BAT vil skære i busafgange

BAT vil skære i busafgange
BAT skal næste år finde tre millioner kroner i besparelser alene på en effektivisering af busrutenettet. Arkivfoto: Berit Hvassum
TOPNYHED | ABONNENT | 15. OKT 2024 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
15. OKT 2024 • 05:30

BAT er gået i gang med at udarbejde et oplæg til en ny ruteplan for 2025, som imødekommer trafikselskabets økonomiske udfordringer. Det centrale vil være at bevare det eksisterende rutenet - med færre afgange.


BAT skal næste år finde tre millioner kroner i besparelser alene på en effektivisering af busrutenettet. Omdrejningspunktet for den nye ruteplan, der efter planen skal træde i kraft den 1. april i det nye år, vil være at bevare det eksisterende rutenet, men at reducere antallet af afgange på de enkelte ruter uden for spidsbelastningstidspunkterne.

Det fremgår af referatet fra det seneste møde i BAT's rådgivende bestyrelse.

"Dette gøres for at tilsikre, at skoler, pensionister og almene borgere kan komme til og fra skole/arbejde på hele øen som i nuværende udformning men med reduceret kørsel", fremgår det af referatet.

Økonomiske udfordringer


Trafikselskabet BAT har de seneste år haft økonomiske udfordringer. Administrationens forventning var i slutningen af juli, at BAT's resultat i regnskabet isoleret for 2024 bliver med et underskud på 4,9 millioner kroner. Sammen med det overførte underskud fra sidste år forventedes det samlede resultat derfor at blive -8,9 millioner kroner. Derfor har en revideret økonomisk genopretningsplan netop været til politisk behandling, som kommunalbestyrelsen godkendte til sit møde i september.

"Det hele er et stort puslespil, som ved ændringer skaber nye udfordringer, hvis vi ikke tilsikrer, at der er en sammenhæng i den kollektive transport på Bornholm. Samtidig skal BAT også tilsikre, at arbejdstider over imod overenskomsten er effektiv, realiserbar og økonomisk ansvarlig", fremgår det af referatet i BAT's rådgivende bestyrelse, hvor det også bliver antydet, at der lægges op til en kraftig nedskæring på rutenettet - uden at BAT bliver særligt konkrete:

"Ved at skære så kraftigt på BAT-rutenettet på Bornholm, så vil der være behov for alternative transportformer."

Tidende har spurgt BAT's trafikchef, Niels Rasmussen, hvor meget der lægges op til at skære på rutenettet, men det er ikke lykkedes at få svar, da trafikchefen er på ferie.

Alternative transportformer


Om behovet for alternative transportformer skriver BAT dog, at trafikselskabet vil søge puljer om tilskud til alternative transportmuligheder, efterhånden som regeringen og ekspertudvalget for kollektiv mobilitet i hele Danmark kommer med deres anbefalinger og etablerer puljerne.

Ekspertudvalgets første delrapport er offentliggjort, og den peger blandt andet konkret på brugen af fleksible busser, samkørsel, frivilligbusser og lempeligere rammer for privat betalt kørsel og øget udbredelse af delecykler og deleløbehjul, fremgår det af referatet. Men da ekspertudvalgets endelige rapport foreløbigt er udsat til foråret, når den ikke at indgå i arbejdet med den nye køreplan, der som skrevet skal være klar den 1. april næste år. I stedet vil BAT løbende komme med nye oplæg om tiltag, der har en økonomisk fordel og et formål med at fremme den kollektive transport på Bornholm.

Inputs fra workshops

Noget der til gengæld kommer til at være en del af grundlaget for den nye ruteplan, er input fra en dialog- og fokusgruppe om fremtidens kollektive transport på Bornholm, som BAT har etableret. Trafikselskabet holdt en workshop den 29. maj, hvor blandt andet den rådgivende bestyrelse, BAT's brugerråd, Bornholms Passagerforening og de fire største erhvervsvirksomheder på Bornholm deltog. Her var temaerne blandt andet den nuværende køreplan, fremtidens køreplan og alternative transportmuligheder.

For nylig skulle der have været endnu en workshop for de unge på Campus Bornholm den 1. oktober. Uddannelseslederen og cirka 20-25 meldte dog fra, og derfor var det kun fem uforberedte elever, der stillede op. Workshoppen blev således aflyst i sidste øjeblik, fremgår det af referatet. BAT's trafikchef og den rådgivende bestyrelses forperson, Helle Munk Ravnborg, vil nu se på, hvordan kontakt med de unge kan ske mere direkte.


Kun ét køreplansforslag

Men hvad tænker BAT's rådgivende bestyrelse, der blandt andet tæller flere kommunalpolitikere, om det overordnede oplæg til den nye ruteplan? Det fremgår af referatet, at bestyrelsesmedlemmerne mener, at det er vigtigt at få alle fire elbusser fuldt integreret i buskørslen på både de regionale busruter samt bybusruterne, og at den fremtidige ladeinfrastruktur skal tænkes ind i rutenettet.

Derudover ønsker bestyrelsen, at der lægges to forslag til en ny køreplan frem til politisk behandling i december. Men på grund af tidspres, er det pt. ikke muligt for BAT at arbejde med flere forslag til køreplaner.

"Der arbejdes videre med det der helt pragmatisk, og ud fra de input der er kommet på workshops med videre, er det bedste bud på at finde en ny køreplan."

En ny ruteplan forventes at blive behandlet politisk i diverse udvalg og i kommunalbestyrelsen i december, når BAT har udarbejdet et dagsordenspunkt til godkendelse.





En ny ruteplan forventes at blive behandlet politisk i diverse udvalg og i kommunalbestyrelsen i december, når BAT har udarbejdet et dagsordenspunkt til godkendelse. Arkivfoto: William Sonne Kaalø

 

BAT's rådgivende bestyrelse om arbejdet med alternative transportmuligheder

Den endelige rapport er foreløbigt udsat til foråret 2025 og når derfor ikke at indgå i arbejdet for den nye køreplan, der skal være klar til drift den 1. april 2025. Første delrapport indeholder dog flere gode elementer, der kan anvendes mere aktivt. Vigtigt at der indtænkes, hvor anbefalinger giver god mening her på Bornholm. Blandt andet er der kommet en mulighed for ansøgning til pulje om ”bus på bestilling”. Lige nu er deadline til ansøgning til puljen ”bus på bestilling” den 1. december. Hvis der er tale om en mere overordnet ansøgning, har BAT hjemmel til at søge med forbehold for en endelig godkendelse af kommunalbestyrelsen og som så sker på efterbevilling. Ellers skal der en sag op. Inden der besluttes hvordan et sådant projekt udmøntes i praksis, lægges der en sag som en temadrøftelse op politisk, ud fra BATs indledende tanker herom.

Kilde: Referat, møde i BATs rådgivende bestyrelse, 7. oktober 2024



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT