Bornholmslinjen forklarer: Express 2 fik kun en mindre skade

Bornholmslinjen forklarer: Express 2 fik kun en mindre skade
Express 2 har haft et hårdt ophold på Bornholm. Foto: Line Søndergaard Hansen
TRAFIK | Mandag 6. februar 2023 • 15:30
Jakob Marschner
Journalist
TRAFIK | Mandag 6. februar 2023 • 15:30

To døgn efter kollisionen med molen i Rønne var Express 2 svejset færdig. Det er forholdsvis hurtigt og vidner om, at færgen trods alt ikke tog voldsom skade, siger rederiet.

Det er aldrig rart, når en færge sejler ind i en mole. Men skaderne kunne trods alt have været væsentligt større end dem, som hurtigfærgen Express 2 pådrog sig ved at sejle ind i molen på Rønne Havn fredag eftermiddag.

Det siger rederiets kommuniikationschef Jesper Maack mandag formiddag, hvor Express 2 er på bølgerne igen. At færgen er det er i sig selv det klareste tegn på, at færgen slap forholdsvis billigt fra at sejle ind i molen, siger han.

– Det har ikke været super voldsomt, når man kan svejse det langs kajen på ret kort tid hen over weekenden. Vores folk var færdige søndag eftermiddag. Resten af tiden er gået med inspektion, papirarbejde og med at få frigivet skibet til sejlads, siger Jesper Maack.

– Det er selvfølgelig en tidskrævende operation. Men det er en nødvendig operation, når man sejler med passagerer, siger han.

Selve arbejdet med at svejse en færge er rutinearbejde for Bornholmslinjen, siger Jesper Maack. Den mere besværlige del af operationen består i at rigge til.

– Det komplicerede ligger i, at vi skal have Det Norske Veritas over, og at vi skal have fløjet afløsere over for de svejsere, der startede med at svejse skibet. Hurtigfærger er komplicerede konstruktioner, så der skal eksperter på, og de skal have det rigtige udstyr, siger han.

– Men når alt det er på plads, er selve operationen egentlig ikke så kompliceret. Efter rigtig mange år som en af verdens største hurtigfærgeoperatører oparbejder man en ekspertice, også i forhold til den slags skader, siger Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT