50 år med benzin og motorstøj i plantagen

50 år med benzin og motorstøj i plantagen
Til jubilæumsdagen vil der være mulighed for at se en masse ræs. Klokken 11 er der opvisningskørsel af mini- og micro-klasserne, og klokken 12 er det maxi-klassens tur. Der vil desuden være udstillet nogle af de ældre motocrossmodeller. Arkivfoto: Jesper Gynther
SPORT | Lørdag 14. september 2024 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
SPORT | Lørdag 14. september 2024 • 05:30

I dag har Åkirkeby Cross Klub 50-års jubilæum, og det fejres med opvisningskørsel på motocrossbanen i Aaker Plantage. Formanden håber, at foreningen kan fortsætte 50 år mere, men han frygter, at der til den tid hverken vil være benzinlugt eller høj motorstøj - for vil det så overhovedet være sjovt at dyrke sporten?

Siden knallerten blev opfundet, har især mange unge bornholmere haft interesse for at køre ræs mod hinanden. Men det var først i 1974, at der kom en decideret bane og stiftet en klub. Det blev i Aaker Plantage, og klubben fik navnet Åkirkeby Cross Klub (ÅCK).

I dag, lørdag den 14. september, er det præcis 50 år siden, at klubben blev stiftet, og det bliver fejret i stor stil. Der vil være ræs på banen, og om aftenen bliver der holdt en stor fest for nuværende og tidligere medlemmer.

– Det er jo rigtig dejligt, at vi har eksisteret i 50 år, og vi håber på, at vi kan ligge her i 50 år endnu. Det må tiden vise, fortæller formand Marc Frost.

Der er stadig stor aktivitet i klubben, men han oplever, at det bliver sværere og sværere at være motocrossklub i dagens Danmark.

– Det er jo lidt specielt, at en motorsport har kunnet få lov til at eksistere i 50 år, fordi et eller andet sted går det jo kun én vej. Alle ting skal være mere grønt, og vi må larme mindre og mindre, siger han.

Der findes elektriske motocrosscykler, som kører 100 procent på el, og som er fuldstændig lydløse. Men formanden er ikke sikker på, at det er en god løsning på udfordringerne. Han frygter nemlig, at det vil have en mindre tiltrækningsevne end de benzindrevne.

– Igennem tiden er mange unge mennesker blevet tiltrukket af sporten, netop fordi det siger noget, og det lugter af benzin. Så hvis alle kommer til at køre på el, er spørgsmålet jo, om folk stadig vil synes, det er sjovt? siger han.

I øjeblikket er der ikke nogen af klubbens medlemmer, som har en elektrisk motocross, men bornholmerne har set dem i aktion til stævner ovre. Og i juli til klubbens årlige sommerlejr havde en af deltagerne ovrefra en med.

– De kan godt konkurrere og køre lige så hurtigt som en benzindreven, men oplevelsen er ikke den samme, siger formanden.


Klubhuset - som eftersigende oprindeligt var en kirkebygning - er især velbesøgt, når ÅCK holder sommerlejr i juli. Arkivfoto: Jesper Gynther

 

Stig har været med siden starten

Stig Birger Hansen er en af dem, som har været medlem af klubben, siden den blev stiftet i 1974. Han glæder sig til at være med til fejringen.

– Jeg så første gang motocrosscykel til en opvisning i forbindelse med en blomsterfest, da jeg var 10 år. Så fandt jeg interesse for det, og det kom til at fylde meget i mit liv, siger Stig Birger Hansen, som tidligere i år stoppede som motocrossunderviser efter at have undervist i sporten på ungdomsskolen i over 40 år.

At der kom så gode forhold for motocrosssporten på Bornholm skyldes i særlig grad den daværende cykelsmed i Aakirkeby, Poul Erik Bertelsen. Stig Birger Hansen kan huske, at mange af de unge knallertentusiaster i begyndelsen af 1970'erne tog hen til cykelsmeden og dannede et fællesskab, når de reparerede på deres knallerter.

De begyndte også at køre ræs mod hinanden i en grusgrav i Pedersker, men da grusgraven lukkede, tog de i stedet til Aaker Plantage. Her lavede de en rigtig motocrossbane og dannede ÅCK.

– Den var ikke særlig stor dengang, for banen var blot 300 meter lang. Den er så blevet udvidet hen ad vejen, og det krævede, at man drænede området for vand. Det har givet visse fordele, og derfor synes jeg selv, at banen har været med til at gøre skoven til et pænere sted. Selvom det ikke er alle, der er enige i det, siger Stig Birger Hansen.

Motocrossbanen har i hvert fald gjort skoven til et mere larmende sted, men han mindes ikke, at der var stor modstand fra naboerne, da banen blev anlagt.

– Når der er noget, der støjer, er der altid nogle, der vil se sig sure på det. Men jeg synes ikke, der har været et problem. Når de har set, hvad det er, der foregår, så har de fået en forståelse for det. På den måde synes jeg, at man har kunnet finde ud af det på en pæn måde, fortæller han og erindrer, at der også var stor opbakning fra den daværende borgmester i Aakirkeby Kommune, som var med til indvielsen af banen.

Hvordan har interessen for motocross udviklet sig gennem årene?

– Jamen, jeg synes, der altid har været en stor interesse for det. Der er blevet lagt meget tid i det, og mange frivillige har været med til at holde banen pæn og i god stand. Det er også frivillige, som har lavet klubhuset.

– Og så er der jo det ved motocross, at det er en sport, hvor man er konkurrenter på banen, men udenfor banen hjælper man jo hinanden med at skrue og reparere på knallerterne. Så der er en rigtig god holdånd.


Stig Birger Hansen har været en del af klubben, siden den blev stiftet i 1974. Arkivfoto: Jesper Gynther

 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT