Bus-millioner har en udløbsdato 🚌

Bus-millioner har en udløbsdato 🚌
Sådan ser en af Bornholms første elbusser ud. Det er ikke mejslet med sten, at kommunen får tilskud til anskaffelse af nye elbusser. Foto: BAT
TOPNYHED | ABONNENT | 9. DEC 2023 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
9. DEC 2023 • 05:30

Bornholms Regionskommune står til at modtage næsten 20 millioner kroner fra en pulje til grøn omstilling af busser. Men det er slet ikke sikkert, kommunen får pengene at se, lyder det fra en udvalgsforperson.

Får Bornholms Regionskommune overhovedet glæde af de næsten 20 millioner kroner til den grønne omstilling af BAT's busser, som Transportministeriet har givet tilsagn om i år? Det er ikke sikkert, siger forpersonen for det politiske natur,- miljø- og planudvalg, Helle Munk Ravnborg (EL).

I februar gav ministeriet kommunen tilsagn om otte millioner kroner til et projekt om at omstille 10 dieselbusser til elbusser. Torsdag i denne uge offentliggjorde Transportministeriet, at kommunen kan se frem til yderligere 11,2 millioner kroner - ligeledes til at medfinansiere anskaffelse af yderligere 10 elbusser. Begge millionbeløb stammer fra den statslige pulje til grønne busser og grøn flextrafik.

Men det er et krav for at modtage pengene, at regionskommunen indgår en kontrakt om køb eller leasing af elbusserne i det år, den sender ansøgningen - eller året efter. Det fremgår af bekendtgørelsen for puljen, oplyser Helle Munk Ravnborg efter at være blevet orienteret om sagen fra kommunens administration torsdag eftermiddag.

Så de penge I fik tilsagn om i februar, løber allerede ud i sandet nu her?

– De løber ud i sandet i slutningen af december. For ansøgningsåret var i 2022 og året efter er jo i år - 2023. Så administrationen, må man gå ud fra, sidder lige nu og skriver på en henvendelse til Trafikstyrelsen om at få fristen forlænget, siger Helle Munk Ravnborg.

Hvis det kommer dertil, at det ikke lykkes at forlænge den frist - hvad vil det så være for en situation?

– Det vil jo være brandærgerligt for de første otte millioner kroner. Så må vi jo vinke farvel til dem, lyder det fra udvalgsforpersonen.

De 11,2 millioner er tildelt ud fra en ansøgning sendt i 2023, og derfor udløber tidsfristen først næste år.

Budgetforligspartiernes plan for anskaffelse af emissionsfrie busser på Bornholm.

Trafikchef anerkender risiko

Bornholms første fire elbusser, der ankommer med forsinkelse i starten af det nye år, er købt med tilskud givet i 2021 og har ikke noget med millionerne i 2023 at gøre. Samtidig oplyser Helle Munk Ravnborg, at der på nuværende tidspunkt ikke er indgået kontrakter om levering af flere emissionsfrie busser.

– Der er jo ikke nogle elbusser i budgettet for 2024, siger hun.

Der var ellers lagt op til at købe elbusser næste år og i 2025. Men i forbindelse med forhandlingerne om næste års kommunebudget valgte forligspartierne at annullere den plan og dermed spare henholdsvis 43 og 35,7 millioner kroner. I stedet vil forligspartierne lease fem emissionsfrie busser til levering i 2025, ti busser i 2026 og fem busser i 2027, fremgår det af budgetforligsteksten.

Trafikchefen i BAT, Niels Rasmussen, anerkender, at der er en risiko for, at pengene ikke bliver udbetalt.

– Men det tror jeg nu ikke, at de ikke gør. Når først man har givet et tilsagn i forhold til de puljetildelinger, og at du rent faktisk gennemfører det, du har bedt om at få tilskud til, så får du også tilskuddet, siger Niels Rasmussen.

Den nye plan for anskaffelse af elbusser, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen, kræver, at kommunen, som nævnt af Helle Munk Ravnborg, skal lave nogle såkaldte ændringsanmodninger til Trafikstyrelsen - og de anmodninger skal accepteres.

– Det regner jeg ikke med bliver et problem, siger Niels Rasmussen.

Helle Munk Ravnborg håber, kommunen kan få dispensation, så pengene ikke går tabt. Arkivfoto: Jacob Jepsen

Svært at ændre

Helle Munk Ravnborg håber, at kommunen får dispensation for de tidsfrister, som gælder for tilskudspuljen, så man kan få glæde af både de otte millioner kroner, man fik tilsagn om i februar, og de 11,2 millioner kroner, der skulle være på vej nu.

– Hvis ikke vi kan få forlænget fristen for de otte millioner nu, så må man gå ud fra, det også gælder for de efterfølgende 11,2 millioner kroner. Det vil selvfølgelig være ærgerligt, siger Helle Munk Ravnborg.

Alternativt håber hun, at de penge, der er sat af til leasing af elbusser i 2025 og de følgende år, kan rykkes frem til 2024, så der kan udarbejdes en kontrakt i slutningen af 2024. Men det bliver svært, lyder vurderingen fra borgmester Jacob Trøst (C).

"Budgettet for 2024 er vedtaget, og der har været barske prioriteringer. Jeg har derfor svært ved at forestille mig, at der kan findes flere penge til busser i budget 24," skriver borgmesteren.

Trafikstyrelsen oplyser i en mail til Tidende, at styrelsen tidligere har godkendt en ændret tidsplan for anskaffelsen af nye elbusser. Det sker ud fra en konkret anmodning fra BAT om at ændre tidsplanen. Tidende har desuden spurgt styrelsen om det er sandsynligt, at BAT vil kunne få dispensation i dette tilfælde. Til det lyder svaret:

"Det er helt almindeligt, at vi giver dispensation til en ny tidsplan for denne type grønne projekter, hvilket så medfører nye terminer for, hvornår trafikselskaberne skal afrapportere til Trafikstyrelsen. Næste afrapporteringstidspunkt for det aktuelle projekt i BAT er foreløbigt fastsat til maj 2024."

Det skriver partierne om busdriften i forligsteksten

Budgetpartierne har fundet en løsning på fremtidens busdrift, som både er økonomisk ansvarlig og som bidrager til den grønne omstilling. Parterne vil lease 5 emissionsfrie busser til levering medio 2025, 10 emissionsfrie busser i 2026 og 5 emissionsfrie busser i 2027. Hermed er der taget vigtige skridt hen mod en emissionsfri busdrift på Bornholm. Der afsættes midler til at leje reservebusser i den periode, hvor der indfases emissionsfrie busser. Dette sikrer en fortsat stabil busdrift på øen.