Det kan være rigtig godt at styre bilerne med betalingsparkering og samtidig beskatte brugen af vores offentlige parkeringspladser. Men det er vigtigt, at bornholmerne selv kan komme forholdsvist let og konfliktløst ind i den nye ordning. Det er desværre ikke tilfældet, når vi alle sammen skal til at betale 25 kroner i timen, hver eneste gang vi vil besøge en anden bornholmsk by end vores egen i mere end 30 minutter. Betalingsparkering er i et demokrati næsten altid upopulært. Bornholm er en bilø på grund af vores afstande og niveauet af vores offentlige trafiktilbud. At indføre bøvlet betaling for alle biler, der skal ind i en anden by, vil skabe alt for mange mobilitetsgener med betaling, apps og bøder i forhold til, hvor dårlig økonomien med cirka seks millioner kroner overskud i projektet er.
Løsningen er at give os mulighed for at købe en bornholmerlicens, der gør det muligt at parkere på hele øen. Det vil alene give ni millioner kroner i kassen, hvis alle bornholmske biler køber en sådan til 500 kroner. Det vil give langt mindre besvær end apps, parkeringsbilleter og -bøder, der vil ramme alle dem, som skal parkere i andre byer end deres egen. Dertil kommer, at indtægterne fra turisterne, der bør betale mere end 25 kroner i timen, vil kunne løfte forretningen yderligere. Her er ideen om kun at opkræve licens fra 8-18 også uambitiøs.
Løsningen med en fælles bornholmerlicens kan ifølge kommunens landinspektørfirma være umulig, da beboerlicenser kun må gælde et afgrænset område nær beboerens bopæl. Men den begrænsning bør udfordres til at være hele Bornholm. Alternativt kan man indføre en 'øvrig licens'-mulighed for alle, der ønsker et års parkering på Bornholm, ligesom det allerede nu vil være muligt for erhvervslivet at købe en sådan i det nye forslag.
De mange millioner, som ifølge loven i stor grad skal bruges på parkeringsordninger, kunne med fordel benyttes til indretning af parkeringshuse og -løsninger, der kan skjule parkeringspladserne og gøre byerne langt mere harmoniske.