Kommunen mangler penge, og byerne mangler ledige p-plaser. Det første er et produkt af, at vi har alt for få indbyggere, der betaler skat. Det andet er et resultat af vores voksende turistindustri og vores generelle velstand. Der kommer flere biler til Bornholm, og de vil alle sammen gerne parkere i byerne.
Den situation ønsker kommunalbestyrelsen at løse med en betalingsparkeringsordning. I første forsøg fejlede planerne, da ordningen bar alt for meget præg af, at man ville tjene penge på parkering. Men nu har administrationen lavet et nyt oplæg.
De populære byer skal i sommerhalvåret rammes af betalingsparkering i dagtimerne til alle undtagen beboerne, der mod betaling af 500 kroner om året for første bil kan slippe i deres egen bydel.
Det kan være rigtig godt at styre bilerne med betalingsparkering og samtidig beskatte brugen af vores offentlige parkeringspladser. Men det er vigtigt, at bornholmerne selv kan komme forholdsvist let og konfliktløst ind i den nye ordning. Det er desværre ikke tilfældet, når vi alle sammen skal til at betale 25 kroner i timen, hver eneste gang vi vil besøge en anden bornholmsk by end vores egen i mere end 30 minutter. Betalingsparkering er i et demokrati næsten altid upopulært. Bornholm er en bilø på grund af vores afstande og niveauet af vores offentlige trafiktilbud. At indføre bøvlet betaling for alle biler, der skal ind i en anden by, vil skabe alt for mange mobilitetsgener med betaling, apps og bøder i forhold til, hvor dårlig økonomien med cirka seks millioner kroner overskud i projektet er.