– Det har vi, og vores ledelse har et stort fokus på det. For det betyder meget for planlægnignen og budgetterne, at vi har et højt sygefravær. Alle er jo interesseret i, at vi har medarbejdere, der trives. Det er svært, når vi både mangler arbejdskraft og penge i budgettet. Så det er en svær opgave, men vi har fokus på det, siger Jacob Trøst.
Også socialrådgivere (18,8 fraværsdagsværk), dagplejere (23,5) og pædagogmedhjælpere/pædagogiske assistenter (21,5) havde på Bornholm mindst tre sygedage mere end samme personalekategori i resten af landet.
Der er gode grunde til, at Bornholm ligger relativt højt på en liste over sygefravær. På grund af borgernes alderssammensætning har kommunen ansat forholdsvist meget omsorgspersonale, som generelt har flere sygedage end for eksempel skolelærere og administrative medarbejdere. Sosu-personalet udgør mere end hver fjerde af regionskommunens medarbejdere (26,5 procent). Landsgennemsnittet er 19 procent.
Koster millioner
Inden budgetforhandlingerne regnede administrationen på, hvad kommunen kunne spare, hvis antallet af sygefraværsdage blev sænket til ti om året, hvilket i 2021 var niveauet i de kommuner med mindst sygefravær. Ifølge administrationen ville det give en besparelse på 9,9 millioner kroner, hvis medarbejderne i gennemsnit kun var fraværende ti dage om året.