Borgerne må vænne sig til betalingsparkering

Borgerne må vænne sig til betalingsparkering
Planen indtil videre er, at en bil skal kunne parkere på havnens område for 30 kroner i døgnet. Foto: Henrik Nielsen
TRAFIK | Lørdag 19. november 2022 • 05:30
TRAFIK | Lørdag 19. november 2022 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist

Kun Rønne Havn kan beslutte, hvad der skal ske på havnens områder. Direktør i Bornholms Regionskommune, Lillian Rasch Madsen, er ikke afvisende overfor, at kommunen også kan have parkeringspladser i ærmet – men borgerne må vænne sig til betalingsparkering, for det er en del af det fremtidige kommunebudget.

 

De varslede planer om mange flere parkeringspladser på Rønne Havn er ikke faldet i god jord hos alle. I stedet for det store paradis af fri parkering, der var drømmen, så er der nemlig tale om betalingsparkering, hvor planen indtil videre er, at en bil skal kunne parkere på havnens område for 30 kroner i døgnet.

Planerne er blevet lagt i dialog med kommunen, fortalte havnens kommunikationschef, Jesper Jürgensen, da Tidende talte med ham torsdag eftermiddag.

– Vi må konkludere, at der overordnet er en interesse for flere parkeringspladser, fordi der kommer en større færge og flere biler til øen. Vi har ikke haft en dialog omkring, hvordan parkeringen skal foregå, for det er vores område, og vi ændrer på reglerne, så det bliver mere ensartet, sagde han.

Selvom planerne er meldt offentligt ud, så fortæller kommunalbestyrelsesmedlem Helle Munk Ravnborg(EL), at de i natur-, miljø- og planudvalget endnu ikke har fået en officiel tilbagemelding på deres forespørgsel til Rønne Havns administration om løsninger på parkeringsproblemerne. Hun vil derfor gerne se noget mere konkret.

– Jeg har selv et behov for at få et overblik over, hvad det er for arealer, havnen har at gøre med, siger hun.

Hun har svært ved at tage bestik af en løsning fra kommunens side, som ikke ligger der endnu.

– Når kommunens løsning bliver behandlet en gang i det nye år, så kunne man håbe, at de udtrykker villighed til at se, om man kunne samtænke de to løsninger.

Hun kunne ønske sig, at den bornholmerlicens, som Enhedslisten har foreslået til at løse parkerings- og trængselsproblemer også kunne omfatte havnens parkeringspladser.

– Vi har spillet ud med et forslag om at lave en bornholmerlicens, hvor man som bornholmer kan parkere. Ikke der, hvor det er reserveret til beboere, men andre steder på offentlige arealer, hvor man kan parkere for et eller andet beløb om året, så man ikke skal tænke på at betale her og der. Det kunne være fantastisk, hvis de pladser som Rønne Havn overvejer at stille til rådighed, også kunne indgå i sådan en løsning, siger hun.

Hun henviser til, at Rønne Havn er et kommunalt aktieselskab, og derfor håber hun, at det er muligt at forhandle sig til noget til gavn for alle.

Hvem ejer Rønne Havn?

Men hvem ejer egentlig Rønne Havn? Et kommunalt aktieselskab kunne man fristes til at tænke ligger under for kommunens luner, også når det gælder parkeringspladser med eller uden betaling, men sådan er det nu ikke, forklarer Lillian Rasch Madsen, som er direktør i Bornholms Regionskommune.

– De kan gøre som det passer dem. Det er jo et aktieselskab og i den konstruktion, der er lige nu, så kan de gøre, som de vil, siger hun.

Det er nemlig kun havnens eget areal, der er offentliggjort planer for, som det ser ud lige nu.

Kommunen er ellers også i gang med at afsøge, hvordan de kan være med til at sikre, at udvidelsen af opmarch-området og de parkeringspladser der nedlægges på den konto ikke kommer til at forringe parkeringssituationen på havnen.

– Det positive i det, Rønne havn har meldt ud, er, at de vil inddrage mere til parkeringspladser. At de så vil lave det til betalingsparkering, det kan man jo mene om, hvad man vil.

Hun understreger, at det suverænt er Rønne Havn, der bestemmer over deres egne arealer, og så er det kommunen, der bestemmer om der også skal være betalingsparkering på kommunens arealer, og hvor der i det hele taget kan laves parkering.

– Det arbejde er vi ikke færdige med at afsøge, så det sidste ord er ikke sagt. Rønne Havn har bare være hurtige til at melde ud, og det er meget positivt, synes jeg.

Lillian Rasch Madsen henleder dog opmærksomheden på en post i kommunebudgettet for 2023, der handler om flere indtægter på parkeringsområdet. Der er nemlig truffet en beslutning om, at der skal tjenes penge til kommunen på parkering, og den kan man ikke se bort fra.

– Jeg tror, man skal vænne sig til, at der er mere betalingsparkering, hvis vi skal have indtægter på det. Og det kommer også til at berøre Rønne, slår hun fast.

Derfor mener hun heller ikke, at det er så mærkeligt, at der indføres betalingsparkering på havnen, hvor hun forestiller sig, at mange vil parkere, selvom de måske skal en tur på Store Torv, hvis resten bliver til betalingsparkering.

– Det hele skal ligesom harmonere.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT